Performance verschil Win XP 32 bits vs 64 bits

Pagina: 1
Acties:
  • 1.647 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:13
Hallo,

Weet iemand (of heeft zelf ondervonden) of er een performance verschil is tussen XP 32 bit, en 64 bit?

Ik heb net een X2 4200+, en wil alles even opnieuw installeren.
Wat is de beste keus.

Wat ik veel doe is, beetje interneten, office, games, en af en toe video bewerken.

Wat valt dan het beste aan te raden?

alvast bedankt voor de reacties!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Nagenoeg hetzelfde, persoonlijk vind ik het net wat robuster (het is gebouwd op de 2003 kernel, NT5.2 itt Windows XP, kernel NT5.1).

Voor de rest, hebt ge gekke hardware? Webcam oid? Want daar zijn meestal geen x64 drivers voor te vinden.

Zijt ge u er ook van bewust dat u key van 32bit NIET werkt op 64bit versie van XP, itt Vista, waar de keys werken op beide versies.

[ Voor 21% gewijzigd door Snake op 30-11-2007 14:47 ]

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Undertaker2
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 28-01 07:24
Met 64 bit kan je meer geheugen addresseren. Je kan dus de volledige 4gb gebruiken (als je zoveel in je PC hebt zitten)

Verder kan een gewoon 32 bit programma nog steeds max 2gb gebruiken, maar onder 64 bit krijg je geen vage out of memory of andere rare errors als je totale geheugengebruik flink gaat oplopen.

Onder 32 bit had ik wel eens dat explorer vensters niet meer wilden openen als m'n geheugengebruik rond de 2,5 gb zat, of dat andere programmavensters niet meer geopend wilden worden. Nu met 64 bit loopt het geheugengebruik makkelijk op tot ruim boven de 4gb zonder rare verschijnselen.

Software (wat betreft geheugengebruik) is er nog niet echt veel waarbij je voordeel haalt 64 bit... After Effects kan lekker slurpen, maar die is 32 bit. Maya is er in 64 bit, maar die draait even snel als z'n 32 bit broer...en het geheugengebruik wordt bij laatstgenoemde hierzo zelden 2 gb. Het zijn vaak grafische programma's die veel geheugen gebruiken, maar die zijn veelal in 32 bit dus.

Als je veel (zware) programmatuur parallel gaat draaien is 64 bit dus sowieso wel een aanrader en misschien dat een enkel programma op dit moment zo nu en dan ook wat voordeel heeft aan 64 bit.

/edit
Check dus wel al je hardwaredrivers of die een 64 bit variant hebben. Als dat problemen gaat opleveren is 't 't denk ik al snel niet waard..

[ Voor 5% gewijzigd door Undertaker2 op 30-11-2007 15:46 ]

AMD PoloMarco 23500 gigakilometer - 96" Quadcrystal scherm - Detonator 28010.25 afgerond op 2 decimalen - PlakBand @ 768 TB - 512 GB ZIGB - UltraFlex 100 GPU @ 5.5 ghz / 10 ghz - Isootjes @ 1 GB/sec

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 11:13
Nou zo als jullie konden lezen, echt zware programma's draai ik niet.
Drivers zijn volgens mij wel redelijk voor handen, maar heb ook geen gekke dingen in mijn pc ;)

Dan wordt het denk ik dus gewoon de 32 bit versie, aangezien ik nog geen echte voordelen las (voor mij dan) ten opzichte van 64 bit