Toon posts:

Uitvallen van pc tijdens gamen

Pagina: 1
Acties:
  • 181 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal. ik zit hier met een geweldig probleem op mijn 2 maanden oude computer :'(

Bij het opstarten van een game ( COD4, Bioshock, anno 1701 etc ) begint het ellende.
het spel draait gewoon heel erg soepel met de bestaande hardware. maar dan, als je het opeens niet verwacht, bevriest het beeld, geluid begint te stotteren en herhaalt zich constant van de laatste 2 seconden.
dan gaat het beeldscherm op zwart, krijg een BSOD <-- ook weer niet altijd. en de pc herstart zichzelf. soms ook niet, want dan mag ik het reset knopje indrukken.
dit is echt waanzin!

ik hoop dat jullie hiermee iets kunnen:

AMD Athlon 64 X2 6000+ dualcore CPU 3.0 Ghz
G.E.I.L pc800 DDR2 geheugenbankjes van elk 1 gb. 2 totaal
MSI K9MM-V maiboard met VIA® K8M800 chipset
Sapphire ATI Radeon X1950GT 256MB, 256 bit AGP8X
een AC kast van artic cooling. 500watt PSU
Hitachi 320Gb HDD met SATA2 300 (draait hier op 150 ipv 300 ivm beperkingen mobo.

nu is mijn vraag, wat kan hier mis mee zijn?
AMD power monitor dat de beide core's 1.350V heeft wat dus op beide 3000MHZ draaien.

wat o wat is het probleem :/

ok, de voeding is een artic cooling voeding!!!! dus niet zeuren over welke merk.....staat zo IN DE KAST en niet meer.

artic cooling PSU 500watt Huntkey PSU 450 watt
----------------------------------------------------------------------------
+12V1 = 14A (15A Peak) - +12V1 = 15A (18A Peak)

+12V2 = 16A (19A Peak)- +12V2 = 17A (21A Peak)
+ 5V = 25A - + 5V = 35A
+3.3V = 25A - + 3.3V = 30A
-12V = 0.5A - + -12V = 0,5A
+ 5V = 2.0A (3.0A Peak)- + 5V = 2.0A (3.5A Peak)
-----------------------------------------------------------------------------
ok, dan nu de timings: Geill PC800 DDR2 2Gb 2X1 Gb
4-4-4-12 met 2.1V
helaas kan ik op de mobo alleen maar max 2.0V kiezen, dus naar mijn inzien te weinig?
en waar kan ik de timings instellen?

Grote EDIT

nou, ik dacht, joh, laat ik eens mijn oudere voeding uit de oude pc kast halen. zat een AMD 2800+ 1 GB DDR erin van kingston en de ATi Radeon X1950GT AGP die ik overgeplant heb.

ditmaal met de voeding van Hunt-Key model: LW-6450HG 9 de null kan ook een O zijn.
dit is een 450 watt van Huntkey

ik heb ook even de Ampere waardes opgeschreven en ernaast gezet ter vergelijking. COD4 draait soepeler en is nog niet gecrashed... gelukkig
dus even kijken hoe hij het doet _/-\o_

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2007 16:42 ]

• ReZ1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18:17
Klinkt als een te hoge temperatuur of een brakke voeding. Hoe warm wordt je videokaart / processor & welk merk is je voeding? :P

Death Knight Zaebor(80), Warlock Thortur (80) en Druid Galithor (80). Retired.

• Kentsfield
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-01-2023
Wat staat er in je BSOD?
Draai is een torture test in prime95 voor een aantal uur (blended) als dit goed gaat moet je het denk ik meer bij je GPU/voeding zoeken. Je kan ook memtest draaien om geheugen problemen uit te sluiten.

Dingen!

Verwijderd

Topicstarter
ok, waarmee kan ik de temperatuur uitlezen van de hardware?
CPU en Videokaart?

• Kentsfield
Moederbord / CPU kan je uitlezen via je bios. met ati tools kan je volgens mij de temperatuur van je videokaart uitlezen.

Dingen!

• Sqorpius
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-10-2025
kan ook even everesthome openen en daarin je temps bekijken.

Verwijderd

Topicstarter
ok, hier heb ik alvast een beetje info over de staat van zaken als het om het temperatuur gaat.

Moederbord: 41 graden
CPU 47 graden soms richting 48 graden
?aux? 47 graden
HDD 42 graden

lijken mij ok

• Arch-IT-ect
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 05-05 11:50

Arch-IT-ect

.nutter

nieuwste drivers van graka installed? ik had dit vroeger met m'n EAX800-XT ook veel voor, maar dit lag aan oude drivers
Check ook de drivers van je geluidskaart, ookal issie onboard

If freedom is short of weapons, we will compensate it with willpower

Verwijderd

Topicstarter
mijn systeem heb ik deze maandag opnieuw voorzien van een verse install van XP
en meteen na alle updates te downloaden direct de nieuwste drivers gedownload van alle hardware.
de via hyperion drivers en de catalyst drivers zijn de laatste maar ook de bios geupdated (*nee, dit is het ook niet aangezien hij het bij 1.4 en v 1.5 precies hetzelfde deed. staat nu Bios rev 1.6 erop

Verwijderd

Topicstarter
met welke programma kan ik de temperatuur van de videokaart uitlezen?

