[RSI / Trackerball] Welke?!

Pagina: 1
Acties:
  • 313 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Ik ben al bijna mijn gehele leven (maandag 25 jaar :+ ) een stevig computergebruiker, wat inhoudt dat ik dagelijk vele uren (tot soms 10 uur) zit te muizen/typen.

Nu heb ik sinds 2 jaar behoorlijk veel last van RSI (na enkele dagen flink muizen ontstaan). Ik heb behoorlijk wat muizen en tobo's versleten maar het is ontstaan toen ik mijn eerste (optische) draadloze (en dus zware!) muis had (MS IntelliMouse Explorer 2.0).
Met typen heb ik weinig last maar na enkele uen muizen krijg ik last van mijn pols, en dan met name in mijn gehele duim en vooral het onderste deel / de basis hiervan en de rechter zijkant van mijn (rechter)hand. Pauzes helpen maar langer dan een uur hou ik het niet echt meer vol.

Volgens mij zit de back-knop links gewoon te hoog en is de muis ook te zwaar. Hij glijdt ook niet echt lekker, al heb ik mijn bureau en muismatten al geprobeerd.

Mijn vragen nu:
1) Zijn er mensen die ditzelfde hadden met deze muis opeens?
2) Is een trackerball een oplossing, of gewoon een lichte niet-draadloze muis ook al?
3) Welke trackerball is het best, want er zijn veel verschillende met de bal op diverse plekken, en ze zijn allemaal duur en nergens uit te proberen (dus het moet meteen de goeie zijn)!

Mijn dank is groot voor wat antwoorden! _/-\o_

• Phyc
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-02 16:02
Heb zelf ongeveer 10 jaar met een trackball gewerkt, daarna overgestapt op een muis omdat die over het algemeen toch iets preciezer zijn.

Heb vele merken, soorten en maten gehad, maar de Microsoft Trackball Explorer beviel me verreweg 't beste, sterker nog, ik werk dr op dit moment ook mee.
nieuws: Microsoft Trackball Explorer & Trackball Optical review

• Rangourthaman
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-11-2022
mischien niet antwoord op wat je zoekt, maar een polsbandje werkt bij mij altijd vrij goed tegen polsklachten.
ook het afstellen van je stoel zodat je arm zoveel mogelijk gestrekt is voorkomt klachten in mijn geval.
ook heb ik gehoord dat trackerballs helemaal niet zo goed werken tegen rsi.
een goede mousepad (razer steelpad bv.) kan ook wel eens goed werken in combinatie met siliconen voetjes voor je muis.

ik ben al sinds ik computer bang voor rsi, en probeer dan ook alles om het te voorkomen. (behalve natuurlijk minder computeren :P )

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 07:49

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik heb tijdenlang een trackball gebruikt en ik vind de volgende echt heel goed.

Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/repository/285/jpg/2021.1.0.jpg
Bij deze maak allerlei verschillende bewegingen met je duim en je arm ligt gewoon stil. Dus op zich zou van RSI geen sprake moeten zijn.

hmmm... ik denk dat ik er misschien wel weer 1 ga kopen. Nu ik toch in de USA zit. (lekker goedkoop)

[ Voor 21% gewijzigd door Standeman op 30-11-2007 21:42 ]

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Ik herken erg de klachten van de TS. Twee jaar geleden had ik oko erg veel last van de pols,, soms al na vijf minuten achter een computer gezeten te hebben. Een ergonomische muis hielp wel wat maar zorgde er alleen voor dat ik na een uur last kreeg van de pols. Ik heb daarom ook bovenstande trackball gekocht, en ik kan je hem echt aanraden! Ik heb nu bijna geen last meer van m'n pols, ook niet na een hele dag. Nadeel is alleen dat hij maar drie knops is terwijl een beetje muis er minimaal 5 heeft.

