ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)
Gebeurd het ook als de macro's uit staan?
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
en macro's aan/uit en zelfs calculation aan/uit maakt voor geheugen gebruik niet veel uit
ja ja... niet iedereen heeft dezelfde kennis... wees daarom ook eens gewillig en geef een antwoord op een vraag ;)
Wat is daar nou het probleem van? Je hebt die 2GB toch niet voor niks in je machien zitten?Lord_T schreef op donderdag 29 november 2007 @ 17:14:
...Geheugen gebruik loopt gedurende de dag naar 800 mb+ op (dual core systeem met 2 gb ram)...
En het feit dat je maar 1 tabblad open hebt, zegt niks; in een tabblad zitten een miljoen kwadraat cellen en elk van die cellen kan 1 Meg bevatten. Kan dus 1018 bytes groot worden.
Die 800 Meg komt overeen met 1000 x 1000 cellen met elk 1kB; da's helemaal niet zo schokkend veel. In ieder geval niet absurd
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Verwijderd
Is dat zo? Hoe kan je 1 MB in 1 cel krijgen?Brahiewahiewa schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:12:
.... en elk van die cellen kan 1 Meg bevatten.
Nee, dat is niet zo; 't is 32k. Maar dan kan een tabblad nog steeds 30000 teraBytes groot wordenVerwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 00:35:
[...]Is dat zo? Hoe kan je 1 MB in 1 cel krijgen?
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
Verwijderd
Is dat zo? Hoe kan je 32 kB in 1 cel krijgen?Brahiewahiewa schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 09:33:
Nee, dat is niet zo; 't is 32k.
punt is dat de windows pc (met windows xp professional) door het gebruik over zijn nek gaat... als ik wil saven kan dat minuten duren, andere mensen binnen mijn bedrijf hebben zelfs al dat van tabblad wisselen kan zorgen voor een crash of minuten kan duren.... Ik kan als enige reden verzinnnen dat het aan het geheugen gebruik moet liggen.Brahiewahiewa schreef op donderdag 29 november 2007 @ 22:12:
[...]
Wat is daar nou het probleem van? Je hebt die 2GB toch niet voor niks in je machien zitten?
En het feit dat je maar 1 tabblad open hebt, zegt niks; in een tabblad zitten een miljoen kwadraat cellen en elk van die cellen kan 1 Meg bevatten. Kan dus 1018 bytes groot worden.
Die 800 Meg komt overeen met 1000 x 1000 cellen met elk 1kB; da's helemaal niet zo schokkend veel. In ieder geval niet absurd
Heb de file trouwens al niet in compatibilty mode maar gewoon als xlsm opgeslagen
[ Voor 5% gewijzigd door Lord_T op 30-11-2007 11:54 ]
Als je geen zin hebt om 32000 keer een toets in te drukken, kun je daar een VBA macrootje voor bakkenVerwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 09:35:
[...]Is dat zo? Hoe kan je 32 kB in 1 cel krijgen?
Definieer "over zijn nek" en "crash"Lord_T schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:51:
[...]punt is dat de windows pc (met windows xp professional) door het gebruik over zijn nek gaat... als ik wil saven kan dat minuten duren, andere mensen binnen mijn bedrijf hebben zelfs al dat van tabblad wisselen kan zorgen voor een crash of minuten kan duren.... Ik kan als enige reden verzinnnen dat het aan het geheugen gebruik moet liggen.
Heb de file trouwens al niet in compatibilty mode maar gewoon als xlsm opgeslagen
Tenzij het geheugen rot is, heeft XP er normaal gesproken geen moeite mee om het beschikbare geheugen te gebruiken
[ Voor 56% gewijzigd door Brahiewahiewa op 30-11-2007 12:55 ]
QnJhaGlld2FoaWV3YQ==
1. als je het document op andere computers opent?
2. als je het document opent en vervolgens niets doet?
3. bij andere documenten?
4. als je alle add-ins uitschakelt?
5. als je Excel in safe mode opstart (command line /s-switch of CTRL ingedrukt houden bij opstarten Excel)?
6. als je het tabblad met de SQL-query verwijdert?
Ik denk dat je het probleem in eerste instantie moet zoeken bij een brakke macro of add-in, zeker als het bij andere mensen het probleem ook voorkomt.
Brahiewahiewa: 800 MB geheugengebruik is absurd veel voor Excel, zeker als het geheugengebruik toeneemt tijdens het gebruik. Ik heb zelf even getest met een gigantisch Excel-bestand (39 MB) en Excel 2003 neemt dan 'slechts' 130 MB in gebruik.
Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange
Aantal dingen kan ik zo op reageren andere moet ik testenCoffeemonster schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 13:17:
Paar vragen om het probleem te isoleren: neemt het geheugengebruik ook toe en komt het probleem van crashes e.d. ook voor:
1. als je het document op andere computers opent?
2. als je het document opent en vervolgens niets doet?