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03-2025

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Als je een bericht hebt geplaatst, staat er een hele mooie edit knop, geloof het of niet, maar als je iets toe wilt voegen kan je deze indrukken en kan je je bericht editen :*)

Welk merk voeding was het nou?

www.koopeendroom.nl

Verwijderd

Topicstarter
een artic cooling PSU de AX-500F 500watt psu met een 30a output op 3.3v

• Kentsfield
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 14:53:
een artic cooling PSU de AX-500F 500watt psu met een 30a output op 3.3v
de 12V output is meer van belang. Maar die voeding trekt jou setup prima.

Dingen!

• AndereKoekoek
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 16:22

AndereKoekoek

Ping! Pong?

Ik heb zoiets ook een keer gehad en bleek mijn voeding te zijn

Halverwege de game ging nl. wel eens de dvd-speler aan en dat trok mijn voeding niet als de gpu volop aan draaien was.

Verwijderd

Topicstarter
ok, wat kan ik het beste doen? de hele systeem uit elkaar halen en opnieuw in elkaar zetten op zorgvuldige manier? of........?

Verwijderd

Klinkt als je grafische kaart.
Bij mij gebeurde bijna het zelfde. Zelfs na het bewegen van de videokaart met maar 1mm (bij het aansluiten van een extra scherm bijv.) hing hij meteen. Overigens is het probleem nu ineens weg na een goede stof beurt, hoewel er bijna geen stof in zat. Waarschijnlijk geluk gehad en zit hij nu perfect in het slot.

Ik zou dus even naar de videokaart kijken. En zorg voor laatste (of oude wanneer je de laatste hebt) drivers, want BSOD met nvidia kaarten kom je de laatste tijd veel tegen op forums.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2007 15:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
met welke programma kan ik dan de temperatuur uitlezen? van de videokaart?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2007 15:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok, ik ben iets tegen gekomen waarvan ik niet weet of dit het is.....

de geheugenbankjes staat het volgende labeltje erop:

cl: 4-4-4-12 en 2.1V
ok, de voltage heb ik nagekeken, en ik kan hem in het bios niet hoger zeten dan 2.0V
en waar kan ik de timings zetten van de geheugen bankjes op de MSI K9MM-V?

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

Wil je alsjeblieft de edit knop gebruiken? Het is het op dit forum niet de bedoeling dat je dubbelpost tenzij het na 24 uur is. ;)

Wat is het merk van de voeding nou? Wel van belang. Geef aan, als het kan, wat de amperages zijn van de 12volt lijnen (staat op sticker aan de zijkant van de voeding).

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

• FreddyFish
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:15
Merk van de voeding is al langsgekomen, namelijk Arctic Cooling, van 500W. Lijkt me stug dat het probleem hier ligt, maarja alles is mogelijk.

T kan ook nog een driverprobleem zijn ofzo. Je moet trouwens even uitvinken dat de computer direct na een crash opnieuw opstart, want dan kun je namelijk de BSOD-melding even opschrijven, misschien kunnen wij daar wat mee. Hoe je dit precies doet moet je maar even googelen, weet het niet uit mijn hoofd.

• Johan.B
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-05 16:02
Dit eens doorgenomen?

Test je pc met enkel de noodzakelijke onderdelen (geen extra schijven, geen cd/dvd spelers, geen fans, geen usb apparaten, geen pci kaarten, ...)

Probeer het defecte onderdeel uit te sluiten door de overblijvende onderdelen specifiek te testen:
- Memory (memtest86+ http://www.memtest.org/) Laat de test meerdere malen loopen om zeker te zijn
- CPU test (superpi of dergelijke om de cpu te stesten http://en.wikipedia.org/wiki/Super_PI)
- GPU test (3d mark, steek je vga kaart in een andere pc en run deze test)

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 23-05 14:26

Sebazzz

3dp

FreddyFish schreef op donderdag 29 november 2007 @ 16:04:
Merk van de voeding is al langsgekomen, namelijk Arctic Cooling, van 500W. Lijkt me stug dat het probleem hier ligt, maarja alles is mogelijk.
Dat is knap, want hun maken geen voedingen. Nee de voeding is niet voorbij gekomen, maar ik zie wel dat de TS zijn TS heeft aangepast met de voeding en de amperages op de 12 volt lijnen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

Als je het voltage niet in kan stellen kan je wellicht beter even de timingen van je geheugen op 5-5-5-18 zetten. Zo sluit je uit of die 0.1V enig wat uit moet maken.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 29 november 2007 @ 17:02:
Als je het voltage niet in kan stellen kan je wellicht beter even de timingen van je geheugen op 5-5-5-18 zetten. Zo sluit je uit of die 0.1V enig wat uit moet maken.
waar kan ik het menu vinden van mijn MOBO?
kan geen timing instellingen vinden iig ;(

Verwijderd

Deze processor wordt niet ondersteund door dit type moederboard.

http://global.msi.com.tw/...cat2_no=171&cat3_no=#menu

Verwijderd

Hij heeft gelijk :o
Pagina: 1