[PHP] License model

Pagina: 1
Acties:
  • 256 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Verwijderd

Topicstarter
Hoi!

Ik heb zitten denken, zal het mogelijk zijn om een soort van licentie model te ontwikkelen voor PHP?

Hiermee bedoel ik dat je de applicatie kan verkopen (Gecodeerd natuurlijk)
En dat de klant voordat die de applicatie kan gebruiken een licentie code dient in te voeren..

En dan de master server ofzo gaat controleren of deze code juist is..

Is dit mogelijk zo ja, heeft iemand hier meer informatie over?

• Rigi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11-2018
Nja gewoon een 'installer' maken die niets doet dan uitpakken, of eventueel zelfs gewoon meteen via ftp upload. Desnoods maak je een programma dat de code uit een zelf gespecificeerd dat bestandje haalt en als php wegschrijft.

• enveekaa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06:09
Webservice schrijven die licentiecodes checked op geldigheid?

Tijdens de install kan je dit dan controleren. Voorwaarde is wel dat de computer waarop de software wordt geinstallleerd toegang heeft tot internet.

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 16:44
Tenzij je de applicatie alleen zelf host zal je het toegangsgedeelte of in ieder geval een belangrijk (onder)deel van de source moeten compilen zodat dit niet meer eenvoudig te wijzigen is en daarmee jouw toegangcode te omzeilen.

misschien kun je hier iets mee: http://www.php.net/manual/en/ref.bcompiler.php

• disjfa
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 03-07 14:47

disjfa

be

Wat is precies je bedoeling. Zend kan algemeen al code encoderen en dergelijke.

disjfa - disj·fa (meneer)
disjfa.nl

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:07

TeeDee

CQB 241

..soort van... ...ofzo... etc. Je zal hier niet al te licht over na moeten denken.

Gelukkig zijn een hoop mensen je al voorgeweest.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Topicstarter
Ok, ik heb gezocht op het forum, alleen niks gevonden... ¬¬ Maja bedankt in elk geval, kan ik even vooruit :P haha

Helaas gaat dit niet over PHP alleen over algemeen..

Ik moet echt informatie hebben over PHP..

De bedoeling is om even duidelijker te zijn:
Mensen kopen een licentie voor een php applicatie..
Deze licentie is een half jaar geldig..
Applicatie wordt op server van klant geinstaleerd, en licentie code wordt opgegeven..

Nu moet er dus een controle inzitten of de licentie nog geldig is(Dit moet op een masterserver gebeuren)

En als licentie is verlopen, en klant koopt nieuwe licentie, moet oude licentie verlengt kunnen worden via de masterserver, zodat je niet de gehele code weer moet editten ;)

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2007 17:02 ]

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:07

TeeDee

CQB 241

Je hebt alle resultaten al doorgenomen? Algemeen, PHP, wat maakt het uit. Lijkt me dat dit niet 100% afhankelijk is van de gebruikte taal.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Zerotorescue
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 09-09 11:01
www.sourceguardian.com - hiermee kan je je scripts zo encoderen dat ze op slechts 1 domein/IP werken en voor bijv. een bepaalde tijd. Nadeel is dan echter wel dat je elke keer als je je code verkoopt je openieuw moet encoderen.

Verder kan je met een beetje creativiteit ook zelf zoiets maken in PHP, bijv. door simpel een servertje te draaien welke een database heeft met geldige (en actieve) sleutels en je script bij iedere pageview deze server controleerd. Voorbeeldje:

PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
<?php

$key = "AFGEHETHTHEA";

// start encoding
$checkURL = "http://verify.nl/c/".$key."/";
$h= fopen($checkURL, "r");
$checkResponse= fread($h, filesize ($checkURL));
fclose($h);

if(!$h OR !$checkResponse OR $checkResponse != "OK")
exit("Invalid key. Please buy a licence at http://www.domein.nl/ or contact us at info@domein.nl.");
else {
//continue
}
// end encoding

?>

En dan zet je een PHP scriptje op je eigen server welke iedere keer uit je database leest. Nadeel hiervan is dat dit te omzeilen is door bijv. jou domein te forwarden naar een domein op de server van de gebruiker zelf (denk bijv. aan een filter) en dat wanneer jou server plat ligt de gebruiker's site ook plat ligt.

edit:
Bij deze code kan je dan natuurlijk ook nog een sessie aanmaken zodra de key goe dis zodat die slechts eens per bezoeker controleert. Moet je natuurlijk niet een voorspelbare sessie-naam gebruiken...

