Toon posts:

Vraagjes bij het overclocken

Pagina: 1
Acties:
  • 153 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op het moment ben ik een E6600 aan het overklokken (wie niet tegenwoordig? :P) maar zelfs na het lezen van een hoop reacties/tutorials en andere overige teksten heb ik nog enkele vraagjes, waaronder ook een paar dingen waar ik tegenaan liep tijdens mijn eigen overklok bezigheden.

1. Zover ik heb gelezen moet je een E6600 niet meer dan 1.55Vcore geven, klopt dit?
2. op het moment heb ik mijn Vcore op 1.4570 maar CPU-Z geeft 1.368 aan, klopt dit en zijn er mischien andere programma's om het te meten?
3. Ik heb 4 ram balkjes van 512Mb die van zichzelf al op 4-4-4-12 (CL4?) lopen 800Mhz, is het nodig om die timings zelf in te voeren in de bios bij de NB settings of kan ik dat gewoon aan het mobo zelf overlaten?

tot 360 FSB weet ik hem stabiel te houden maar op 365 begint ie al moeilijk te doen en ik verwacht dat het ergens in de rams zit. namelijk toen ik het eerder probeerde had ik mijn ram op 2.0V staan ipv 2.1V en toen kwam ik niet eens over de 300FSB :P

systeemspecs:
Asus P5B mobo (p965 chipsetje)
Corsair rams: http://www.corsair.com/_datasheets/TWIN2X1024-6400C4.pdf
E6600 processor
+ Dikke cooler master voeding

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 03-11-2025
1 juist
2 asus probe (mobo tooltje)
3 Je mobo stel het in zoals ie het uitleest van je spd. Als jij hoog wilt klokken kan het zijn dat je je timings moet versoepelen om hoger te klokken.

Verwijderd

Topicstarter
Dank je voor de reply

nog voor de duidelijkheid: ik ben er niet op uit me ram te gaan overklokken dus 400FSB is me max maar als de rams zelf al 800Mhz aankunnen zou ik toch niet aan de timings hoeven zitten?

volgens de fabricant (zie link) zijn ze gewoon netjes/stable getest @ 800Mhz met die settings

Verwijderd

Je moet wel de juiste geheugensnelheid instellen. Standaard staat deze waarschijnlijk op 2:3 of 800 MHz (verschilt per moederbord hoe dit wordt weergegeven). Je moet dit dan veranderen naar 1:1 of 533 MHz. Het geheugen loopt dan gelijk met de FSB en vormt dan geen belemmering meer :)

Verwijderd

Topicstarter
cpec, dank je voor je reply. maar dit fenomeen van het ram 1:1 met de FSB laten lopen is wel het allereerste dat ik deed toen ik begon met klokken

zodat je natuurlijk bij 400FSB je 800Mhz ram heb (=geen geheugen overclock)

• svenk91
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 23-03 20:17
om te kijken of het aan jke ram ligt moet je ff de timings vlink versoepelen en de frequentie van het geheugen omlaag halen(dus niet 1:1) en dan kijken of hij wel 365-hoger kan. als het dan nog niet hoger kan die fsb ligt het niet aan je geheugen.

probeer dan eens de cpu multiplier te verlagen en kijken of die dan hoger kan (fsb). gaat die wel omhoog dan zit je cpu op izjn limit, gaat die nogsteeds niet omhoog is het je fsb

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb hem door het 365 muurtje heen weten te rammen, op het moment draait orthos al 2 uurtjes stable op 380.

