Toon posts:

E6550 overclock, asus mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 649 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Allemaal,

Al een tijdje kijk ik op tweakers (reviews, pricewatch enzo), maar nu heb ik me maar even geregistreerd.Sinds de zomervakantie heb ik een nieuwe pc:

Asus P5KC
Intel Core2Duo E6550 (normaal @ 2.33 Ghz)
2 Gb MDT (normaal @ 800 Mhz)
Geforce 8600 GT Passive 512 Mb
Seagate barracuda 500 Gb 7200 rpm

In het begin had ik veel problemen met de videokaart, maar gister dacht ik: laat ik eens gaan overclocken! Ik had dit nog nooit gedaan en ik heb even op internet rondgezocht naar FAQ's. Het was me gelukt mijn processor op 2.8 Ghz te krijgen (FSB op 400) en het ram geheugen lager gezet (draait normaal op 800, maar voordat ik ging overklokken zette ik deze op 667, met FSB = 400 komt hij dan weer op 800). Ik kon namelijk geen divider instelling vinden in de BIOS. Ik heb 1 keer 4 uur Orthos laten draaien, temperatuur onder de 40 graden, niks aan de hand.

Maar mijn pc doet bij het opstarten dan een beetje raar: je zet hem aan, dan probeer hij 0,5 sec. op te starten, dan stopt hij, dan gaat hij na 3,0 sec. gewoon opstarten (de cpu is nog gewoon overgeclockt). Hj geeft verder geen errors, XP en linux starten normaal en alles werkt. Dat vind ik dus een beetje raar. Hoe kan ik dit oplossen?

Als dat opgelost is, heb ik voor jullie nog een vraag: Hoe kan ik een divider instellen, zodat ik verder kan gaan met overclocken, zonder dat ik mijn RAM overclock? Mijn geheugen kan er niet zo goed tegen heb ik gemerkt. Als ik nu de FSB nog verder ga verhogen, ga ik ook mijn RAM overclocken, en de verhouding FSB : DRAM kan ik dus niet instellen in de BIOS.

Edit: Alle voltages heb ik op auto laten staan. AI tools van Asus past dat de hele tijd aan? Weten jullie wat het voltage voor mijn geheugen is?

Bij voorbaat dank,
Ide

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2007 16:14 . Reden: Info toevoegen ]

Verwijderd

Ik denk dat het eerste gewoon iets is van dat bord, maar weet ik niet zeker. Ik meen iets gelezen te hebben over dat andere mensen hetzelfde hadden en het als normaal beschouwden..

Divider, weet ik eerlijk gezegd niet, omdat ik geen p5kc heb, maar je kán niet verder OCen zonder het geheugen mee te OCen, omdat je nu al op FSB 400 loopt en je memory dus ook. Dat is al 1:1 en dat is het laagste wat je kan gaan (je kan alleen geheugen sneller laten lopen, niet fsb). Als je bijv 450fsb wil hebben moet je 450 (x2=900) mhz geheugen doen.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, bedankt voor de info!

Het probleem is dat ik al heel snel aan de limiet van mijn geheugen zit (met 1.8V), dan moet het DRAM voltage omhoog, maar dat gaat met stappen van 0.1V. Op internet staat dat hij 1.8V moet hebben, kan hij dan ook 1.9V hebben?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 19:38:
Ok, bedankt voor de info!

Het probleem is dat ik al heel snel aan de limiet van mijn geheugen zit (met 1.8V), dan moet het DRAM voltage omhoog, maar dat gaat met stappen van 0.1V. Op internet staat dat hij 1.8V moet hebben, kan hij dan ook 1.9V hebben?
Je kan meestal wel tot 2.1V erop zetten zonder problemen, maar dan moet je wel zorgen dat er iets van airflow is boven je rams. Daarboven is voor niet-overclock geheugen niet echt geschikt en heb je ook koeling nodig. Stapjes van 0.1V bij geheugen zijn normaal.

Verwijderd

Topicstarter
Dat was precies wat ik wilde weten :). Laatste vraag (sorry, nog een :P): Denk je dat mijn MDT 2 Gb 1.9V en 900 Mhz haalt (normaal: 800 Mhz)?

Verwijderd

Geen idee, ik ken MDT eigenlijk niet en ik ben ook niet zo bekend in het OCen van geheugen (heb zelf een 800mhz fsb cpu, dus mijn geheugen zit te slapen :P).

Ik zou zelf eigenlijk eerst proberen het geheugen zonder voltageverhogingen te overclocken. Als het niet genoeg is, dan 1.9V. Als je echt wil tot 2.1V, maar als het niet-OC geheugen is raad ik dat niet echt aan (kan wel natuurlijk).

Verwijderd

Topicstarter
tot nu toe gaat het goed (ik test kort met Orthos, maar alles start gewoon). Nu zit ik op 3.01 Ghz (430 x 7), RAM zit dus op 860. CPU gewoon op 1.3V. Vcore wordt door software van Asus (of BIOS?) gezet op 1.208 V bij Orthos. Als hij dan weer Idle is dan gaat hij weer naar 1.3 V :P. Ik heb nu dus 667 Mhz winst (per core), zou dat nou echt zoveel uitmaken?
Pagina: 1