Linux compatible wlan kaart

Pagina: 1
Acties:
  • 684 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 29-01 22:42
Binnenkort installeer ik bij ons thuis een nieuw draadloos modem. Ik heb nu een "b" pcmcia kaartje, en straks is "g" beschikbaar. Hier wil ik graag gebruik van maken en tevens wil ik graag het 1 en ander met linux proberen. Nu wil ik graag weten welke pcmcia kaart ik het beste kan kopen, een die bij voorkeur out of the box het doet onder linux.

Ik heb al het een en ander op internet rond gezocht, waar ik een aantal leisten heb gevodnen met allemaal kaartjes er in, alleen het gros is niet in price watch terug te vinden of het is een leist van 2001 ofzo.

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-01 15:56

Simkin

Bzzzzz

Volgens mij werken ze nagenoeg allemaal, helemaal als je de windowsdrivers gebruikt mbv ndiswrapper
Deze pagina zou je nog eens kunnen doorlezen voor wat meer informatie mbt tot native lunux support.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-04-2025
Ndiswrapper gebruiken is beter te vermijden als je toch een nieuwe gaat kopen. Beter even kijken voor eentje die wel werkt zonder Ndiswrapper. Dit schakelt weer een extra tussenlaag uit, waar ook het een en ander fout kan gaan bij kernel updates en dergelijke. Kijk voor Atheros chipsets.

"That was left handed..." - JJH

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:57

Sebazzz

3dp

Als er iets fout gaat met de Windows drivers in NDIS neemt ie gelijk de Linux kernel mee.
Kijk inderdaad voor Atheros chipsets. De Sweex LW052 is bijvoorbeeld een hele goede.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• Zjosh
Die sweex lw052 is volgens google geen pcmcia kaart ( het is een gewone pci kaart ). Ik ben echt op zoek naar een die in mijn laptop kan. Ik zal eens rond googelen naar kaartjes met atheros chipset...

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Ik heb een linksys die met een atheros driver werkt is ondertussen al een oude kaart maar werkt zeer goed

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 21:14

iMars

Full time prutser

Ik heb een orinoco gold card van Proxim, werkt super met encryptie en al.

edit:
Kaart erin steken en werken, ik hoef voor deze kaart geen drivers te installeren, die zitten al standaard in Linux.

[ Voor 29% gewijzigd door iMars op 30-11-2007 10:04 ]

Koop hier mijn P1 reader :)

• disheaver
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Sebazzz schreef op donderdag 29 november 2007 @ 16:57:
Als er iets fout gaat met de Windows drivers in NDIS neemt ie gelijk de Linux kernel mee.
Kijk inderdaad voor Atheros chipsets. De Sweex LW052 is bijvoorbeeld een hele goede.
werkt goed, maar is idd pci.

Geen ndiswrapper gebruiken indien mogelijk. Zie lijstje hier

• M-Opensource
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 27-12-2025
Ik werk over het algemeen meestal met Asus of Intel apparatuur voor Wireless + Linux. Heeft bij mij altijd (native!) gewerkt...

En met Ndiswrapper kom je inderdaad ook erg ver. Volgens mij wordt sinds de laatste kernels Broadcom chips ondersteund... als ik het goed heb...

"Find what you love and let it kill you"

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

De ipw3945 van Intel werkt pima. Voor thuis heb ik de US Robotics 8054 (USB) uitgezocht. Nog niet getest, maar de ZyDAS ZD1211 chipset is volgens mijn onderzoek goed ondersteund.

Zie ook http://linuxwireless.org/

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-01 15:29
Het ligt er ook aan welke distro je gebruikt. PCLinuxOS detecteerde mijn Belkin stick namelijk meteen, bij ubuntu moest ik ndiswrapper gebruiken.

Homey — Critics are those without skills to create.

• u_nix_we_all
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Met een NDIS-wrapper kun je je kaart meestal niet in RF-mon mode zetten geloof ik. Misschien kun je ook een usb wlan stick gebruiken, of moet het echt pcmcia zijn ?

Ik denk dat je het makkelijkst een wlan kaartje / usbstick / whatever kunt uitzoeken en dan kijken hoe de linux support is. Goeie kans dat het gewoon goed ondersteund wordt. If not -> andere uitzoeken.

You don't need a parachute to go skydiving. You need a parachute to go skydiving twice.

• disheaver
  • Niet online
WeeJeWel schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 16:19:
Het ligt er ook aan welke distro je gebruikt. PCLinuxOS detecteerde mijn Belkin stick namelijk meteen, bij ubuntu moest ik ndiswrapper gebruiken.
Niet echt. De kernel is eigenlijk overal gelijk, en als je de keuze hebt om een wlan te kiezen zul je een kiezen die in de kernel zit. Het kan zijn dat de ene distro geen bv madwifi standaard installeerd, en de andere weer wel, je krijgt je kaartje eigenlijk overal wel aan de praat, of juist nergens :)

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-01 15:29
disheaver schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 18:11:
[...]

