Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit
Een link naar FA is al vele malen voorgesteld, en tot nu toe altijd afgeschoten - onder andere omdat het slecht zou staan en het idee gewekt zou kunnen worden dat er in elk artikel van t.net fouten zitten
. Persoonlijk zou ik het overigens meer een open uitstraling vinden geven, en inderdaad zou het misschien een zut loze reacties schelen.
Een link naar FA staat er wel hoor, met als titel 'Feedback' onder het kopje 'Nieuws I/O'
Intentionally left blank
die link staat er wel, maar ik bedoel meer iets als dit:
http://gathering.tweakers..._topicreport/1261278/last
En fouten maken is menselijk hoor. Je kan 10x een bericht lezen, maar toch over een fout heen lezen. Hoe sneller een fout wordt doorgegeven, hoe sneller deze verbeterd kan worden.
En fouten maken is menselijk hoor. Je kan 10x een bericht lezen, maar toch over een fout heen lezen. Hoe sneller een fout wordt doorgegeven, hoe sneller deze verbeterd kan worden.
[ Voor 42% gewijzigd door Quacka op 30-11-2007 16:10 ]
crisp schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:02:
Een link naar FA staat er wel hoor, met als titel 'Feedback' onder het kopje 'Nieuws I/O'
Maar aan de andere kant is het niet wenselijk om een dergelijke link die slechts sporadisch gebezigd zal worden prominent in beeld te zetten. Wij verwachten dat mensen die op zoek zijn naar een feedback mogelijkheid toch wel wat verder zullen kijken dan hun neus lang is en ook wel bij zichzelf kunnen nagaan dat de reacties onder een dergelijk nieuwsbericht niet de geeigende plaats daarvoor is (maar blijkbaar verwacht ik teveel van het zelfdenkend vermogen van onze bezoekersJHS schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:23:
[...]
! Wat goed
. Maargoed, ik moet zeggen dat ik die rechterkolom inderdaad eigenlijk altijd straal negeer, en ik kan me zo voorstellen dat meer mensen dat doen
.
Intentionally left blank
Nouja, zo heel raar is dat idee toch nietcrisp schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:28:
(...) ook wel bij zichzelf kunnen nagaan dat de reacties onder een dergelijk nieuwsbericht niet de geeigende plaats daarvoor is (...)
Zolang er nog fouten staan in artikels op de frontpage doen wij iets verkeerd en werkt zowel de spellingcontrole als de peercontrole niet. Dat is onze fout en dat moeten wij oplossen. Mijns inziens moet je dan geen technische middelen toepassen om deze menselijke fouten op te lossen. Het ontbreken van een knop om spel- en typefouten te melden is wat mij betreft dus een goede zaak. (Er zijn overigens redacteurs en nieuwsposters die vrijwel foutloos schrijven, dus het is weldegelijk mogelijk en volgens mij is dát waar wij naar moeten streven en misschien zelfs op moeten worden afgerekend.)Quacka schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:09:
die link staat er wel, maar ik bedoel meer iets als dit:
De reactie-knop wordt ook niet door iedereen gebruikt.crisp schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:28:
[...]
Maar aan de andere kant is het niet wenselijk om een dergelijke link die slechts sporadisch gebezigd zal worden prominent in beeld te zetten.
Spellingscontrole geeft geen fout als er een komma verkeerd staat en maakt zich echt niet druk over mW en MW.Harm schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 20:52:
[...]
Zolang er nog fouten staan in artikels op de frontpage doen wij iets verkeerd en werkt zowel de spellingcontrole als de peercontrole niet.
Fouten maken is niet erg.
Het is erg dat fouten onnodig lang in een artikel staan omdat mensen geen moeite nemen om het typfouten-topic op te zoeken.
Speel ook Balls Connect en Repeat
En dan nu het tweede deel van mijn reactie over de peerreviewOnbekend schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 21:00:
[...]
Spellingscontrole geeft geen fout als er een komma verkeerd staat en maakt zich echt niet druk over mW en MW.
Mag ik je er aan herinneren dat fouten ook in het bewuste spel- en typefoutentopic niet per direct opgelost worden?Onbekend schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 21:00:
Fouten maken is niet erg.
Het is erg dat fouten onnodig lang in een artikel staan omdat mensen geen moeite nemen om het typfouten-topic op te zoeken.
Afgezien daarvan: ik kijk van een behoorlijk aantal artikels de reacties door om te zien of er wat zinnigs en interessants bijstaat. Het aantal reacties dat puur en alleen over een typefout gaat is erg klein. Dus ik zou eigenlijk wel eens enige empirische onderbouwing zien voor hetgeen we hier aan het doen zijn, ter ondersteuning en niet als eindargument.
Och, ik volg het kleine mismod-draadje nu al een tijdje en er zijn toch behoorlijk wat reacties die over fouten (vaak foutjes) gaan.Harm schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 21:05:
[...]
