Toon posts:

Schermrotatie mogelijk via een onboard chip?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.363 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Eizo S1921 besteld om als externe moinitor te gebruiken op mijn IBM Thinkpad (met Windows XP PRO). Dit scherm heeft een pivot-functie. Een medewerker van mijn lokale pc-zaak beweert echter dat deze functie niet zal werken op mijn laptop omdat deze geen afzonderlijke grafische kaart heeft, maar wel een onboard chip (Intel Extreme Graphics 2 for Mobile). Klopt dit? Of zijn daar toch speciale drivers voor? Dank bij voorbaat voor de eventuele reacties!

P.S.: Google heeft me alvast niet wijzer gemaakt en zomaar wat downloaden vind ik een beetje riskant. Ik heb nl al heel wat verhalen gehoord over instabiele drivers en de daarbij horende miserie.

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07:20
Met intel kan je wel je scherm 90 graden en 180 graden kantelen. Dat bedoel je toch?

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-02 11:43
je hebt hier ook software voor :)

magicrotation heet het pakket wat ik thuis gebruik :/ mooie naam

[ Voor 50% gewijzigd door sjongenelen op 30-11-2007 08:42 ]

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
FoutTM schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 08:38:
Met intel kan je wel je scherm 90 graden en 180 graden kantelen. Dat bedoel je toch?
Dat bedoel ik inderdaad. Maar ik vind nergens ( ook niet in configuratiescherm -> beeldscherm) hoe dit moet. Daarom heb ik hierover navraag gedaan en men zei me dat dit onmogelijk was met een geïntegreerde grafische chip.
TheNymf schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 08:39:
je hebt hier ook software voor :)

magicrotation heet het pakket wat ik thuis gebruik :/ mooie naam
Ik heb gezien dat dit van Samsung is. Werkt dit dan ook op displays van andere merken? Of kan dit conflicteren met de eigen software van Eizo?

Mijn scherm zou deze middag hier moeten zijn. Dan kan ik het eens proberen.

Alvast bedankt voor de replys!

• TNO
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:50

TNO

cake.

Als ik het me goed herinner, kun Je kunt met de Intel software, Ctrl +Alt + pijltje toets het beeld roteren.

[ Voor 18% gewijzigd door TNO op 30-11-2007 11:39 . Reden: Even nagechecked @ intel vid kaart ]

Verwijderd

Inderdaad, werkt perfect met de Intel, via sneltoetsen, menu rechtsonder of rechtermuisknop op de desktop is het scherm te roteren.

Verwijderd

Topicstarter
TNO schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:35:
Als ik het me goed herinner, kun Je kunt met de Intel software, Ctrl +Alt + pijltje toets het beeld roteren.
Op het scherm van mijn laptop werkt dit alvast niet. Maar deze beschikt dan ook niet over een pivot-functie.
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:36:
Inderdaad, werkt perfect met de Intel, via sneltoetsen, menu rechtsonder of rechtermuisknop op de desktop is het scherm te roteren.
In het menu rechtsonder is niets te vinden over rotatie. Bij sneltoetsen staan er slechts drie combinaties: notebook inschakelen ( Ctrl + Alt + F3), volledig scherm in-/uitschakelen ( Ctrl + Alt +F11) en grafische eigenschapspagina's aanroepen (Ctrl + Alt +F12). Zou het niet kunnen dat mijn grafische chip dit gewoon niet ondersteund?

Verwijderd

Heb je de Intel drivers geinstalleerd?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 12:06:
Heb je de Intel drivers geinstalleerd?
Nee. Ik heb nu de site van Intel eens geraadpleegd, maar ik zie niet direct welke driver hierop van toepassing is. Misschien de 'INF Update Utility- Primarily for Intel 800 Series-Chipsets'?

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:49
Laatst laptopje voor mn opa en oma geinstalleerd. Even gekeken bij het Intel onboard videokaartje. Staat gewoon in het configuratiescherm -> extra (Windows Vista) en via XP wss wel via eigenschappen van het scherm. Niet geprobeerd aangezien ik zeer irritant vind om het op een normaal scherm weer terug te krijgen :+ maar de optie is er gewoon voor zover ik weet.

