Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Led Light doet raar...

Pagina: 1
Acties:
  • 1.255 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Roman
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 10:54

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Weet niet waar ik dit anders zou kunnen vragen, dus maar hier.

Ik dacht bij mezelf ik doe lekker zuinig ik koop wat Led Lights. (voor die die het nog niet kennen, dat zijn gewone lampen maar i.p.v. een gloeidraad of TL buis zitten er een aantal led's in. Dus zo'n lamp verbruikt bijna niets (1-2 watt). Okee lichtopbrengst is ook wat minder maar dat is juist goed).

Nu merkte ik van de week dat als ik ze uitzet ze niet helemaal uit staan. Ze geven nog een heel klein beetje licht.

Komt dit omdat er meerdere draden door de koker heen gaan (overspraak)? Dat er nog net voldoede stroom is om een klein beetje licht te geven. Als ik een van die led-lights vervang door een normale lamp zijn ze allemaal uit.

En kan dit kwaad (levensduur lamp en stroomverbruikt)?

NOW INTERACTIVE! Joystick controls Fry's left ear.

• blackangel
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:41
Ik weet het niet zeker, maar mijn ervaring is als volgt:

Ledjes werken niet op 230 volt. Door de convertie van 230V -> 3~4V (waar ze op werken), heb je een beetje stabiele converter nodig (sowieso voor de meeste apparatuur). Hier kun je complex over doen, maar in alle gevallen zit er een condensator in. Een condensator is buffer, die dus eerst vol zit. Als je de lamp daarna uit zet, is die buffer nog vol. Het duurt even voordat die leeg is, en de inhoud van de buffer gaat naar de ledjes. Door het gedrag van de condensator neemt de lichtopbrengst van de ledjes exponentieel af.

Zelf heb ik het eens meegemaakt dat ze na 5 minuten nog branden, maar dat was een homeprutsel :P

Qua stroomgebruik maakt het niks uit (uit=uit, er is gewoon geen stroom meer naar het licht). Levensduur boeit ook niet, een standaard ledje haalt al 10.000+ uren :)

Dit geld overigens dus alleen als ze (uiteindelijk) wel uit gaan. Als ze nooit uit gaan (>5min redelijk fel licht) zou ik ze zeker inruilen, dan is er namelijk wel iets mis met de lampen. Al hoewel het ook wel eerder storend kan zijn natuurlijk :)

[ Voor 3% gewijzigd door blackangel op 29-11-2007 22:17 ]

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
5 minuten... ik zet ze savonds uit en in de ochtend branden ze nog. (6-8 uur later). Das dan volgens mij geen condensator.

• Plague
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Roman schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:21:
5 minuten... ik zet ze savonds uit en in de ochtend branden ze nog. (6-8 uur later). Das dan volgens mij geen condensator.
Ze verbruiken dan ook heeeeeel weinig ;)

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ja okee. maar is het niet slecht voor de lamp zelf.

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 11:10

charrel

Cortisol4life..

Roman schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:21:
Hier precies hetzelfde, 3 ledlampen in het plafond van de badkamer, echt na bv. een dag gloeien ze niet meer. Lijkt me dus volledig normaal.
Ook nog nooit een schakelaar gezien die een beetje stroom door laat :+

• ymoona
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:41
het verschil tussen een condensator en een lekspanning (overspraak) kan je makkelijk testen door het bolletje er even uit te draaien. Verder zou overspraak enigszins logisch zijn, leds zijn zuiniger en hebben dus ook minder overspraak nodig voor een klein beetje licht. Kan je de spanning eens meten?

https://f1nerd.nl

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Zodra ik de lamp eruit draai is het licht uit. Draai ik hem terug is het weer aan.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
16 volt staat er op als die uit staat.

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Roman schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:50:
Zodra ik de lamp eruit draai is het licht uit
Stroomkring doorbroken
Draai ik hem terug is het weer aan.
en de stroomkring is weer heel

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
ja duh. maaris 16 volt voldoende en is dat dan lekstroom of wat?

• Ethnocentrix
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:03

Ethnocentrix

Rijkserkend prutser

Je hebt het zelf al gezegd, dat komt waarschijnlijk omdat en nog andere draden door de koker heenlopen, waardoor je draden als een spoel gaan werken. dmv. inductie zal er dus een lage spanning op je draad komen te staan. Dat een gewone lamp niet brand komt doordat er te weinig vermogen geleverd kan worden voor zo'n lamp.

You know you're an engineer if you have no life & can prove it mathematically.

• Mastermind
  • Laatst online: 19-11 19:37
Werken die LED-lampen trouwens met een transformatortje? Zoja, dan verbruikt de lamp volgens mij heel wat meer dan 1 of 2 Watt gezien het verlies in de spoelen.

• Roman

Roman

Aaaaaaaaahhhhhhhh

Topicstarter
Ja dat dacht ik dus al, aangezien ik c.a. 16 volt op de lijding heb staan. Maar kan dat slecht zijn voor de lampen/omvormer?

