Toon posts:

image van dual boot 2000/XP

Pagina: 1
Acties:
  • 464 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
hallo

wat is de beste werkwijze om een image te maken van een systeem met dualboot (win2K/WinXP) op 1 HD met 2 partities.
wat ik wil bereiken is een image op dvd (of externe hd zetten), deze aansluite en de pc wordt totaal opnieuw geimaged
ik heb norton ghost 12 maar in de readme staat dat deze geen dualboot ondersteunt .. (dit verrast me wel)
welke software heb ik hiervoor nodig ?

alvast bedankt

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Disk image maken is toch voldoende, of ben ik nou zo gek als een deur? :)

Dit lijkt me toch wel redelijk goed terug te vinden met de search als je de mogelijkheden van je Ghost versie even goed naloopt :)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19-02 21:56
idd gewoon een image trekken :? neem je automagisch de partitie mee..!

wel makkelijk als een een sysprep draait van tevoren, scheelt BSOD's

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
ik zie de mogelijkheid niet om een image te maken, alleen backups of rechstreekse kopieren (kan ik net zo goed ff mn schijf kopieren en plakken :s )

beide partities moeten in 1 image staan hé zodat ik ff een dvd'tje ermee kan branden en die in de andere pc's steken zodat daar onmiddelijk winXP en win2K opstaat.
dat ik dan manueel de pc moet renamen is niet zo erg

heb eigelijk hetzelfde probleem als deze hier http://www.websiteforum.nl/viewtopic.php?t=25453

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2007 12:13 ]

• sjongenelen
niet de mogelijkheid om een image te maken?

computer uit,

extra hdd er in (misschien USB ook ondersteund, anders IDE / SATA)
computer aan
ghost -cd er in
imagen naar andere hdd

computer herstarten en image branden (op max 4,7 gb?)

you had me at EHLO

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-02 08:54
renamen.. maar dan is ook het system id of zo identiek, en dat levert voor netwerken problemen op?

maar goed.
als je met ghost ( desnoods vanaf diskette te starten) kun je een clone van een HD maken, dus op een andere HD. ik weet niet of dat dan ook in een image wort opgeslagen, of dat het gewoon een kopie van de harddisk wordt.

dit is uiteraard wel iets anders dan opieren en plakken in windows ( je kunt bijvoorbeeld niet 2 partities inclusief bootsector en partitietabel naar een ongeformateerde lege hd kopieren, met 1 handeling)

of die clone dan ook opstartbaar is weet ik niet, immers boot-files op de partities en zo moeten wel op de goeie plek staan, en ik heb geen idee of dat goed gaat als je ee nclone maakt van een hd met andere grootte, waardoor de partitietabel wellicht wel wordt aangepast, maar dat dan de betreffende bootfiles niet meer gevonden kunnen worden.

Verwijderd

Topicstarter
TheNymf schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 12:14:
niet de mogelijkheid om een image te maken?

computer uit,

extra hdd er in (misschien USB ook ondersteund, anders IDE / SATA)
computer aan
ghost -cd er in
imagen naar andere hdd

computer herstarten en image branden (op max 4,7 gb?)
als ik boot vanaf cd vraagt ie gewoon naar een herstelpunt
het probleem is dat ik dit op 33 pc's moet doen dus dan is dvdtje erin toch het makkelijkste
vroeger had ik een bootcd met winxp op, gewoon cd erin en dat werkte, kwam verse xp op
maar voor dual boot weet ik niet hoe dat moet
en een cleane xp en win2K passen wel op 1 dvd hoor, geen extra programma's in de image

Verwijderd

Topicstarter
change of plans
de win2K installatie (die al overal gebeurd is) laten we staan.
we gaan gewoon een xp partitie bijmaken. het enige probleem is denk ik de boot.ini file

C: win2K
E: winxp

hoe moet de boot.ini er dan uitzien ? zodat we de keuzemogelijkheid krijgen

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(1)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINNT="Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Windo ws XP Professional" /fastdetect

zo veronderstel ik? maar dat doet ie dus niet ..

het is maar 1 HD

bedankt

ik denk dat de boot.ini juist is maar moet ik nog iets anders aanpassen? hij wil precies xp booten maar na een fractie van een seconde krijg ik zwart beeld

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 05-12-2007 09:38 ]

• sjongenelen
waar ben je nou mee bezig :/

als je weet wat je wilt, waarom maak je het dan niet gewoon?

pak een pc, installeer win2k op een kleine partitie.
installeer xp op de resterende ruimte op hdd.

kijk naar boot.ini

ik snap dat het lastig is als je niet weet wat je doet of moet doen, maar er is meer dan verschrikkelijk veel informatie op het internet te vinden over dual-boot / images / hdd copying

p.s. zoek eens op sysprep, dan zie je wat het doet.
beste oplossing: win2k3 server met RIS - doet alles wat jij altijd had willen doen, op 30 pc's tegelijk :)

[ Voor 16% gewijzigd door sjongenelen op 05-12-2007 10:24 ]

you had me at EHLO

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-01 18:54

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

a) Je boot.ini is niet correct.

b) Het clonen van "een installatie" is een leuk werkje maar volgens mij ben je vergeten documentatie hierover door te lezen?

Wat de anderen al zeggen; ga eens spelen met sysprep/ris ofzo. Hoef je ook niet alle PC's langs maar kan je (met enige zekerheid) alles centraal uitrollen als iemand de PC aanzet.

[ Voor 36% gewijzigd door MAX3400 op 05-12-2007 10:26 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Verwijderd

Topicstarter
Ik zocht een oplossing op korte termijn, dus een server opzetten was geen optie.
de boot.ini klopt nu wel, blijkbaar moest ik gewoon na het maken van de xppartitie nog de bestandjes ntdetect en ntldr vervangen door nieuwere versie en dan boot ie.
kan dus lekker nu dvdtje in pc steken, partitie wordt aangemaakt, bestandjes overschrjiven en klaar
niet helemaal automatisch, maar toch al beter dan manueel installeren overal

en ik had heus wel informatie gezocht, maar over dualboots imagen vind je bitter weinig!
alle onderwerpen appart wel, maar het tot een werkend geheel gieten is blijkbaar niet zo eenvoudig om te automatiseren. Als je daar specifiek info over vindt wil ik dat wel eens zien.

gr
Pagina: 1