Toon posts:

"Discrete" videokaarten?

Pagina: 1
Acties:
  • 83 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
nieuws: Marktaandeel discrete desktopvideokaarten sterk gestegen
Nu kan het aan mij liggen hoor, maar ik kan me bij discrete videokaarten echt totaal geen voorstelling maken. Volgens mijn definitie is discreet onopvallend, maar in het artikel wordt gerept over dedicated videokaarten. Dat lijkt me niet bepaald onopvallend, ofwel discreet...

edit: godsallemachtig Asmodeus, er blijkt dus al een topic over dit nieuwsartikel te gaan..anyway, mijn punt is nog steeds valide. :P

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2007 22:11 ]

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

dis·creet (bn.)
1 bescheiden, onopvallend => fijnzinnig
2 [wisk.] los van elkaar staand, niet aaneensluitend <=> continu
denk dat de 2e betekenis bedoeld wordt; als was dat inderdaad ook niet mijn 1e associatie

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:47

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Mja, die tweede betekenis ben ik buiten die wiskundige context echt nog nooit tegengekomen in het Nederlands volgens mij?

In het Engels is het volgens mij wel wat normaler om deze term zo te gebruiken maar in het Nederlands vind ik het ook een beetje vreemd klinken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:34

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ken hem van audioland. Een "discrete" versterker. Maar zelfs daar vond ik het maar een interessantaandoenerig termpje. Het klopt strikt genomen wel, maar of het nou echt nodig is. Het doet mij een beetje gezocht elitair aan :P.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• tser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:05
Ja, het lijkt wel een google translate bericht. Of een bericht dat door iemand is geplaatst die zelf ook niet begreep wat het woord betekende en "geen" risico's nam door door het dan maar te gebruiken. Een beetje slordig zou ik zeggen , dat kan beter heren journalisten! :)

• Stamgastje
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-02-2020
TheRookie schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:45:
denk dat de 2e betekenis bedoeld wordt; als was dat inderdaad ook niet mijn 1e associatie
Discreet als in "los van elkaar staand" is het tegenovergestelde van continu. Voorbeeldje:

Een continu (analoog) signaal kan elke willekeurige waarde tussen een bepaald minimum en een bepaald maximum aannemen. Een discreet (digitaal) signaal daarentegen kan tussen dit minimum en maximum slechts een beperkt aantal tussenwaarden aannemen.

Het lijkt me dat deze betekenis van discreet hier ook niet bedoeld wordt...

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
Sorry, maar ook ik vind het een onzinnige titel.

Bij discreet denk ik en vele andere mensen aan 'bescheiden, onopvallend' (van dale). Een doel van een titel is volgens mij om snel duidelijk te maken waar een nieuwsbericht over gaat.
Daar zijn jullie niet echt in geslaagd....

Je kan ook kiezen voor 'losse videokaarten' 'aparte videokaarten' 'insteek-videokaarten'. In dat geval zouden mensen het direct begrijpen.
Willen jullie dat mensen in de toekomst de term beter begrijpen, dan kan het woord meer gebruikt worden in de nieuwsberichten. Dus in de tekst zelf, waarbij je direct de betekenis erbij zet.

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Wouter Tinus
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Wouter Tinus

Whee!

Ik heb er 'losse' van gemaakt, ook niet ideaal volgens mij, maar betere suggesties welkom :)

Professioneel Hyves-weigeraar

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23:42
Een snelle search leert mij dat we deze term in ruim 50 nieuwsberichten hebben gebruikt (ook allen over videokaarten), maar als het voor veel mensen niet duidelijk is dan is het idd wellicht beter om em in het vervolg niet meer te gebruiken.

Verwijderd

Hielko schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 13:28:
Een snelle search leert mij dat we deze term in ruim 50 nieuwsberichten hebben gebruikt (ook allen over videokaarten), maar als het voor veel mensen niet duidelijk is dan is het idd wellicht beter om em in het vervolg niet meer te gebruiken.
Dat het in het verleden altijd zo gedaan werd wil nog niet zeggen dat het ook juist is.
Een betere vertaling is gewoon: apart of los. Glas helder wat er dan wordt bedoeld.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 14:19:
[...]

Dat het in het verleden altijd zo gedaan werd wil nog niet zeggen dat het ook juist is.
Een betere vertaling is gewoon: apart of los. Glas helder wat er dan wordt bedoeld.
Ga kijken op de site van Lenovo, daar wordt de term discreet ook gebruikt.
Integrated vs. discrete graphics
Integrated graphics offer lower cost – and longer battery life – because the video display technology is put directly on the motherboard, whereas discrete graphics use a separate plug-in or display adapter. Integrated graphics are comparable to discrete graphics for day-to-day use, but can lack some of the performance needed for intense 3D applications or games because they typically share memory with the CPU. Discrete graphics don't share memory that way and are the preferred choice for 3D applications and games, but consume more power and therefore can reduce the amount of time the notebook can run on battery.

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• Yoeri
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

Yoeri

O+ Joyce O+

(overleden)
"Discrete graphics" gaan vertalen als "discrete videokaarten" lijkt me geen goed idee idd.

Tot zover :)

Kijkje in de redactiekeuken van Tweakers.net
22 dec: Onze reputatie hooghouden
20 dec: Acht fouten

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.