Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

underscore in een class naam mag niet?

Pagina: 1
Acties:
  • 107 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Pixeldude
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 23-09-2024
Ik had vandaag de opdracht om wat html te rammen op mn stage. En nu heb ik 90% van wat ik aan html / css ken / kan op me zelf geleerd. Ik zit wel op een multimedia opleiding maar daar begonnen ze al met hun oren te klapperen als ik het had over het absolute positioneren van elementen in relatieve elementen.

Maar goed, toen mijn begeleider mijn css onder ogen nam kwam er de opmerking dat ze niet willen hebben dat ik underscores gebruik in mijn classes als in: class="container_left" etc.

Ik was het daar niet mee eens omdat ik dit al 3 jaar gewoon doe, en er nooit een probleem is ontstaan daardoor. Maar het bleef bij de melding dat hierdoor complicaties optraden.
En dat is allemaal leuk en aardig, maar nu weet ik nog niets....

Mijn vraag dan ook:
Een underscore in een class of id mag dat nu wel of nie?

Na wat (minimaal) ge google kan ik alleen maar terug kunnen vinden dat dit niet een valideert op css 1 code....

btw. zij werken daar met asp .net

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:57
Ik weet niet of het problemen geeft, maar ben nu op stage ook bezig met programmeren in diverse talen/omgevingen en ik bespreek de code regelmatig met mijn begeleiders, probeer me aan hun stijl te houden. Als je stagebedrijf naamsafspraken heeft, of ze nou functioneel zijn of niet, kun je toch probeeren daar rekening mee te houden? Natuurlijk kun je doorvragen waarom e.d. vraag anders eens een concreet voorbeeld van een probleem?

(Ook leuk dat embedded afdeling weer andere stijlafspraken heeft dan pc afdeling, maar dat terzijde)

[ Voor 17% gewijzigd door asfaloth_arwen op 29-11-2007 19:58 ]

Specs

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb even een snelle blik in de CSS2-specificatie geworpen, en ik zie nergens een underscore in een class-name (of ik zoek niet goed :P). Wel een gewoon streepje. Dit zegt natuurlijk nog niet héél veel, maar het kan in ieder geval geen kwaad om de voorbeelden uit de specificatie te volgen (op eventueel browser-specifiek gedrag na).

Verwijderd

Afspraak is afspraak. Hier doen we het ook niet omdat bepaalde vage versies van browsers daar problemen mee hadden. Verder heb je die underscores toch niet nodig, en gewone liggende streepjes zijn sowieso mooier :Y)

• Pixeldude
asfaloth_arwen schreef op donderdag 29 november 2007 @ 19:56:
Ik weet niet of het problemen geeft, maar ben nu op stage ook bezig met programmeren in diverse talen/omgevingen en ik bespreek de code regelmatig met mijn begeleiders, probeer me aan hun stijl te houden. Als je stagebedrijf naamsafspraken heeft, of ze nou functioneel zijn of niet, kun je toch probeeren daar rekening mee te houden? Natuurlijk kun je doorvragen waarom e.d. vraag anders eens een concreet voorbeeld van een probleem?

(Ook leuk dat embedded afdeling weer andere stijlafspraken heeft dan pc afdeling, maar dat terzijde)
Dat probeer ik ook idd, maar ben wel zo iemand die dan wil weten waarom het niet mag. Voor het zelfde geld ga je dr aah houden en blijkt dit een bugje te zijn uit de oertijd wat al lang achterhaald is :P

• Pixeldude
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 20:01:
Afspraak is afspraak. Hier doen we het ook niet omdat bepaalde vage versies van browsers daar problemen mee hadden. Verder heb je die underscores toch niet nodig, en gewone liggende streepjes zijn sowieso mooier :Y)
tja daar zijn de meningen over verdeel, persoonlijk vind ik een underscore duidelijker. Maarja dat zijn van die dingen waar je niet over uit gediscussieerd raakt dus die laat ik even in het midden :)

// edit

Maar wat me dus eigenlijk bezig houd is de vraag of iemand het wel eens mee gemaakt heeft dat een underscore in een class of id voor problemen gezorgd heeft

