• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07-05 19:44
Ik heb al een aantal jaar naar alle tevredenheid een Asus Pundit-R. Hij fungeert als PVR onder m'n TV. Ik heb em een tijdje terug stiller gemaakt door de CPU fan en de PSU (voeding) te modden. Allebei stillere varianten. Veel afgekeken van deze meneer.....

Nu heb ik een nieuwe TV kast en de Pundit heeft niet al te veel 'adem ruimte' meer. Ergo, hij wordt een stuk warmer dan vroeger. Met name de case temperatuur wordt vrij warm (tegen de 50 graden). Dus wil ik hem eigenlijk iets meer proberen te koelen.

De enige standaard aanwezige koeling gebeurd door de CPU fan (blaast naar buiten) en de PSU fan (blaast naar buiten). De PSU fan heeft maar weinig effect mi. aangezien die vlak op/bij de optische drive zit.

Ik heb een Spire Exhauster geprobeerd, op 7Volt, die de warme lucht af zou moeten voeren, maar deze bracht eigenlijk geen verbetering/verlaging.

Nu twijfel ik over 2 nieuwe mods; 1. een extra (case) fan toevoegen en 2. de standaard Northbridge koeler vervangen.

Over 2: Ik kwam twee, voor mij interessante passieve varianten tegen, de Zalman NBF47:
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/upload/product/zm_nbf47_c.jpg
of de Revoltec Northbridge Freezer:
Afbeeldingslocatie: http://www.revoltec.de/images/products/rs015/rs015_rl.jpg

The Revoltec is een stukje lager en daarom denk ik het meest interessant. Voorlopig zit een evt. nwe NB koeler nog geen PCI kaart in de weg, maar wie weet in de toekomst.

Hier zie je het huidige Northbridge koel blokje zitten:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/pundit-nb.jpg

Gaat een nieuwe Northbridge koeler mij helpen de temperaturen naar beneden te krijgen?

Over 1: Een extra fan/koeler. Ik heb nog eens in de kast gekeken en zat te denken om ergens een extra (stille) 60mm fan te plaatsen. Die dan voor meer airflow moet zorgen door (koele) lucht van buiten naar binnen te blazen/zuigen.
Mijn kast ligt op z'n zij, net als in het plaatje.

Ik zat aan 2 potentiële plaatsen te denken. De ene is aan de achterzijde van de kast. Daar zijn al een aantal 'gaten' aanwezig. De fan blaast dan richting/onder de PCI card(s). Dit is nummer 2 in de afb.

De andere locatie is aan de voorzijde van de case. Ik zou de fan diagonaal/schuin kunnen plaatsen zodat er een beter airflow ontstaat en de fan kan verse lucht krijgen van de zijkant en de voorkant. De bladen van de CPU koeler staat dan ook meteen in de richting van de airflow. Net achter de CPU (blok) zit de norhtbridge chip, deze krijgt dan ook airflow. Dit is situatie nummer 1 in de afb.

Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~joho071/kj/dump/pundit-mod1.jpg

Heeft iemand enig commentaar/advies/tips over mijn koelings issues?

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

beste optie: de tv kast aanpasen zodat hij aan de achterkant zn warme lucht goed kwijt kan?

als dat nog niet genoeg is zou ik ook nog voor Fan optie 1 gaan...

NB blokje vervangen is alleen maar symptoombestrijding, als het uberhaupt al helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
AlexanderB schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:50:
......

NB blokje vervangen is alleen maar symptoombestrijding, als het uberhaupt al helpt.
Ok, maar is het niet zo dat dit toch wel baat kan hebben? Je hebt het dan toch gewoon over oppervlakte vergroting. Je creeert meer oppervlakte waar de warmte van de NB weg kan, de warmte wordt beter 'verspreid'/verdeeld. Door de (toch wel wat) aanwezige airflow in de kast wordt dit beter afgevoerd als bij een kleinere oppervlakte/(warmte bron).....Ook doordat er meer oppervlakte is, of maak ik een denkfout hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Nu heb ik een nieuwe TV kast en de Pundit heeft niet al te veel 'adem ruimte' meer.
Betekend dit dat het systeem nu in een gesloten kast zit? Wellicht kun je er een paar gaatjes in maken zodat je een betere airflow kunt creeren?

