[Chieftec Giga] Airflow advies nodig

Pagina: 1
Acties:

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30
Hallo medetweakers,

Ik heb jullie advies nodig. Ik wil namelijk een goede airflow creëeren in mijn Chieftec Giga case. Dit is alleen minder makkelijk als het lijkt. De makers hebben de ventilatoropstelling een beetje knullig gekozen. Ik heb even een plaatje in elkaar geflansd in Inkscape. Voor het gemak heb ik even de casefans genummerd.
Afbeeldingslocatie: http://img252.imageshack.us/img252/9137/casebw0.png
Je hebt hier twee 80mm fanopeningen voorin de kast, twee 92mm aan de zijkant, en een 120mm aan de achterkant. Er wordt standaard al lucht uitgevoerd door mijn voeding, die een 120mm fan heeft. De processor koeler (Artic Freezer 64 Pro) blaast naar achter, waar nog geen 120mm fan zit.
Afbeeldingslocatie: http://img46.imageshack.us/img46/6255/airflowfreezer64probx0.gif
Voor de rest heb ik nog een gemodde 8800GTS die zowel aan de achterkant door het slot naar buiten blaast, als warme lucht de kast in blaast. Hier zit een oude vibrerende 80mm fan met kapot gedraaide lagers op, dus misschien vervang ik deze door een 92mm versie.
Afbeeldingslocatie: http://img136.imageshack.us/img136/1002/1000267vh3qc4.jpg

De vraag is dus hoe ik hier een goede airflow kan maken. In de FAQ staan kasten met een betere fanopstelling dus daar heb ik niks aan. Zou ik bijvoorbeeld fan 4, 5 en 2 voor een airflow naar binnen kunnen laten zorgen en fan 3 en 1 naar buiten? Of heeft iemand betere suggesties?

Groeten,
Sebas

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

3 naar buiten.
1, 2 naar binnen toe, op de bord
4,5 naar binnen vanuit hd's,
je freezer omdraaien zodat hij naar boven toe of naar 3 toe draait.

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:30
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 23:37:
3 naar buiten.
1, 2 naar binnen toe, op de bord
4,5 naar binnen vanuit hd's,
je freezer omdraaien zodat hij naar boven toe of naar 3 toe draait.
Hij draaide al naar nummero 3 toe. maar krijg je op deze manier niet teveel in en te weinig uit?

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Op zich wel, maar een kast met voeding boven heeft eigenlijk al niet veel opties om outtakes te zetten: warme lucht stijgt op, dus je zou eventuele outtakes allemaal boven moeten zetten voor airflow.
Ik heb geen fans in mijn sidepanel, dus ik weet het verschil niet, maar het zou kunnen uitmaken door wat ik gezegd heb te doen, maar dan de 1 en 2 als outtakes gebruiken. Even kijken met speedfan of iets dergelijks (al is hij inaccuraat: hij zal wel verschillen tonen als die er zijn) of het werkt.

• yni
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 25-09-2025

yni

4 en 5 naar binnen, deze zitten het laagst en zorgen zo voor frisse lucht in de kast...
fan 3 blaast naar buiten en fan 1 ( proc koeler) blaast weer richting 3 zodat het een soort blok met aan beide kanten een fan wordt (goed voor de koeling^^)

videokaart maakt niks uit... de warmte stijgt dus of het gaat omhoog en via je proc koeler naar buiten...
maar beter is om het gewoon direct naar buiten te doen..... warmte stijgt... vergeet dat vooral niet in je ontwerp

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik zou nummer 1 dicht maken, fannetje eruit en iets ervoor/achter plakken. Dat kan gewoon met tape erachter, maar je kunt er ook een stukje metaal achter zetten als je de moeite neemt (zo). Op een van de lamellen van de freezer blazen heeft namelijk niet zoveel nut.
Voor de rest kun je zorgen dat nummer 2 een intake is voor de GTS, door de fan door wat hout/karton, of een aantal ringen tussen een schroef wat te richten op die kaart. Het metalen schildje in de kast boven die USB-stekkers kun je daar ook nog voor weghalen, daar zal de lucht er dan waarschijnlijk warm uit komen.

Voor de zekerheid: De fan van die freezer moet aan de voorkant van je kast zitten, deze blaast namelijk lucht door de koeler.

[ Voor 4% gewijzigd door TheZeroorez op 01-12-2007 16:54 ]

Pagina: 1