Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[DB] Welk datatype*

Pagina: 1
Acties:
  • 953 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Wooldoor
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-10-2021
Hey ik heb een simpele vraag maar ben er niet uitgekomen via internet.

Ik de volgende kolommen: Kvknummer, telefoonnummer, kvksubdossier

nu is de eerste altijd een 8 cijferig nummer dus een bigint(8) heb ik daarvoor gekozen.
kvkdossiernummer zijn 4 cijfers meestal allemaal 0 int(4)
telefoonummer kan met of zonder streepje worden geplaats zodat daar geen fouten in komen dus int(15)

Het probleem zit hem nu in kvksubdossier die als waarde 0000 hebben staan. converteer ik van excel waar hij als 0000 instaat naar MySQL dan staat hij in de database als 0. Dit is dus niet de bedoeling. En ik weet niet of Kvk nummers ook met een 0 kunnen beginnen maar daar wordt ook automatisch de eerste 0 afgekapt.

Mijn vraag is dus welk datatype te gebruiken voor deze kvk nummers?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Wimploo-1839/hero/2913117

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-11 11:54

Koppensneller

winterrrrrr

Wooldoor schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:13:
Hey ik heb een simpele vraag maar ben er niet uitgekomen via internet.

Ik de volgende kolommen: Kvknummer, telefoonnummer, kvksubdossier

nu is de eerste altijd een 8 cijferig nummer dus een bigint(8) heb ik daarvoor gekozen.
kvkdossiernummer zijn 4 cijfers meestal allemaal 0 int(4)
telefoonummer kan met of zonder streepje worden geplaats zodat daar geen fouten in komen dus int(15)

Het probleem zit hem nu in kvksubdossier die als waarde 0000 hebben staan. converteer ik van excel waar hij als 0000 instaat naar MySQL dan staat hij in de database als 0. Dit is dus niet de bedoeling. En ik weet niet of Kvk nummers ook met een 0 kunnen beginnen maar daar wordt ook automatisch de eerste 0 afgekapt.

Mijn vraag is dus welk datatype te gebruiken voor deze kvk nummers?
Ga je er mee rekenen? Zo niet -> varchar :)

Verwijderd

google eens op voorloopnullen, er is vast iets over te vinden

• GX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14-05 09:40

GX

Nee.

Waarom zou je voorloopnullen op willen slaan? Dat dient je presentatielaag op te lossen.

• Wooldoor
Koppensneller ik hoef er inderdaad niet mee te rekenen dus dan zal ik voor varchar gaan.

X.Excel thanks veel mensen raden inderdaad een string aan.

GX het is een stuk handiger als MYSQL ook de extra 0 op zal slaan ook al kost dit meer geheugen.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-11 22:54
Het zijn meestal numerieke gegevens; dat impliceert dus dat het niet altijd numerieke gegevens zijn -> alfanumerieke columns dus.
Zeker als je met codes zit die met nullen moeten beginnen -> alfanumerieke columns.
GX schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:19:
Waarom zou je voorloopnullen op willen slaan? Dat dient je presentatielaag op te lossen.
Niet akkoord.
Als de code '0000' is, dan moet je niet in je DB '0' opslaan. Da's nl. wat anders, en heeft niets met presentatie te maken. De code is 0000 en niet 0. Wat als je codes hebt die bv beginnen van 0 en kunnen lopen tot 9999 ?

[ Voor 50% gewijzigd door whoami op 29-11-2007 15:23 ]

https://fgheysels.github.io/

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Wooldoor schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:13:
telefoonnummers zou ik nooit als een int opslaan, maar altijd als (var)char.

• whoami
Telefoonnr's idd als varchar/char opslaan. Je zit daar nl. ook met mogelijke voorloopnullen.

Verwijderd

Erkens schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:24:
[...]

Ligt eraan hoeveel je er op wilt slaan, wat je ermee wilt etc. en of je 10 cijferige of meer op wilt slaan
Volgens mij is de geheugen reservering van een char (kunnen 256 = 8 bit mogelijkheden zijn ) groter dan een int (kunnen 10 mogelijkheden zijn is 4 bit)
Doe dit maal tighonderduizendheelveel en je hebt toch een hoop geheugen gereserveerd wat niet nodig is.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2007 15:32 ]

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Erkens schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:24:
Omdat je verwacht dat ze binnekort weleens alfanumeriek zouden kunnen worden?
whoami schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:28:
Telefoonnr's idd als varchar/char opslaan. Je zit daar nl. ook met mogelijke voorloopnullen.
Tjah, rdbms'en hebben toch met reden de mogelijkheid om voorloopnullen aan int kolommen te plakken.

[ Voor 36% gewijzigd door Confusion op 29-11-2007 15:32 ]

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• whoami
Ik vind de stelregel die Koppensneller aanhaalt wel een goede: als je er niet hoeft mee te rekenen, kan je (in de meeste gevallen) wel kiezen om de gegevens alfanumeriek op te slaan.
Confusion schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:31:
[...]