Niet echt. De kernel is eigenlijk overal gelijk, en als je de keuze hebt om een wlan te kiezen zul je een kiezen die in de kernel zit. Het kan zijn dat de ene distro geen bv madwifi standaard installeerd, en de andere weer wel, je krijgt je kaartje eigenlijk overal wel aan de praat, of juist nergens :)
Klopt, maar aangezien de TS met linux wil gaan experimenteren, is een werkende internet verbinding wel zo handig ;)

Homey — Critics are those without skills to create.

• Jeanpaul145
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 15-07-2025
Jouke74 schreef op donderdag 29 november 2007 @ 16:54:
Ndiswrapper gebruiken is beter te vermijden als je toch een nieuwe gaat kopen. Beter even kijken voor eentje die wel werkt zonder Ndiswrapper. Dit schakelt weer een extra tussenlaag uit, waar ook het een en ander fout kan gaan bij kernel updates en dergelijke. Kijk voor Atheros chipsets.
Helemaal mee eens, hiernaast is het ook zo dat als je ndiswrapper gebruikt en de driver crasht, dat de hele kernel meegaat...
Niet erg handig dus.

:j

• Zjosh
Bedankt voor alle replies! Op zich hoeft het niet eens een pcmcia kaart te zijn, usb mag ook. Ik zal de type nummers die hier genoemd worden eens bekijken. Ik ben hier en stuk wijzer van geworden in ieder geval.

Verwijderd

Een wireless kaartje vinden die native onder linux werkt is echt een pain. Op dit moment ben ik op zoek naar een wireless-pci b/g kaart. Lijkt op het eerste gezicht geen probleem. Je gaat, alvorens je naar de winkel rent, kijken op een site zoals http://linux-wless.passys.nl/.

Zo viel mijn keuze op de Netgear wg311 en deze was toevallig ook te koop bij mycom zo staat op de website. (http://www.mycom.nl/Produ...G_PCI_adapter/153074.aspx). Op naar de dichts bijzijnde mycom winkel. Maar daar hadden ze hem niet op voorraad dus moest die besteld worden. Nu keek ik gelukkig mee op het schermpje van de verkoper en zag toen dat het niet om een wg311 ging, maar om een wg311FS.

Thuis ben ik meteen op internet gaan zoeken naar de wg311FS type en blijkt dat daar een Marvell chipset in zit die zelfs niet eens onder ndiswrapper draait !! De koop gaat dus mooi niet door. Het probleem is dat fabrikanten soms wel drie verschillende versies uitbrengen van een type met elk weer een andere chipset. Zo moet je soms ook letten of het europese of amerikaanse type betreft.

Wanneer worden die fabrikanten nou eens wakker, al moet ik een tientje extra betalen ik wil gewoon een native werkende kaart onder Linux met opensource drivers.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
Wikipedia heeft ook nog een handige tabel met de verschillende opensource-drivers.

Verder heeft de linux-kernel net (in 2.6.22) een nieuwe verbeterde wireless-stack(mac80211) toegevoegd. De meeste drivers worden daar op dit moment naartoe gepoort, of zijn dat al, waardoor in de nabije toekomst wireless-ondersteuning onder linux beter gaat worden.

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Jongens let goed op:

Het gaat bij linux niet om het merk wat je gebruikt, maar om de chipset die in het apparaat zit.

Ik dacht dat Atheros native ondersteund werd, daarna Ralink e.d

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 24-01 21:51
Op mn oude laptop had ik een Ralink chipset (2500 geloof ik) op mn PCMCIA kaartje en dat ging goed onder Ubuntu 7.04 (native).

Op mn nieuwe laptoppie zit een intel 4965AGN chipset en die werkt ook out-of the-box met Ubuntu 7.10. Ik geloof trouwens dat Intel ook zelfs linux-drivers levert voor (sommige) wireless chipsets.

• disheaver
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 11:11:
Thuis ben ik meteen op internet gaan zoeken naar de wg311FS type en blijkt dat daar een Marvell chipset in zit die zelfs niet eens onder ndiswrapper draait !! De koop gaat dus mooi niet door. Het probleem is dat fabrikanten soms wel drie verschillende versies uitbrengen van een type met elk weer een andere chipset. Zo moet je soms ook letten of het europese of amerikaanse type betreft.
Zoals boven ook gezegd, of ie ondersteund wordt hangt af van de chipset, niet van het merk. Vaak staat het ook op de doos. Wel dus eerst kijken wat je koopt.
Pagina: 1