3. bij andere documenten?
4. als je alle add-ins uitschakelt?
5. als je Excel in safe mode opstart (command line /s-switch of CTRL ingedrukt houden bij opstarten Excel)?
6. als je het tabblad met de SQL-query verwijdert?
Ik denk dat je het probleem in eerste instantie moet zoeken bij een brakke macro of add-in, zeker als het bij andere mensen het probleem ook voorkomt.
Brahiewahiewa: 800 MB geheugengebruik is absurd veel voor Excel, zeker als het geheugengebruik toeneemt tijdens het gebruik. Ik heb zelf even getest met een gigantisch Excel-bestand (39 MB) en Excel 2003 neemt dan 'slechts' 130 MB in gebruik.
1. als je het document op andere computers opent? ---> zelfde probleem
2. als je het document opent en vervolgens niets doet? --> kan al crashen als ik 1 bestand open heb in xlsm (macro enabled, runnen niet) en 1 bestand in compatibility mode (2003 versie) en dan muis en toetsenbord niet aanraak
3. bij andere documenten? ---> Ja maar daar van moet ik zeggen dat ze allemaal op dezelfde manier opgebouwd zijn en allemaal .dat files inlezen met een macro bijvoorbeeld ( staan ; delimited gegevens in en files zijn mijn part 300 kb groot)
4. als je alle add-ins uitschakelt? ---> gebruik 1 addin die prijzen berekent maar andere sheets die niet die add-in gebruiken hebben hetzelfde probleem
5. als je Excel in safe mode opstart (command line /s-switch of CTRL ingedrukt houden bij opstarten Excel)? --> moet ik testen
6. als je het tabblad met de SQL-query verwijdert? --> maakt niet uit want andere collega's zonder een link naar de database hebben zelfde problemen.
Over zijn nek--> systeem reageert gedurende minuten niet... geheugen loopt vol, en processors indicatie is 100% op beide cpu'sBrahiewahiewa schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 12:50:
Definieer "over zijn nek" en "crash"
Tenzij het geheugen rot is, heeft XP er normaal gesproken geen moeite mee om het beschikbare geheugen te gebruiken
Crash --> Krijg optie om documenten te recoveren en error report te sturen
Geheugen zal ik nogmaals laten testen met memtest ofzo maar kan me niet voorstellen dat alle windows pc's daar last van zouden hebben.
Ik mis een gedeeltelijke beschrijving van de IT-infra. Het komt op me over alsof er bepaalde settings voor Office niet goed zijn ingesteld waardoor documenten (van een centrale opslag/server) wel kunnen worden geopend maar dat er limieten zijn gesteld aan wat een gebruiker kan met temp-files en andere rotzooi en waar e.e.a. wordt weggeschreven.Lord_T schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 11:51:
[...]
punt is dat de windows pc (met windows xp professional) door het gebruik over zijn nek gaat... als ik wil saven kan dat minuten duren, andere mensen binnen mijn bedrijf hebben zelfs al dat van tabblad wisselen kan zorgen voor een crash of minuten kan duren.... Ik kan als enige reden verzinnnen dat het aan het geheugen gebruik moet liggen.
Misschien een vreemde vraag, maar aangezien sommige oplossingen niet door jou geimplementeerd gaan worden; wat zegt IT van jullie problemen?
Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof
die weten het niet en zeggen dat wij meer weten van excelMAX3400 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 17:24:
[...]
Ik mis een gedeeltelijke beschrijving van de IT-infra. Het komt op me over alsof er bepaalde settings voor Office niet goed zijn ingesteld waardoor documenten (van een centrale opslag/server) wel kunnen worden geopend maar dat er limieten zijn gesteld aan wat een gebruiker kan met temp-files en andere rotzooi en waar e.e.a. wordt weggeschreven.
Misschien een vreemde vraag, maar aangezien sommige oplossingen niet door jou geimplementeerd gaan worden; wat zegt IT van jullie problemen?
Situatie:
Excel staat op server (linux server met samba waardoor we er onder windows bij kunnen --> geen idee geen verstand van maar kan in windows verkenner gewoon mappen en bestanden zien)
Bestandjes die worden ingelezen staan op zelfde netwerk server
Excel wordt op lokale pc geopend.
plugin is een tooltje om prijzen te berekenen, doet verder niets.
Progje wat we naast excel gebruiken om real time prijzen in excel te krijgen kan aan en uit staan en maakt niet uit...
Soort macros dat we gebruiken:
- inlees macros --> open een .dat file ; delimited en zet ze op een tabblad neer
- kopieer gegevens van bepaalde tabbladen naar andere tabbladen
- sorteer / calculation on/off macros
Kortom macros zijn ook niet echt bijzonder.
Verder zit de excel redelijk vol vlookups enzo maar ook dat moet gewoon kunnen en wordt alleen maar gelookupped naar waardes in dezelfde file.