ahci van de gigabyte ga-x38-dq6

Pagina: 1
Acties:
  • 257 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• cnieuweboer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-06 10:36
Ik heb sinds kort een nieuw moederbord. Voorheen had ik een asus striker extreme en nu een gigabyte ga-x38-dq6. Dit moederbord heeft volgens de gigabyte site:
"Hot Plug support allows users to insert and remove hard disk drives without shutting off power to the system."
Nu is het probleem dat ik nergens kan vinden hoe dat verwijderen nou precies moet. Bij mijn asus striker had ik een safe remove icon in m'n system tray staan, maar nu dus niet.
Ik heb ahci aan staan in de bios en het aansluiten van een hardeschijf werkt ook terwijl de pc draait. Ik heb al met drivers gespeeld, de driver op de gigabyte site zette volgens sisoft sandra de dma mode te laag, en dat kon ik niet aanpassen. De driver van de intel site die vreemd genoeg een lager versie nummer heeft, deed dit volgens sandra wel goed. En beide drivers lieten mij de hardeschijf niet unmounten.

ps
Ik gebruikt windows vista.

pps
Ook vind ik dat de ahci bios wel een beetje lang nodig heeft om op te starten, ik heb vandaag bij een vriend met een medion p35 moederbord de ahci bios in 1,5 seconde op zien starten. Bij mij duurt het minsten 4 seconde voordat hij überhaupt begint met het detecteren van de schijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnieuweboer
Voor de geïnteresseerden, ik gebruikt nu een appart programma om schijven te unmounten.
link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 00:24

M2M

medicijnman

sorry maar ik snap het niet helemaal, je sata drives (interne) hotswappen? ik zet mijn pc dan toch liever gewoon even uit.

en uiteraard: als je de delayed write functie uitschakeld voor de schijven die er regelmatig uit gaan, dan scheelt dat een klein beetje performance, maar dan werkt het gewoon net zoals een goede oude floppy drive. simpel weg wachten totdat er niet meer gelezen of geschreven wordt op die schijf, en je kunt 'm gewoon d'r uit trekken.

-_-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cnieuweboer
De write caching opties zijn greyed out, en het staat op "optimize for performance". En in principe gaat het om esata maar de interne hardeschijven zouden ook moeten kunnen.

(Heet het ook hotswap zonder RAID?)