[ Voor 13% gewijzigd door Pixeldude op 29-11-2007 20:16 ]

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Ik gebruik altijd underscores ipv streepjes en ik ben nooit problemen tegengekomen in IE6+, FF1.5+ en Safari dus t lijkt me dat t dan gewoon kan... best stom dat ik dat nooit heb opgezocht opzich. Cheatah, ik vind underscores juist ook netter, blijft n subjectief dingetje ;)

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44

crisp

Devver

Pixelated

Een underscore in identifiers was in CSS1 en CSS2.0 niet toegestaan, maar dit is in CSS2.1 gewijzigd (zie http://www.w3.org/TR/CSS21/changes.html#q18 en http://www.w3.org/TR/CSS2/syndata.html#tokenization versus http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#tokenization)
Dit had deels te maken met het feit dat een underscore in HTML4 sowieso wel geldig is voor id-attributen en er op die manier dus een discrepancy was met de CSS selectorsyntax.

Ik denk dat je echt op zoek moet gaan naar oude Compuserve of AOL cd's wil je nog een browser kunnen vinden die moeite heeft met underscores in id's of classes :P

Intentionally left blank

• Pixeldude
crisp schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:37:
Een underscore in identifiers was in CSS1 en CSS2.0 niet toegestaan, maar dit is in CSS2.1 gewijzigd (zie http://www.w3.org/TR/CSS21/changes.html#q18 en http://www.w3.org/TR/CSS2/syndata.html#tokenization versus http://www.w3.org/TR/CSS21/syndata.html#tokenization)
Dit had deels te maken met het feit dat een underscore in HTML4 sowieso wel geldig is voor id-attributen en er op die manier dus een discrepancy was met de CSS selectorsyntax.

Ik denk dat je echt op zoek moet gaan naar oude Compuserve of AOL cd's wil je nog een browser kunnen vinden die moeite heeft met underscores in id's of classes :P
hehe thanks,

Het lijkt dus echt alleen maar daar om te gaan idd, ik van voor de rest ook eigenlijk niks anders vinden wat roet in het eten kan gooien. Ik zal het morgen nog is vragen of ze een voorbeeld kunnen geven. Tja ik vind het best als ik me ergens aan moet houden maar als het idd iets is wat allang achterhaald is is het imho een beetje onzin. :/

Verwijderd

Daar zou je bij mij niet mee aan hoeven komen hoor. Als het policy is om geen underscores te gebruiken, dan is dat maar zo. Je bent toch echt maar een stagiair, en over een paar maanden zal jij daar weg zijn, terwijl de resultaten van je opdracht vast wel een paar jaar online zullen staan, en onderhouden zullen moeten worden. Dat is nou net één van de dingen die je als stagiair moet leren. Jij zult met een goede reden moeten komen om wél die underscores te gebruiken.

Verwijderd

Als je een stagiair bent betekend dat niet automatisch dat je geen veranderingen kan doorvoeren....
Maar goed, underscores en/of streepjes, who cares, als ze het onoverzichtelijk willen, dan doe je dat toch gewoon lekker? Persoonlijk zou het aan me reet roesten hoe dat ze het willen, als ze maar tevreden zijn.

Zelf gebruik ik vaak underscores en ben tot nu aan toe nog geen problemen tegen gekomen.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Als je een stagiair bent betekend dat niet automatisch dat je geen veranderingen kan doorvoeren....
Wellicht offtopic, maar vaak genoeg denken stagiaires ook de wereld in die 5 maanden te kunnen veranderen, dus soms is het gewoon handig om voor die periode de programming guideline te volgen :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• crisp
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44

crisp

Devver

Pixelated

BtM909 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:22:
[...]
Wellicht offtopic, maar vaak genoeg denken stagiaires ook de wereld in die 5 maanden te kunnen veranderen, dus soms is het gewoon handig om voor die periode de programming guideline te volgen :)
Vooropgesteld dat het een programming guideline is natuurlijk ;)

Ook in dit topic wijst iemand al naar de verouderde CSS2.0 specificatie terwijl huidige browserimplementaties allemaal al zoveel mogelijk CSS2.1 volgen welke veel bugfixes kent en andere implementatie-issues adresseerd. Het is dus niet verstandig om nog uit te gaan van CSS2.0...