Dat je een pivotscherm hebt weet je laptop niet. Die ziet gewoon simpelweg een beeldscherm, thats it. Samsung software zoasl aangehaald zal dan ook prima werken mits die de videokaart hiervoor ondersteund misschien. Het is de videokaart die het signaal moet veranderen zodat het beeld 90 graden draait. Je beelscherm zelf weet er niks van verder, die laat domweg het signaal zien :+.

Verwijderd

Topicstarter
GENETX schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 13:26:
Laatst laptopje voor mn opa en oma geinstalleerd. Even gekeken bij het Intel onboard videokaartje. Staat gewoon in het configuratiescherm -> extra (Windows Vista) en via XP wss wel via eigenschappen van het scherm. Niet geprobeerd aangezien ik zeer irritant vind om het op een normaal scherm weer terug te krijgen :+ maar de optie is er gewoon voor zover ik weet.
Bij eigenschappen van het scherm vind ik helemaal niets dat verwijst naar een rotatie-functie. En die 'Update Utility...'-driver heeft ook geen soelaas gebracht. Als mijn scherm hier is zal ik die Magicrotation-software downloaden. Dat lijkt me nog de enige mogelijkheid.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:49
Hmmz, zie nu dat je een Intel Extreme hebt, dan zal het kunnen zijn dat er nog een optie is in de taakbalk aan de rechterkant. Daar staat volgens mij een beeldschermpje. De laptop waar ik eht over had heeft de wat nieuwere Intel GMA serie.

Overigens kun je ook even kijken naar een Driver update op de intel site. Die inf update is voor je chipset, niet je videokaart.

[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 30-11-2007 13:54 ]

Verwijderd

Dit zijn de drivers die je moet hebben volgens mij:

code:
1
http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?agr=N&ProductID=922&DwnldID=10099&strOSs=44&OSFullName=Windows* XP Professional&lang=eng

Even copy pasten ivm slechte link van Intel.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2007 14:05 ]

Verwijderd

bij ons op school hebben we dezelfde intel extreme onboard grafische chip, en daar is het gewoon ctrl+alt pijltjes toetsen dus het gaat wel degelijk

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 14:23:
bij ons op school hebben we dezelfde intel extreme onboard grafische chip, en daar is het gewoon ctrl+alt pijltjes toetsen dus het gaat wel degelijk
Ik heb het wel al tien keer geprobeerd en er gebeurt helemaal niets mij. Vreemd.

@ TRRoads: die driver heeft me wel een nieuw menu'tje (rechtsonder) opgeleverd, maar ook hier geen spoor van een rotatie-functie. Bij sneltoetsen bijvoorbeeld staan nu nog steeds slechts de drie hoger vernoemde combinaties.

Verwijderd

Dat is erg vreemd, voor zo ver ik weet is het een software feature en zit die ook al in de oeroude drivers.

Dan zou ik inderdaad even een los tooltje proberen, wel jammer dat er geen nieuwere drivers zijn voor je chip.

Verwijderd

Topicstarter
Die Magicrotation zal wellicht ook niet lukken. Op de site van Samsung staan de grafische chips van Intel die compatibel zijn met deze sofware en de mijne staat er niet tussen.

Ik heb mijn monitor intussen binnen en ik weet niet of ik die pivot-functie wel zou gebruiken - mocht het kunnen bedoel ik dan. In Word kun je bvb. één volledige pagina bekijken zonder te moeten scrollen. Dat wist ik helemaal niet. Daarom dacht ik net dat die rotatie mogelijkheid handig zou kunnen geweest zijn. Wat een beest van een scherm is deze Eizo S1921 trouwens. Prachtige kleurweergave, uitstekende kijkhoek en een multifunctioneel design (cf. de kolomvoet). Hij is zijn prijs dubbel en dik waard wat mij betreft!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:24
Zo denken we allemaal over onze monitoren ;)
Ik denk iig dat je het toch via de drivers moet doen hoor. Moet kunnen bij mij kan het ook op mn laptop. (Intel GMA950)

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Pagina: 1