Er zit geen transformater tussen. Ze weken gewoon op 220v, echter zit er wel een omformer in. Ik heb de lampen gemeten en ze gebruiken echt niet meer als 1-2 watt. Ze bestaat echter ook als 12v versie, dan moet er uiteraard een transformater tussen.

• Rukapul
  • Laatst online: 22:52

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-11 13:49
Roman schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 09:04:
Ja dat dacht ik dus al, aangezien ik c.a. 16 volt op de lijding heb staan. Maar kan dat slecht zijn voor de lampen/omvormer?

Er zit geen transformater tussen. Ze weken gewoon op 220v, echter zit er wel een omformer in. Ik heb de lampen gemeten en ze gebruiken echt niet meer als 1-2 watt. Ze bestaat echter ook als 12v versie, dan moet er uiteraard een transformater tussen.
er zit wel een soort van transformator in. Dit is afhankelijk van de kwaliteit van het lampje slechts een brugcel, weerstand en condensator tot een complete voeding met een LM317.
Waarschijnlijk heb je de 1e vorm. Wanneer je een lage spanning hebt (16v) gaat hierdoor je led ook heel zwak branden. De lagere spanning zorgt ervoor dat er veel minder stroom door de LED en de weerstand gaat, waardoor deze zwak brandt.
12v lampjes hebben ofwel een andere weerstand ofwel een ander voedinkje. Er is geen een mogelijkheid om een LED rechtstreeks aan te sluiten, hij zal altijd geregeld moeten worden (de stroom moet beperkt worden, anders geeft hij heel kort heel veel licht en daarna nooit meer)

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:07
Dat je nog spanning op de leiding meet, kan echt geen kwaad (vooral als het zo weinig is).
Bij TL-lampen heb je ook regelmatig een dergelijk fenomeen, als er een enkelpolige schakelaar zit en de lamp aan de ene kant constant aan de fase verbonden is, kan er een heel klein lekstroompje door de lucht lopen, en is de TL-balk niet helemaal uit, ook magnetische straling kan dit fenomeen veroorzaken (met een losse TL-lamp dichtbij een hoogspanningskabel staan, zorgt er ook voor dat deze oplicht).

Een ledje kan met een heel klein stroomje al een klein beetje licht maken, zolang een gloeilamp indraaien ervoor zorgt dat je ongeveer 0V meet (ipv die 16V) is er niets aan de hand.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:01
Niet om het een of ander maar als je een weerstand voor de led zet heb je volgens mij al voldoende voorgeschakeld. Bij een led is de stroom namelijk belangrijk.

Bv: - de spanning is 230 Volt
- de max stroom van de led is 10mA

I=U:R
0,1A = 230V:R
R = 230V : 0,1A = 2,3KOhm

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

jbhc schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 22:50:
Niet om het een of ander maar als je een weerstand voor de led zet heb je volgens mij al voldoende voorgeschakeld. Bij een led is de stroom namelijk belangrijk.

Bv: - de spanning is 230 Volt
- de max stroom van de led is 10mA

I=U:R
0,1A = 230V:R
R = 230V : 0,1A = 2,3KOhm
even om het een of ander 10mA is geen 0.1A maar 0.01A, de weerstand die jij waarschijnlijk bedoeld is 23Kohm.

alleen een weerstand zou ik trouwens nooit doen aan de 230 wisselspanning, meeste leds willen maar 5 volt sper en daar gaat dit ruim overheen met alleen een weerstand

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• bazzzzzz
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-11 10:00
berekening hierboven klopt niet. bij u=i*r neem je de spanning die gedispenseerd moet worden in de weerstand, maar dat terzijde.

Ik denk dat het probleem in het uitschakelen zit? Schakel je de plus of schakel je de min? Het meest ideale is natuurlijk om beide te schakelen. Op de pinnen van de leds zou je dan ook geen spanning meer moeten meten. Ik denk dat jij nu de min hebt geschakelt en dat er in de buurt ook iets met de min verbonden is waardoor er alsnog een kleine stroom kan lopen. Dit verschijnsel zie je ook vaak bij torren waarvan de collector niet goed aangesloten is, de ingang "zweeft" dan

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ik heb hier een k-a-k-u schakelaar achter een normale schakelaar, en die schakelt blijkbaar de nul, want er zit een klein ledje op die dus ook altijd aan blijft. Simpelweg te wijten aan de capacitieve werking van onderdeeltjes in de lamp en je kabel denk ik zo.

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:04
virus.elektro schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 22:58:
[...]

even om het een of ander 10mA is geen 0.1A maar 0.01A, de weerstand die jij waarschijnlijk bedoeld is 23Kohm.

alleen een weerstand zou ik trouwens nooit doen aan de 230 wisselspanning, meeste leds willen maar 5 volt sper en daar gaat dit ruim overheen met alleen een weerstand
Dat zou je nog kunnen oplossen met een diode of zelfs een bruggelijkrichter. Maar er zijn nog meer nadelen zoals het verstoken van ruim 2 W aan warmte in die weerstand! :)
Pagina: 1