Daar zit 1 GB Kingston RAM in met deze behuizing:
http://linitx.com/viewproduct.php?prodid=12068
Daarnaast heb ik er een
Western Digital Scorpio 80GB (WD800BEVS) schijf in zitten, gewoon van de Mycom. Foutje van de verkoper in mijn voordeel: hij is mij verkocht voor
36,95, terwijl ik de verkoper er expliciet op gewezen had dat hij het verkeerde artikel aanwees. Als je dan toch 36,95 aanslaat moet je het zelf maar weten
Ervaringen: superstil systeem. Wat wil je ook: geen fans en een superstille HD. Op een bepaald moment dacht ik: wat bromt er nog? Dat bleek een doosje stoppen te zijn dat op de stroommeter in mijn meterkast lag te trillen...
Gebruik: webservertje waarvoor ik 31GB van de schijf gereserveerd heb. Huidig gebruik: 2,5GB, dus dat schiet nog niet erg op. Daarnaast fileserver (hoofdzakelijk mijn mailarchief van de afgelopen 8 jaar): 3,2GB in gebruik van eveneens 31GB. Voor de komende jaren ruimte zat. OS: Duitse Windows 2000 Pro zonder enig servicepack. Die verstookt 1,5GB op een eigen partitie.
Dan het stroomverbruik. Dat viel in eerste instantie nog vies tegen. Meegeleverd was een 12 volt, 5 ampere netadapter: 60 watt max dus. Ik steek die adapter in het stopcontact, nog zonder dat er iets aan hangt. Hoppa, 6 tot 7 watt. Dat verbruikt de voeding dus al zonder 1 milli-ampere stroom te leveren! Al met al kwam ik met glasvezelmodem, Fritz 7170 en server op 42 watt.
Nu trof het toeval, dat alle drie de apparaten 12 volt voeding nodig hadden. Ik heb dus een andere 12 volt netadapter gekocht en ben flink aan het solderen geslagen. Die nieuwe netadapter gebruikt uit zichzelf (zonder stroom te leveren) 'maar' 4-5 watt en had als uitgangsspecs: 12 volt, 3,5 ampere oftewel 42 watt. Na de soldeeractie gebruikt het drietal echter maar 34 watt (of 36 watt als ik WLan in mijn Fritz aan zet). 8 Watt gewonnen door 3 voedingen te vervangen door 1-tje.
Grosso modo komt het er op neer dat de server rond de 20 watt gebruikt. Glasvezelmodem en Fritz verbruikten (met 2 voedingen) zo'n 15 watt. Verbruik in totaal nu: 34 watt.Misschien hang ik er nog een SIM-box aan (eveneens 12 volt) om mijn telefoontjes door te verbinden naar mijn mobiel. Dan komt er nog een paar watt bij, maar dat moet die adapter nog wel kunnen hebben.
Met dit warme weer ligt de temperatuur van CPU en System op 43-44 graden. 1 keer heb ik de CPU-temperatuur zien oplopen tot 50 graden. Dat was na ettelijke seconden 100% CPU-gebruik door een verschrikkelijke MySQL query. Afgaande op de meegeleverde MyGuard software van Via moet ik me zorgen gaan maken bij een CPU-temperatuur van 75 graden of een systeemtemperatuur van 65 graden. Weinig aan de hand, dus.
Edit: Nog even nagemeten wat het glasvezelmodem en de Fritz 7170 verbruiken op 1 voeding: 13 watt. Dus de server gebruikt al met al 21 watt. Daarbij heb ik wel alles uitstaan wat er niet nodig is: de tweede Gigabit netwerkverbinding, de geluidskaart, de 2 extra USB-poorten en zelfs de power en HD indicator LED-jes.
Edit 2: Die SIM-box hangt inmiddels ook aan de ADSL/Tel poort van mijn Fritz. Daar doet hij een parallel call naar mijn mobieltje voor alle binnenkomende telefoontjes. Neem ik hem thuis op, dan heb ik geen doorschakelkosten. Neem ik hem mobiel op dan uiteraard wel, maar minder dan bij een *21 of *61 doorschakeling. Stroomverbruik wiebelt heen en weer tussen 34 watt en 36 watt. 35 watt schijnt die stroommeter niet te kennen, dus laten we het er op houden dat de SIM-box 1 watt gebruikt. En mijn totale infrastructuur thuis heeft dus maar 35 watt nodig.
[
Voor 11% gewijzigd door
Jan-E op 27-07-2008 23:01
]