En dan nu het tweede deel van mijn reactie over de peerreview. Ieder artikel moet door een eindredacteur gelezen worden om fouten eruit te halen. Als er desondanks toch fouten inzitten, dan is er iets mis gegaan en dan moet daar aan gewerkt worden. Juist de zaken die jij noemt, moeten er op die manier uitgehaald worden. Wat overigens niet wegneemt dat auteurs ook een eigen verantwoordelijkheid hebben om foutloos te schrijven.
[...]
Mag ik je er aan herinneren dat fouten ook in het bewuste spel- en typefoutentopic niet per direct opgelost worden?
Afgezien daarvan: ik kijk van een behoorlijk aantal artikels de reacties door om te zien of er wat zinnigs en interessants bijstaat. Het aantal reacties dat puur en alleen over een typefout gaat is erg klein. Dus ik zou eigenlijk wel eens enige empirische onderbouwing zien voor hetgeen we hier aan het doen zijn, ter ondersteuning en niet als eindargument.
Ik snap niet goed wat het uitmaakt dat er een meldknop bij komt.
Natuurlijk is het een goed streven om foutloos te zijn. De enige manier om dit te doen is door helemaal geen nieuwsberichten meer te plaatsen: foutloos is namelijk onmogelijk. Je kunt het aantal fouten tot een minimum beperken. Volgens mij zit dat wel goed bij de meeste nieuwsposters.
Maar ik zou, als ik nieuwsposter was, graag hebben dat ik zeer snel de fouten te horen krijgen, waar ik zelf overheen heb gekeken. Eerst het forum openen, dan het draadje met de kleine foutjes openen en daarna de reactie typen. Dat zijn toch een aantal handelingen. Teveel werk voor veel tweaker-bezoekers.
Gewoon op een knopje drukken, direct bij de nieuwspost, waarna een popupje opent waar iemand bijv direct de kleine foutjes kan typen en op verzenden kan drukken. Dat bericht wordt daarna verstuurd naar een plek die jullie handig vinden.
Vergeleken met anderhalf jaar geleden is dat toch al een behoorlijke vooruitgang: toen was er helemaal nog geen link naar het FA-forum bij nieuwsposts en moest je zelfs apart geregistreerd en ingelogd zijn op het forum.Quacka schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 23:06:
[...]
Maar ik zou, als ik nieuwsposter was, graag hebben dat ik zeer snel de fouten te horen krijgen, waar ik zelf overheen heb gekeken. Eerst het forum openen, dan het draadje met de kleine foutjes openen en daarna de reactie typen. Dat zijn toch een aantal handelingen. Teveel werk voor veel tweaker-bezoekers.
Gewoon op een knopje drukken, direct bij de nieuwspost, waarna een popupje opent waar iemand bijv direct de kleine foutjes kan typen en op verzenden kan drukken. Dat bericht wordt daarna verstuurd naar een plek die jullie handig vinden.
Daarbij is het voordeel van een forum-topic natuurlijk dat je al kan zien of eea al gemeld is, iets dat in jouw voorbeeld niet mogelijk is en dus al snel zal resulteren in vele duplicate meldingen wat uiteindelijk weer extra werk voor de redacteurs met zich meebrengt, zeker als je ook nog feedback verwacht.
Een link direct naar het betreffende spelfoutjes-topic is technisch lastig omdat er eens in de zoveel tijd een nieuw deel van dat topic geopend wordt - nog meer extra werk vanuit onze kant. Dat plus het feit dat 'feedback' (anders dan een inhoudelijke reactie op het artikel) zich natuurlijk niet hoeft te beperken tot spel- of tiepfouten en soms dus een apart topic rechtvaardigd; je zou dan dus al snel 2 links moeten geven en die beide prominent moeten weergeven naast alle andere links waar we graag de aandacht op willen vestigen.
Ik denk dat we al-met-al in de huidige situatie al doen wat we kunnen doen en dat er op dit punt weinig meer te verbeteren valt.
Intentionally left blank
Verwijderd
De reden die wordt aangegeven om die knop weg te laten is een beetje raar imho, je bent een community, en dan mag men je best op foutjes wijzen.
Zelfs statische nieuws-sites zoals Nu.nl hebben een foutbutton, onder elk artikel staat immers:
"Mail/tip de redactie"
Maargoed, uiteindelijk kan er heel erg lang gezaagd worden over een knopje wat er niet komt, en geef ik Harm ook helemaal gelijk, het is niet echt een probleem.
"Don't fix it, if it ain't broke!"
Zelfs statische nieuws-sites zoals Nu.nl hebben een foutbutton, onder elk artikel staat immers:
"Mail/tip de redactie"
Maargoed, uiteindelijk kan er heel erg lang gezaagd worden over een knopje wat er niet komt, en geef ik Harm ook helemaal gelijk, het is niet echt een probleem.
Er staat toch aan de rechter kan in het "Nieuws I/O"-gedeelte een 'knop' (of link) "Feedback"?Verwijderd schreef op woensdag 06 februari 2008 @ 15:02:
De reden die wordt aangegeven om die knop weg te laten is een beetje raar imho, je bent een community, en dan mag men je best op foutjes wijzen.
"Mail/tip de redactie"
Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.
Pagina: 1