Wat trouwens ook heel erg helpt is de manier veranderen van achter de computer zitten. Veel mensen gebruiken voor _echt_ alles de muis terwijl er voor bijna alles wel sneltoetsen, of combinaties zijn. Dit werkt niet alleen sneller, het is ook heel veel bheter voor je pols. (voorbeeld is Ctrl-X, Ctrl-V, Alt-F4, Alt-Tab enz)

Nu met WP, PV, EV en PC

• theredspecial
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
alleen je duim/vingers bewegen is op zich niet beter. bewegingen vanuit je schouder/elleboog zijn natuurlijker... het hangt er ook allemaal een beetje vanaf wat nu precies je klachten zijn.
wat in elk geval zou helpen: afwisselend gebruik van muis/pen/t'ball en toetsenbord (maar dan moet je wel een flink bureau hebben)

PS wellicht zit er ergens een zenuw bekneld? kan heel veel verschil maken

True republicanism is the sovereignty of the people. There are natural and imprescriptible rights which an entire nation has no right to violate. Vive La Republique!

• Phyc
Standeman schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 21:41:
Ik heb tijdenlang een trackball gebruikt en ik vind de volgende echt heel goed.

[afbeelding]
Bij deze maak allerlei verschillende bewegingen met je duim en je arm ligt gewoon stil. Dus op zich zou van RSI geen sprake moeten zijn.

hmmm... ik denk dat ik er misschien wel weer 1 ga kopen. Nu ik toch in de USA zit. (lekker goedkoop)
Deze heb ik ook een tijd gebruikt, en werkt voor dagelijks gebruik echt prima, maar wanneer je iets preciezer wilt werken, bv in games, zou ik een trackball nemen die je met je vingers bediend.

• Theo

Theo

moederbord

Phyc schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 19:28:
[...]

Deze heb ik ook een tijd gebruikt, en werkt voor dagelijks gebruik echt prima, maar wanneer je iets preciezer wilt werken, bv in games, zou ik een trackball nemen die je met je vingers bediend.
Als je echt wilt gamen heb je toch een muis nodig, dat speelt toch beter

Nu met WP, PV, EV en PC

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:52

rg-mohwa

Phoe Hé

is een goedkoop wacom tabletje niet een oplossing ? ken mensen die niet meer zonder kunnen/willen :p

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Je blijft met een trackball je handen gebruiken. Vrijwel iedere trackball vereist dat je je duim gebruikt (danwel om de bal te rollen danwel om een muisknop in te drukken), en juist van je duim heb je last. Heb je al eens gekeken naar bediening via je ogen? Ik ken geen ervaringen hiermee, maar het lijkt me een prima uitkomst voor mensen met RSI.

• Phyc
theodouma schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 20:32:
[...]

Als je echt wilt gamen heb je toch een muis nodig, dat speelt toch beter
Si, zie ook eerdere post van mij.. :)

• Theo

Theo

moederbord

GlowMouse schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 20:48:
Je blijft met een trackball je handen gebruiken. Vrijwel iedere trackball vereist dat je je duim gebruikt (danwel om de bal te rollen danwel om een muisknop in te drukken), en juist van je duim heb je last. Heb je al eens gekeken naar bediening via je ogen? Ik ken geen ervaringen hiermee, maar het lijkt me een prima uitkomst voor mensen met RSI.
Ik denk dat dat Eye Controll een beetje erg duur zal zijn; de TS kan voor hetzelfde geld meter een ultra ergonomische muis laten ontwikkelen :P

Nu met WP, PV, EV en PC

• Stan
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-08-2024
Dank voor alle reply tot zover.

Eye Control wordt wel gaaf in de toekomst ja, icm die webcammetjes die nu al in alle laptopschermen zitten en misschien binnenkort in PC-schermen (waarom nu nog niet eigenlijk?!).

Een tablet was ik eigenlijk helemaal vergeten. Zijn er mensen die het daarmee hebben opgelost? Probleem lijkt me dan juist wel dat gamen niet gaat (wisselen naar muis kan dan) en dat je niet veel knoppen (of zelfs rechterknop?!) hebt?

