Toon posts:

Instabiele pc met stabiele onderdelen?

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb dit forum reeds een paar dagen afgezocht en wat zaken uitgeprobeerd. En nu zit ik met het volgende. Ik heb in mei een nieuwe pc gekocht naar aanleiding van de best bey editie. Tot voor kort niet zoveel mis mee. MAar nu krijg ik steeds vaker last van vastlopers, bluescreens met foutmeldingen als "Memory allocation", "IRQ_not_less_or_equal" of "IRQL_not_less_or_equal".

Configuratie:

Duo 6600 @ 2.40 ghz
Asus P5N32-E SLI, nForce 680i SLI
Kingston 2GB DDR2 (2x1GB) PC6400 800Mhz CL5 Dual Channel Kit (KVR800D2N5K2⁄2G
Antec TruePower Trio 550, 550W (ATX12V 2.2
Microsoft Windows Vista Ultimate NL OEM 1 pack, 64-bits
Sparkle Nvidea 8800 GTS 640mb
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775)
Creative SB X-Fi Xtreme Gamer (Retail)
Seagate 320GB SATA II 7200RPM 16MB Barracuda 7200.10 (ST3320620AS
Antec Nine Hundred (ATX, Geen PSU, Zwart, Window)

Ik heb reeds Memtest 86+ geprobeerd maar dat programma gaat zo snel voorbij met testen dat ik niet kan volgen wat er nu precies staat en of het uberhaupt goed loopt. Ik heb vervolgens een een memory test programma van Windows gebruikt (Windiagnose) en daar is geen enkele fout gevonden (heeft een uurtje of 4 aangestaan met optie uitgebreid aan). Vervolgens heb ik S&M stresstest uitgevoerd en hierin wordt ook niets gevonden (heeft hele nacht gedraaid). Alle drivers zijn bij laatste installatie van internet geplukt (en dus actueel). Biosupdate nog niet uitgevoerd (wil niet via Windows en ik heb geen floppydrive).

Wat kan er aan de hand zijn??

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Ik heb reeds Memtest 86+ geprobeerd maar dat programma gaat zo snel voorbij met testen
Bedoel je dat ie start en er gelijk mee kapt? Je moet hem hoe dan ook minstens 5 uurtjes laten draaien, aangezien de BSOD's die jij krijgt vaak op slecht geheugen wijzen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• El Psycho
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-05 13:40
Heb je in deze lijst ook al je randapparatuur als webcams e.d. vermeld? Dit soort crashes (IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL) worden in mijn ervaring vooral veroorzaakt door slechte drivers. (van bijv webcams, tunerkaarten, etc etc).

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 09:51:

Ik heb reeds Memtest 86+ geprobeerd maar dat programma gaat zo snel voorbij met testen dat ik niet kan volgen wat er nu precies staat en of het uberhaupt goed loopt.
Zorg dat je Memtest bij het booten opstart via een bootCD of USB. Ik weet niet of je dat gedaan hebt maar het klinkt mij alsof je het in windows hebt willen draaien.

En zoals de buurman boven mij zegt, het moet een aantal uren draaien om er zeker van te zijn of je geheugen OK is.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2007 09:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Sebazzz schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 09:55:
[...]
Bedoel je dat ie start en er gelijk mee kapt? Je moet hem hoe dan ook minstens 5 uurtjes laten draaien, aangezien de BSOD's die jij krijgt vaak op slecht geheugen wijzen.
Hij draait wel maar schiet zo snel door het programma heen dat ik niet kan volgen wat er gedaan is... ik kan het menu ervan wel bereiken maar zodra ik een test start loopt deze (ik denk circa 30 seconden), laat dan een beeld zien met een overview (voor 2 seconden) en de pc start opnieuw op. Heel vaag allemaal..

Verwijderd

Topicstarter
El Psycho schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 09:57:
Heb je in deze lijst ook al je randapparatuur als webcams e.d. vermeld? Dit soort crashes (IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL) worden in mijn ervaring vooral veroorzaakt door slechte drivers. (van bijv webcams, tunerkaarten, etc etc).
Alle apparatuur (behalve een externe hd van Targa) heb ik vermeld. Geen webcams of extra insteekkaarten...

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 09:58:
[...]

Zorg dat je Memtest bij het booten opstart via een bootCD of USB. Ik weet niet of je dat gedaan hebt maar het klinkt mij alsof je het in windows hebt willen draaien.

En zoals de buurman boven mij zegt, het moet een aantal uren draaien om er zeker van te zijn of je geheugen OK is.
Memtest 86+ wordt gestart vanaf een bootable medium (ik heb de iso op een DVD gefakkeld).
Hoe start ik het progamma dan op zodat het wat langer kan draaien dan 30seconden?

• Erkel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10-05 23:05
Ik heb hetzelfde gehad, met een creative geluidskaart. Bij mij was de oplossing als volgt:

- Geluidskaart uit de pc halen,
- Windows opnieuw installeren,
- Geluidskaart inbouwen,
- Driver installeren.

Hoop dat het werkt voor je

C2D E6600 - 2048MB Kingston - Sapphire HD2900XT - 200Gb Samsung - Asus P5B-E

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 10:02:
[...]

Memtest 86+ wordt gestart vanaf een bootable medium (ik heb de iso op een DVD gefakkeld).
Hoe start ik het progamma dan op zodat het wat langer kan draaien dan 30seconden?
Memtest zou je systeem niet moeten laten rebooten, maar gewoon eindeloos doorgaan met testen. Doet hij dat niet dan kan je wel eens met brak of incompatible geheugen te maken hebben. Je hebt een Asus bordje, dus is geheugenincompatibiliteit goed mogelijk. Staat het geheugen op de QVL van dit bordje? Zo niet, test het eens met geheugen dat WEL op de QVL staat. Dit soort dingen komen vrij vaak voor bij Asus bordjes, omdat ze zo extreem kieskeurig zijn als het op geheugen aankomt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net het bios geflashed met behulp van een flashprogramma van asus vanuit Windows. Bios was van 02-12-2007 en is nu van 08-22-2007.

Ik zal het eens proberen met de audiodrivers..

• Nielson
  • Laatst online: 14:51
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 10:13:
Ik heb net het bios geflashed met behulp van een flashprogramma van asus vanuit Windows.
Je bent niet bang uitgevallen, met een zwaar instabiel systeem vanuit Windows je bios flashen _/-\o_

• BackSlash
  • Laatst online: 18-05 16:18
Ik heb dit soort problemen ook gehad op mijn AMD 3200+ met Nforce 3 mobo, ik heb toen gegoogled en het bleek dat het bij heel veel mensen gebeurd. Ik heb veel reacties gelezen dat het aan de onboard netwerkkaart van Nvidia kan liggen... dus ik zou het in die hoek zoeken.

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 64GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Verwijderd

Topicstarter
Nielson schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:42:
[...]
Je bent niet bang uitgevallen, met een zwaar instabiel systeem vanuit Windows je bios flashen _/-\o_
Of gewoon desperate :P

Verwijderd

Topicstarter
Erkel schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 10:06:
Ik heb hetzelfde gehad, met een creative geluidskaart. Bij mij was de oplossing als volgt:

- Geluidskaart uit de pc halen,
- Windows opnieuw installeren,
- Geluidskaart inbouwen,
- Driver installeren.

Hoop dat het werkt voor je
Geprobeerd ... tot nu toe geen uitval.. ook niet na nieuwe bios... misschien heeft het toch aan 1 van de twee gelegen.. zal nu eens die memtest 86+ opnieuw proberen..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2007 13:02 ]

Pagina: 1