Omdat je verwacht dat ze binnekort weleens alfanumeriek zouden kunnen worden?
Kan toch ? In de VS heb je , als ik me niet vergis, toch dergelijke telnr's ?

[ Voor 44% gewijzigd door whoami op 29-11-2007 15:32 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
whoami schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:22:
Het zijn meestal numerieke gegevens; dat impliceert dus dat het niet altijd numerieke gegevens zijn -> alfanumerieke columns dus.
Zeker als je met codes zit die met nullen moeten beginnen -> alfanumerieke columns.
Dossiernummer is [0-9]{8} en subdossiernummer is [0-9]{4}. En er zijn ook dossiernummers welke met een 0 beginnen.

{signature}

• whoami
Confusion schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:31:
[...]

Tjah, rdbms'en hebben toch met reden de mogelijkheid om voorloopnullen aan int kolommen te plakken.
Dan nog, ik vind een telnr geen numeriek gegeven.
Wat als je een telnr niet overgenormaliseerd opslaat (en dus geen onderscheid gaat gaan maken tussen landnr, zone-nr, etc...).
Wat als een gebruiker een telnr als volgt wil bewaren:
(09)288.58.72
of
+3292885872
oid ?

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:21

TeeDee

CQB 241

whoami schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:32:
Niet alleen in de VS. In Nederland heb je toch ook naambellen? (Weliswaar niet helemaal aangeslagen maar toch).

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een telefoonnummer is gewoon geen integer. Tekens als +,-, puntjes, haakjes en voorloopnullen kan je niet zomaar negeren. Bovendien ga je er toch niet mee rekenen.

{signature}

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Voutloos schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:53:
Een telefoonnummer is gewoon geen integer. Tekens als +,-, puntjes, haakjes en voorloopnullen kan je niet zomaar negeren. Bovendien ga je er toch niet mee rekenen.
Dat is prima mogelijk. Dan zul je echter wel het telefoonnummer altijd inclusief landcode op moeten slaan èn de optie zerofill op die kolom in moeten stellen.

In je applicatie zelf kun je dan die haakjes ervoor zetten, die plusjes, etc.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Wooldoor
Ja ik zat ook al te kijken naar de verschillende manieren waarop een simpel telefoonnummer ingevoerd wordt. Omdat de database niet heel erg groot wordt maak ik er dus maar varchar van.

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-11 13:47
whoami schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:34:
[...]

Wat als je een telnr niet overgenormaliseerd opslaat (en dus geen onderscheid gaat gaan maken tussen landnr, zone-nr, etc...).
(09)288.58.72
of
+3292885872
oid ?
dan geef je hem een schop, met uitzondering misschien van de plus. Ik bedoel, (09)288.58.72 typ je in je telefoon toch ook gewoon in als 092885872? Het zo opslaan van een telefoonnummer kan wel, maar ik zou het niet doen - je wilt geen presentatie (haakjes, punten e.d) opslaan in je database. Hoeft ook niet nodig te zijn - voor eventuele presentatieverschillen tussen landen en telefoonnummertypes kun je beter een extra kolom gebruiken dan om (var)chars te misbruiken.

Voor een eenvoudige (web)app kan het misschien nog, maar dan moet het echt een projectje zijn die in een dag af is, anders zijn de gevolgen op lange termijn gewoon irritant.

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

whoami schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:32:
Het was ook een serieuze suggestie; telefoonnummers zijn natuurlijk een redelijk achterhaald systeem. Technisch is het al lang en breed mogelijk om 'Jan.Janssen@bedrijf.nl' te bellen met een mobiele telefoon, dus ik vind dat een goede reden om het veld varchar te maken.
whoami schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:34:
Als je landnummer, netnummer en aansluitnummer niet scheidt, ben je jezelf sowieso al in de problemen aan het brengen.
De gebruiker heeft niets te maken met hoe ik besluit het telefoonnummer in de database op te slaan. De opdrachtgever ook niet.

Als ik in de jaren '80 een applicatie zou maken voor telefoonnummers, dan zou ik landnummer, netnummer en aansluitnummer gescheiden opslaan in integer velden. Dat is qua opslaggrootte en ophaalsnelheid het meest efficient. Dat het nu niet meer nodig is om die redenen, betekent niet dat het opeens fout is.

• Xyzar_
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 01-09-2014
maar is dat dan niet gewoon een normaal nummer waarbij je toevallig een woord kan maken van de letters bij de cijfers? (0800 - COCACOLA is ookmaar gewoon 0800 - 26 22 26 52. nummer van de infolijn btw.)

Verwijderd

Integer (in Mysql) gaat ook maar tot 4294967295 erg leuk als iemadn het telefoon nummer 4294967296 heeft 8)7

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 18:18:
Integer (in Mysql) gaat ook maar tot 4294967295 erg leuk als iemadn het telefoon nummer 4294967296 heeft 8)7
Dan neem je een BIGINT ;)
Punt is gewoon dat het imo gewoon onverstandig is om een string zoals een telefoonnummer op te gaan slaan in een integer field. Anders dan een paar bytes diskspace heeft het geen voordelen om het als een integer op te slaan. Je verliest er alleen maar overzicht mee en je bent niet flexibel genoeg meer. Zo wil je bijvoorbeeld inderdaad 0900-COCACOLA opslaan, en niet 90026222652.