• Theo

Theo

moederbord

Ik heb sinds een week een tablet maar ik vind het niet _de_ oplossing, ik vind de trackball beter. Als je een tablet heb dan heb je ook een pen vast waarmee je je duimspier best belast.

het is denk ik wel een erg goede oplossing om beide aan te schaffen, een talet en een trackball en gewoon regelmatig eens te wisselen.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:14

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Logitech Optical Wireless Trackman (woorden niet noodzakelijk in de juiste volgorde)
Afbeeldingslocatie: http://ecx.images-amazon.com/images/I/418FA8XDWDL._AA280_.jpg
Dit gebruik ik zelf dagelijks en is een lekker dingetje om mee te spelen. Je bedient het met je vingers (wijsvinger/middelvinger combinatie vaak) en niet met je duim, wat ik dus prettig vind. Ik had vroeger duimbestuurde trackmans en daar kreeg ik RSI van in mijn duim. :P

En voor degenen die veel knoppen willen: Dit heeft er genoeg en het is heerlijk. :D

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zwem jij wel 2 keer in de week? ;)

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 03-12-2007 13:40 ]

specs

• Theo

Theo

moederbord

Trinsec schreef op zondag 02 december 2007 @ 19:34:
Logitech Optical Wireless Trackman (woorden niet noodzakelijk in de juiste volgorde)
[afbeelding]
Dit gebruik ik zelf dagelijks en is een lekker dingetje om mee te spelen. Je bedient het met je vingers (wijsvinger/middelvinger combinatie vaak) en niet met je duim, wat ik dus prettig vind. Ik had vroeger duimbestuurde trackmans en daar kreeg ik RSI van in mijn duim. :P

En voor degenen die veel knoppen willen: Dit heeft er genoeg en het is heerlijk. :D
Hoe is dat ding eigelijk na een (paar) jaar? Ik heb de Trackman Wheel trackball (dat ding met de bal bij de duim) en na een jaar gaat hij wat stroef en verliest hij zijn nauwkeurigheid (ik maak hem dagelijks schoon). Is dit bij dat ding van jou ook zo?

Nu met WP, PV, EV en PC

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:14

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

theodouma schreef op maandag 03 december 2007 @ 21:24:
[...]

Hoe is dat ding eigelijk na een (paar) jaar? Ik heb de Trackman Wheel trackball (dat ding met de bal bij de duim) en na een jaar gaat hij wat stroef en verliest hij zijn nauwkeurigheid (ik maak hem dagelijks schoon). Is dit bij dat ding van jou ook zo?
Well.. natuurlijk moet je hem wel eens schoonmaken, maar hiermee is het een eitje. Er zit een gat onder de bal, dus eventuele echte viezigheid zou daardoor op de tafel komen. En de bal is makkelijk uit te wippen, dus dat alles vind ik meer meevallen dan een traditionele trackball.

Ik heb dit 2e trackman gekocht... zo'n 1 jaar geleden. En ik had m'n eerste in ... 2001 ofzo gekocht, dus dat is haast zo'n 5 jaar. De laatste jaar wel wat stroever, maar dat kwam omdat ik dat ding zo vaak van de tafel liet afdonderen dat de bal zelf ook een krasje had opgelopen (chipped off). En de knoppen waren ook steeds slechter. Maargoed, ik gebruikte dat ding dan ook echt intensief. :P

Nu heb ik m'n 2e al ruim 1 jaar en het bevalt me prima. :) Dit gaat nog wel minstens 2 jaar mee met gemak. En ik laat dit ding eigenlijk niet meer van de tafel afdonderen *knock on wood* dus.. :P

Wat ik me net bedacht, misschien is het niet zo goed om de bal echt elke dag schoon te maken. Ik kan me voorstellen dat er misschien een glad laagje om de bal zit en dat het door schoonmaken afslijt? Ik maak de bal eigenlijk alleen schoon als er wat vuil op zit zodat ik dat voel. En dan is het meestal gewoon ff afvegen.

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Pagina: 1