Intentionally left blank

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

crisp schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 12:42:
[...]

Vooropgesteld dat het een programming guideline is natuurlijk ;)
Het klopt over aannames, maar trok m'n conclusie aan de hand van:
Maar goed, toen mijn begeleider mijn css onder ogen nam kwam er de opmerking dat ze niet willen hebben dat ik underscores gebruik in mijn classes als in: class="container_left" etc.
Beschreven of niet, 't lijkt me dan a sort of guideline

Ook in dit topic wijst iemand al naar de verouderde CSS2.0 specificatie terwijl huidige browserimplementaties allemaal al zoveel mogelijk CSS2.1 volgen welke veel bugfixes kent en andere implementatie-issues adresseerd. Het is dus niet verstandig om nog uit te gaan van CSS2.0...
Helemaal mee eens :)

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 20:01:
Spreek voor jezelf, ik vind het met een underscore een stuk mooier / overzichtelijker

• Pixeldude
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 07:23:
Daar zou je bij mij niet mee aan hoeven komen hoor. Als het policy is om geen underscores te gebruiken, dan is dat maar zo. Je bent toch echt maar een stagiair, en over een paar maanden zal jij daar weg zijn, terwijl de resultaten van je opdracht vast wel een paar jaar online zullen staan, en onderhouden zullen moeten worden. Dat is nou net één van de dingen die je als stagiair moet leren. Jij zult met een goede reden moeten komen om wél die underscores te gebruiken.
Dat ik maar een stagiair ben was bij een vorig bedrijf totaal niet van toepassing daar was ik de gene die het hun moest leren wat me overigens een extra half jaar partime werk heeft opgeleverd. Dus in sommige gevallen word het juist erg gewaardeerd dat je verder denkt dat simpel verder gaan waar hun gebleven waren. Maar ik snap je punt ook wel en heb het er met mijn begeleider ook uitgebreid over gehad dat er soms gewoon verwacht word dat ik het doe hoe hun het altijd doen. Maar ze het ook fijn vinden dat ik mee denk en niet de stagiair slaaf ben ofzo.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:04:
Maar goed, underscores en/of streepjes, who cares, als ze het onoverzichtelijk willen, dan doe je dat toch gewoon lekker? Persoonlijk zou het aan me reet roesten hoe dat ze het willen, als ze maar tevreden zijn.

Zelf gebruik ik vaak underscores en ben tot nu aan toe nog geen problemen tegen gekomen.
Precies zo kijk ik er ook naar en ga dr ook echt geen groot punt van maken dat ze toch echt wel die underscores moeten gaan gebruiken ofzo maar ik vroeg het me gewoon af waarom, ik heb een hele tijd freelance werk gedaan waar ik dus alles zelf heb moeten uit zoeken maar dit vond ik gewoon simpel weg raar dat ze daar zo op gefocust waren. Maar goed, laat ze maar lekker. Ik ga gewoon weer aan de underscores als ik daar klaar ben :)

• Boelie-Boelie
  • Laatst online: 26-09-2020
Nou vind ik die underscorekwestie minder belangrijk dan de naamgeving van classes.. Sommigen geven kleurnamen, groottes, of de positie op het scherm mee in de classnaam... Maar wat dan als je iets wijzigt aan het design, dan kan het zijn dat die classname opeens nergens meer op slaat. Had je het beter een benaming kunnen geven die aangeeft wat voor functie het element heeft.

Cogito ergo dubito

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:19:
[...]
Spreek voor jezelf, ik vind het met een underscore een stuk mooier / overzichtelijker
En als iedereen deze instelling zou hebben met alles, zou alles een rotzooi worden. Daarom heb je in het verkeer ook regels enzovoort.
Afspraak is dus afspraak.

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Pagina: 1