Verder zou ik de fan op positie 2 zetten en dan naar buiten laten blazen. De lucht word dan (hopelijk) aangezogen via positie 1, als ik het zo bekijk.

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
Stuff schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 10:40:
[...]

Betekend dit dat het systeem nu in een gesloten kast zit? Wellicht kun je er een paar gaatjes in maken zodat je een betere airflow kunt creeren?

Verder zou ik de fan op positie 2 zetten en dan naar buiten laten blazen. De lucht word dan (hopelijk) aangezogen via positie 1, als ik het zo bekijk.
Hij staat idd in een vrij gesloten kast, alleen aan de voorkant open. Iik heb al wat gaten aan de achterkant gemaakt. Wellicht nog wat meer..........
Deze kast is het btw (Pundit staat in vak rechtsboven):
Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/PIAimages/47857_PE144306_S3.jpg

En fan op positie 2 en naar buiten blazen is ook een optie, echter de beide huidige fans (PSU & CPU) staan ook al lucht af te voeren (naar buiten te blazen) dus ik vraag me af of een extra fan die hetzelfde gaat doen me nog lagere temps gaat bezorgen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stuff
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-06-2010

Stuff

*ploink*

Wat je dan kunt doen is de fan op plaats 2 lucht laten aanzuigen. Maak dan een soort van airduct vanaf de computer behuizing naar een gat aan de achterkant in de kast. Op die manier zuigt de comp de lucht aan vanuit de achterkant van de kast. Daarmee voorkom je dat hij zijn eigen warme lucht weer aanzuigd.

Tussen plek "2" en plek "1" zitten een aantal gaatjes in de kast. Daar gaat de case overheen mag ik aannemen, correct?

Verder zou ik zeggen, probeer het eens. Zet er een fan in en kijk eens naar de temps. Probeer vervolgens eens een andere setup en kijk of er verschil is.

http://www.vado.org -- Videogames are a conduit for the soul. They expand our lives, channel our imagination, test our skillz. Games exist as a channel for the boundless energy of people all over the world. -MegaTokyo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

*ziet kast*
*ziet probleem*

ik zou zeggen, pak de centerboor, en boor ff een paar mooie 8 cm+ gaten in die kast aan de achterkant....

de mobo fabrikant heeft er zo'n klein blokje op gedaan, omdat de nb blijkbaar niet meer dan dat nodig heeft... als de tempsensor al in de NB zit (kan wel) dan is het alleen maar symptoombestrijdign dus als je de nb gaat koelen om je 'casetemp' omlaag te krijgen. je kunt er gewoon voor zorgen dat de kast zn warmte kwijt kan, maar dan moeten er wel een paar flinke gaten in het kastje.. (omdat je in je vorige situatie wel genoeg koeling had, het ligt dus puur aan je nieuwe tv kastje...;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bliz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 04-07 21:41
zorg dat je genoeg intake en outake fans hebt. Ze hoeven niet hard te draaien maar gewoon zodat de lucht de tijd heeft om de warmte op te nemen en dan lekker door te stromen. Ook is het wel handig om van die grote NB koelers te gebruiken, want dat kan nooit kwaad.

Ook zou ik zorgen dat die kast waarin je hem hebt staan aan de achterkant helemaal open is, en dat er genoeg ruimte is achter de kast (ZEER BELANGRIJK)

Succes..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kippy
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15:33
ik heb het zelfde ding, met de zelfde functie. En het enige dat ik gedaan heb ik de blaasrichting van de cpu fan omgedraait. Nu is tie koeler en stiller. Meer was niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaajee
kippy schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 15:43:
ik heb het zelfde ding, met de zelfde functie. En het enige dat ik gedaan heb ik de blaasrichting van de cpu fan omgedraait. Nu is tie koeler en stiller. Meer was niet nodig.
Heb ik ook reeds gedaan, hielp idd zeker.....

Trouwens, aangezien jij een Pundit-R gebruiker bent.....gebruik je ook Speedfan? Wil jij hier eens naar kijken?
Pagina: 1