[zelfbouw] woofer werkt niet

Pagina: 1
Acties:

• Silverline
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-06-2025

Silverline

pisanggoreng

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: http://img138.imageshack.us/img138/7948/dsc00494fu1.jpg

ik heb deze oude zelfgemaakte speakers gevonden op de zolder...
Ze zijn nog erg goed, maar het lijkt alsof de middelste speaker (woofer geloof ik) niet werkt; wanneer je muziek afspeelt lijkt alleen de onderste te trillen en natuurlijk die tweeter

ik ben een noob wat betreft zelfbouw, maar heb m al wel een keertje opengemaakt en zag wat transistoren enz..

Nu zou ik graag dat deze het weer doet (uiteraard), misschien dat er iets los zit...

Wat zouden jullie als eerste doen, of mij aanraden??

bedankt alvast..

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Of er iets los zit kun jij beter zien dan ik ;) Ik denk overigens ook niet dat er transistoren te zien zijn in de binnenkant.

Heb je misschien wat meer pics? En heb je een multimeter, dat zou al heel wat helpen om dingen te testen.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Scyth
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-03-2024

Scyth

Fat finger, three beer

De middelste is je middentoner. Soms zijn die voorzien van een rubberen rand, maar deze hoeven niet noodzakelijk zichtbaar te vibreren. Hou je handen eens in een kommetje en luister door dit kommetje naar de middentoner.

Dell Studio XPS 16
Project: BavBierSub 1.0 BavBierSub 2.0

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

dus je tweeter trilt...dan is redelijk uniek...ik mag niet hopen dat je er echt aan hebt zitten voelen want echt leuk vinden ze dat niet :) maar los van het trillen hoor je geluid uit de unit komen ? Ik bedoel dat een woofer trilt is logisch maar mid (dat is de unit waar je het over hebt) en hoog trillen normaal niet. Tenminste niet duidelijk voelbaar (hoewel bij de volumes die ik draai soms....)

Transistoren zullen er inderdaad ook niet inziten. Wellicht wat weerstanden, elko's en spoelen. Zoals al gezegd maar een paar foto's dat helpt

En de beste oplossing >>> Luisteren :)

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:07

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik zou de middelste eruit draaien, loshalen en de weerstand meten en die hier posten :)

Wise enough to play the fool

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 24-11-2025

Ray

teacher schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 22:27:
Ik zou de middelste eruit draaien, loshalen en de weerstand meten en die hier posten :)
tja dat zegt ook niet alles. Ik het 0 dan weet je inderdaad dat de spoel is doorgebrand / er een verbinding verbroken is. Is het een waarde boven 0 kan het alles eigenlijk zijn. Van opgeblazen tot aanlopend etc etc
Pagina: 1