Zyxel P-2602HW te gebruiken als router?

Pagina: 1
Acties:
  • 951 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• -Moondust-
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-02 09:41
Momenteel heb ik een ADSL-abbo. Daarvoor heb ik destijds de Zyxel P-2602HW modem/router gekregen. Het ADSL-signaal komt binnen via de WAN-poort. Er zitten 4 LAN-poorten op en een Wifi-gedeelte. Overigens ook nog VOIP maar dat gebruik ik niet.

Nu wil ik overstappen op internet via de kabel. Echter, het liefst wil ik de Zyxel nog wel als router (incl wireless) gebruiken. Kan dit? En zo ja, hoe? Het signaal uit het kabelmodem gaat via een UTP-kabel en die kan ik volgens mij niet zomaar in de WAN-poort stoppen. Ik heb al de handleiding van de Zyxel modem erbij gehad, maar daar kan ik niets in vinden. Hulp wordt zeer gewaardeerd.

• -Moondust-
Niemand die het weet?

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-03 22:07
Ja, dat kan.
Als je op de site van Zyxel kijkt zie al een hint in de goede richting.
http://www.zyxel.nl/support/z188.html voor AThome bv.
De UTP kabel van je kabelmodem moet in één van de LAN poorten van de Zyxel.

[ Voor 3% gewijzigd door cornfed99111 op 02-12-2007 21:27 ]

• -Moondust-
Ah, te gek. Hartelijk dank! Ik ga direct bij @Home bestellen. Ben echt toe aan 20MBit.

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-03 20:05

IEF

Why so serious?

voor zover ik weet werkt de 2602HW alleen als router voor zijn WAN interface (de DSL poort)

Aangezien @home kabel is gaat dit niet werken. Het is een MODEM/router, niet gewoon een willekeurige router..

btw, die website van zyxel gaat over hun 'normale' router/firewall series.

• vve77
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 31-12-2025
Je kunt een ADSL-router niet zomaar als kabelrouter gebruiken. Hij kan, zoals al terecht is opgemerkt, alleen verkeer van LAN naar WAN routeren. Een Zyxel accepteert wel statische routes, als je aan de kabelkant een private IP-adres krijgt, zou je de LAN-kant in hetzelfde netwerk kunnen zetten. Op de Zyxel zet je dan de default gateway (via een statische route eventueel) naar het interne adres van het kabelmodem. Verkeer dat dan via de WLAN de Zyxel binnenkomt zal dan via het kabelmodem weer naar buiten gaan.

Dit is wel een stukje knutselwerk waarvan ik niet 100% zeker weet of het werkt. Ook moet je aan de kabelkant een private adres hebben en dat is waarschijnlijk niet het geval.

Een normale router (2x ethernet) met WLAN erin lijkt me een betere keus. Mocht je ooit weer naar ADSL gaan dan kun je het bijgeleverde modem in bridgemode zetten en je router hergebruiken.
Pagina: 1