[ Voor 8% gewijzigd door Zerotorescue op 29-11-2007 17:30 ]

• Exterazzo
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-09 10:13

Exterazzo

Qeasy

Ik denk dat juist de oplossing maar voor een deel moet worden gezocht in de code. Een heel belangrijk onderdeel bij zo'n constructie is gewoon het contract. Met daarin duidelijk beschreven wat de klant wel en niet mag. En als hij die regels overtreedt, dat je dan zwart op wit hebt wat de consequenties daarvan zijn.

Audentia

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat is wel zo, maar als je laten we zeggen 20 klanten hebt die het systeem gebruiken + resellers
en het script lekt uit, wordt het heel lastig controleren wie het heeft gedaan etc.. dus een contract is maar het halve werk, de rest moet je indekken door een licentie code.. die maar eenmalig mag worden geactiveerd..

• Helza
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11-09 16:01
Ik heb eens een licentie op een PHP programma gehad dat dit deed door een call naar een externe website. Deze website gaf dan afhankelijk van de geldigheid van de licentie een klein stukje PHP code terug. Dit was eigenlijk alleen maar de naam van de functie die de code moest aanroepen (gecodeerd). Dit werd gecached voor een paar dagen. En eens in de x dagen werd de call opnieuw gedaan.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20-09 00:03

hamsteg

Species 5618

De vraag moet zijn waarom je dit wilt. PHP is in basis gewoon makkelijk aan te passen; byte coding gaat je op termijn opbreken want de oplossingssnelheid bij problemen loopt drastisch terug. Daarbij is reverse engineering ook al niet meer onmogelijk.

Een run-time lisence check wil je ook niet want de eerder genoemde onbetrouwbaarheid van internet kan een klant wel eens behoorlijk over de rooie wil gaan.

Bij PHP zul je zo-wie-zo moeten afvragen of jij wel recht hebt om het de klant zo moeilijk te maken als jij de sources bij de klant parkeert.

Je moet je contracten gewoon dichtzetten en vertrouwen hebben. Wie is rechthebbende, vaak toch de klant als het om maatwerk gaat. Denk erom dat je de Linux installatie software voor het systeem niet meeleverd met je PHP code!! GPL zegt dat je dan alles openbaar moet maken. Feitelijk moet je je klant vertellen dit-dit en dit heb je nodig om mijn software te draaien pas als daaraan is voldaan lever jij je software aan.

Heb je geen vertrouwen dan zul je alles, of de belangrijkste modules en databases, in eigen beheer moeten houden. Ik zou zeggen alles of niets want een site op twee plekken beheren is een dubbele kans op het uitvallen van de gehele site.

... gecensureerd ...

• djiwie
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-09 16:35

djiwie

Wie?

hamsteg schreef op donderdag 29 november 2007 @ 21:48:
Bij PHP zul je zo-wie-zo moeten afvragen of jij wel recht hebt om het de klant zo moeilijk te maken als jij de sources bij de klant parkeert.
Ik zie eerlijk gezegd niet zo het verschil met andere talen?

En het maakt imho ook uit wat je afspreekt over je deliverables. Wil een klant een werkende website of webapplicatie, en heb je niets vastgelegd over de broncode, heb je het volste recht om een binaire (gecompileerde) versie van je code te leveren.
Als je afspreekt om de broncode mee te leveren moet je dat natuurlijk wel doen. :P

Edit: PHP valt niet onder de GPL maar onder een eigen licentie. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door djiwie op 29-11-2007 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:52

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Of je kan het zelf hosten, en dat de klant beperkte toegang heeft in de broncode, en bijv. alleen de templates en configuratiefiles kan aanpassen.
De 'core' van je applicatie kan je delen met andere klanten die hetzelfde product gebruiken.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Pagina: 1