• whoami
Confusion schreef op donderdag 29 november 2007 @ 16:31:

Als je landnummer, netnummer en aansluitnummer niet scheidt, ben je jezelf sowieso al in de problemen aan het brengen.
Waarom ? Da's gewoon afhankelijk van de eisen.
Als ik in de jaren '80 een applicatie zou maken voor telefoonnummers, dan zou ik landnummer, netnummer en aansluitnummer gescheiden opslaan in integer velden. Dat is qua opslaggrootte en ophaalsnelheid het meest efficient. Dat het nu niet meer nodig is om die redenen, betekent niet dat het opeens fout is.
In de jaren 80 .... ondertussen zijn we 20 jaar verder.
In de jaren 80 zou ik het misschien ook wel doen, dan werden er allerhande rare truken uitgehaald
(Ik ben nu bezig een applicatie die in die periode geschreven werd, om te zetten naar een nieuw systeem, en in die app worden er eigenschappen van een bepaald item in een character-veld van 16 posities lang opgeslagen, waarbij iedere positie een betekenis heeft, en die positie dan ook nog eens een andere betekenis kan hebben afhankelijk van een ander veld in dat record.
Of wordt een bepaalde bit in een double gebruikt om een specifieke extra betekenis aan dat veld te geven, etc... 8)7 /offtopic).

Zowiezo vind ik, dat een netnummer dat bv begint als '09' als varchar moet opgeslagen worden. Die 0 is niet gewoon een voorloopnul (voorloopnullen hebben imho te maken met presentatie), maar maakt gewoon integraal deel uit van het gegeven.
9 en 09 is gewoon iets heel anders in deze situatie; en als een andere applicatie m'n database ook moet gebruiken, dan moet ik die andere applicatie niet 'ambeteren' met het feit dat zij er moet voor zorgen dat m'n netnummer met een nul moet geprefixed worden; die nul maakt deel uit van het gegeven.

[ Voor 3% gewijzigd door whoami op 29-11-2007 21:46 ]

• Confusion

Confusion

Fallen from grace

Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 18:18:
(unsigned) 32 bits integers hebben wel vaker de neiging tot 232 - 1 te gaan; daar moet je niet MySQL de schuld van geven ;)
whoami schreef op donderdag 29 november 2007 @ 21:45:
Waarom ? Da's gewoon afhankelijk van de eisen.
Hoe je bepaalde data het beste op kan slaan, zodat je het in ieder gewenst formaat weer kan reproduceren, is niet afhankelijk van eisen van een specifieke gebruiker of opdrachtgever. Hun eisen slaan vrijwel altijd op de presentatie: hoe moet de data straks weer uit het systeem komen? Die eisen zijn onderhevig aan verandering. Vandaag willen ze alles met '+31(20)' eruit, morgen alles met '0030 20'. Als jij het dan niet gescheiden opslaat, parse je jezelf een ongeluk, als er al een unieke oplossing voor is.

Ik kan je uit ervaring zeggen dat een veld met straatnaam en straatnummer ineen je voor onmogelijke opgaven stelt als je gevraagd wordt het uit elkaar te trekken. Straatnummers, met prefixen, suffixen (dingen als 61b overkant), gecombineerd met straatnamen die beginnen of eindigen met cijfers zijn een hel. Zeker als je moet gaan normaliseren met andere databases, waar het weer net iets anders in is opgeslagen. (Note overigens: straatnummers niet in int veld opslaan :P)
Zowiezo vind ik, dat een netnummer dat bv begint als '09' als varchar moet opgeslagen worden. Die 0 is niet gewoon een voorloopnul (voorloopnullen hebben imho te maken met presentatie), maar maakt gewoon integraal deel uit van het gegeven.
Over netnummers ben ik het met je eens (dat kan met Nederlandse netnummers ook niet anders, omdat er zowel drie-, als viercijferige netnummers zijn). Maar volgens mij beginnen de aansluitnummers in Nederland nooit met een 0, precies omdat het oorspronkelijk echte nummers waren en dan lijkt het me niet raar die als een numeriek type op te slaan.

[ Voor 73% gewijzigd door Confusion op 29-11-2007 22:05 ]

• Erkens
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Confusion schreef op donderdag 29 november 2007 @ 21:52:
Over netnummers ben ik het met je eens (dat kan met Nederlandse netnummers ook niet anders, omdat er zowel drie-, als viercijferige netnummers zijn). Maar volgens mij beginnen de aansluitnummers in Nederland nooit met een 0, precies omdat het oorspronkelijk echte nummers waren en dan lijkt het me niet raar die als een numeriek type op te slaan.
Als je spreekt over de "normale" telefoonnummers heb je gelijk dat die aansluitnummers niet met 0 beginnen, maar met bijvoorbeeld 0800 of 0900 nummers kan dat wel, en die zou je toch echt op dezelfde manier moeten opslaan.
Pagina: 1