Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

binary number difference

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MDVej
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-10 11:40
Hallo medetweakers,

Ik ben bezig met een programma. Hierin moet ik het verschil tussen twee binaire waardes berekenen. Het probleem is echter dat ik niet kan vermenigvuldigen. Ik kan alleen optellen en aftrekken.

Het is dus bijvoorbeeld de bedoeling: 7-4 is een verschil van 3 en 4-7 is ook een verschil van 3.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

euh, het verschil is toch juist door aftrekken te bereiken? Waarom moet je vermenigvuldigen?

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je moet idd gewoon aftrekken en dan niet op het sign bit letten. Of je moet gewoon altijd de grootste min de kleinste doen

code:
1
2
3
4
if( a > b )
    dif = a -b;
else
    dif = b - a;

[ Voor 51% gewijzigd door Woy op 29-11-2007 13:54 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

.oisyn schreef op donderdag 29 november 2007 @ 13:51:
euh, het verschil is toch juist door aftrekken te bereiken? Waarom moet je vermenigvuldigen?
Om eerst van het binaire getal een decimaal getal te maken denk ik.

@Topicstarter: waarschijnlijk wil je (onder andere) een "0111111 & uitkomst" uitvoeren?

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• ATS
  • Laatst online: 28-11 20:56

ATS

Je zoekt de functie "absolute", meestal afgekort tot abs().Of de waarden binair zijn is totaal niet relevant. Alle waardes in een computer zijn binair, en daar kan je systeem prima mee werken.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:22

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Confusion schreef op donderdag 29 november 2007 @ 13:59:
[...]

Om eerst van het binaire getal een decimaal getal te maken denk ik.
Een getal is een getal, de notatiewijze is alleen belangrijk bij invoer en uitvoer. Rekenen heeft niets met notatiewijze te maken.

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

.oisyn schreef op donderdag 29 november 2007 @ 14:17:
[...]
Een getal is een getal, de notatiewijze is alleen belangrijk bij invoer en uitvoer. Rekenen heeft niets met notatiewijze te maken.
Natuurlijk, maar de vraag is of de topicstarter dat ook al weet ;)

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

• MDVej
  • Laatst online: 04-10 11:40
ik kan geen abs() gebruiken. waardoor ik dus bij bijvoorbeeld 3-7 -> -4 krijg. En dat is dus niet wat ik wil.. Tevens kan ik geen leuke if statements gebruiken om te bekijken welke de grootste is.

Ik moet dus met behulp van 2 variablen, en eventueel een 3e bekijken wat het verschil is.

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:56

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
MDVej schreef op donderdag 29 november 2007 @ 16:00:
ik kan geen abs() gebruiken. waardoor ik dus bij bijvoorbeeld 3-7 -> -4 krijg. En dat is dus niet wat ik wil.. Tevens kan ik geen leuke if statements gebruiken om te bekijken welke de grootste is.

Ik moet dus met behulp van 2 variablen, en eventueel een 3e bekijken wat het verschil is.
Ik kan me geen taal voorstellen waar dit niet kan, dus ik neem aan dat het een school opdracht of iets dergelijks is waar je zelf het 'slimme' truukje voor moet bedenken?
Zo nee, wat voor taal gebruik je dan?

(x2)1/2 == abs(x) ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Gonadan op 29-11-2007 16:03 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

<weg>

[ Voor 193% gewijzigd door Kixtart op 29-11-2007 16:03 ]

☻/
/▌
/ \

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Nu online

Dido

heforshe

En welke taal hebben we het over? ASM?

Wat betekent mijn avatar?

• JeromeB
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 15-11 14:27

JeromeB

woei

Kun je niet middels een bitwise-or-operator je signedness-bit de juiste waarde geven?

Als de eerste bit je signedness-bit is dan kun je bijvoorbeeld zoiets proberen:

001010
100000
----------- bitwise-or
101010

of als je met two's complement werkt dan heb je een bitwise-and-operator nodig

101010
011111
---------- bitwise-and
001010

[ Voor 70% gewijzigd door JeromeB op 29-11-2007 16:36 ]

PC load letter? What the fuck does that mean?

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Je moet idd dan wat meer informatie geven. Als het een school opdracht is en je mag geen ifjes enzo gebruiken zal het er waarschijnlijk over gaan om uit te zoeken hoe de getallen binair gerepersenteerd worden.

je moet dan bijvoorbeeld eens naar http://en.wikipedia.org/wiki/Two's_complement kijken. Je zult dan met binaire operatoren wel een abs-functie kunnen maken

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Pagina: 1