Ik neem stapjes van 10FSB maar elke keer dat ik 10 omhoog gaat moet ik sinds 360 bijna elke keer 0.1Vcore toevoegen om stable te zijn :/ op dit tempo kom ik straks boven de 1.55 uit voor een 400fsb lol. en dat terwijl je iedereen leuk hoort van "ik heb 3.6Ghz met een 1.5Vcore"

echter als ik mijn timings voor me ram zelf instel zit ik te denken aan 5-5-5-15, maar kan ik die andere nummertjes dan gewoon laten staan of moet ik die dan ook omhoog/omlaag zetten. om eerlijk te zijn weet ik nu wel hoe het met proccesortjes zit maar ram is zo'n beetje nog een groot mysterie voor me :P

Verwijderd

Ik heb 'm op 3280 lopen bij default voltage. 1.25v is dat geloof ik. CPU-Z maakt er 1.16v van. Misschien is dat wel beter. Het is koeler en je hebt minder electronmigratie. Niet dat dat je belangrijkste argumenten moeten zijn. Mijn FSB is ook 365 dus maar ik heb echt AL mijn voltages standaard staan. Alleen het geheugen staat op 2.2 volt maar ook dat is het specced voltage van mijn RAM. En ik kan vast nog wel hoger klokken maar ik vind dit een fijne afweging van stilte, koelte en snelheid.

Mijn RAM draait nu trouwens 712MHz 3-3-3-12. w00t. Je kunt die timings gewoon handmatig opgeven. Vaak is de SPD veel tammer afgesteld dan hoe je geheugen specced is. Als ik mijn mobo het RAM volgens SPD laat timen dan maakt ie er 5-5-5-18 oid van. Terwijl het toch echt CL3 rated is tot 667 MHz. Ik zou verder kunnen klokken door met alle voltages te spelen en het geheugen dus idd losser te timen naar CL4 enz. Maar absolute snelheid is ook niet alles.

Verwijderd

Topicstarter
omdat ik het niet nodig acht om alweer een topic te openen voor iets dat ook hier past:

ondanks dat ik me fsb deze keer met 5jes omhoog deed en de voltages met 1 stap (=0.0125V) kom ik naar mijn mening nog steeds uit op hoge waardes om me overclock stabiel te krijgen.

bijvoorbeeld: 1.5250Vcore (in bios) (1.416 bij probe en cpu-z) bij 370Mhz fsb

enkele gegevens van mijn processor:
stepping: 6 <-- dacht dat deze een hoop bepaalde niet waar?
revision: B2

mijn vraag is dus heeft iemand anders ervaring met die revision/stepping? (ben even benieuwd of er hier bij mij iets niet helemaal lekker zit waardoor die zoveel wilt)

Verwijderd

Ik heb een E6600 met die stepping en ik heb 'm serieus op default voltage lopen zoals ik al zei. Het mobo maakt denk ik ook veel uit. Ik heb een Asus P5W DH Deluxe. Luchtkoeling dmv een Zalman CNPS9700 NT LED op silent mode notabene. Casefans ook op silent. Alles op silent. RAM op een specced 2.2v en manual timed op 3-3-3-12, en voor de rest alles op default en auto wbt chipset en cpu en ram enz. Ik vind het dus wel frappant om te lezen hoeveel vcore sommige mensen moeten draaien om een beetje vooruit te komen. Ik weet zeker dat ik met mijn CPU nog een heel stuk verder zou komen, maar zoals ik hierboven al eens heb aangegeven vind ik het wel best zo voorlopig.

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/hlpdsk/cpuz1.png

Stabiel in urenlang Orthos, video encoding, gaming, enz.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 03-12-2007 07:50 ]

Verwijderd

Topicstarter
alweer bedankt hé ^^

ik weet nu in ieder geval dat er nog heel wat in zit, en ik denk dat het verschil hem gewoon zit in het moederboord (975X chipset tegen mijn 965je :P) nu gaat ik echt niet me moederboord vervangen op korte termijn dus ik leef wel met de hogere voltages/warmte :P

sidenote: ik heb wel degelijk geprobeert wat je aan advies gaf in eerdere reply's maar het mocht met mijn plankie niet baten ;)

al mijn vragen zijn beantwoord, mijn dank aan alle die hebben meegeholpen en dit topic kan afgesloten worden ;)

Verwijderd

Elke CPU is toch weer uniek. Mss komt de mijne net wat meer uit het midden van de wafer. Je weet het niet.
Pagina: 1