offtopic te snel op -1 ?

Pagina: 1
Acties:

• mjtdevries
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-09 12:12
Het valt me de laatste tijd op dat als iets maar een klein beetje offtopic is, het wel heel erg snel op -1 wordt gezet.

Zelf zou ik wel graag een onderscheid blijven houden tussen kwaadaardig bedoelde posts zoals trolls en flames en goedbedoelde posts die wat off-topic zijn.

Tuurlijk, als iets nou echt gigantisch offtopic is, dan kan je het overwegen. Maar ik zie het nu heel vaak bij berichten gebeuren, waarbij ik denk: is het nou echt zo erg?

Wat is jullie gevoel daar over?

• Arne
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-09-2024
-1 klinkt erg negatief, maar zolang de standaard leesscore 0 is vindt ik een overdaad aan offtopicposts -1. Een paar posts zou kunnen, maar de meeste artikelen waar ze -1 krijgen hebben 100+ reacties. De meeste gebruikers hebben er geen behoefte aan deze allemaal te lezen, waardoor een -1 voor de mindere / offtopic posts wel op zijn plaats is.

When you only live once, try not to die?

• mjtdevries
Het klinkt niet alleen erg negatief, het IS het ook.

Het betekent namelijk dat je een post dezelfde negatieve waarde toekent als kwaadwillende posts en ze op het standaard nivo onzichtbaar maakt.

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

Ik ben er ook duidelijk voor enkel duidelijk storende offtopic posts op -1 te zetten....

offtopic kàn storend zijn, maar dan moet er naast de vraag of iets offtopic is ook de vraag beantwoord worden of die post 'storend offtopic' is.
dat is idd in lang niet alle gevallen zo, soms kan een offtopic post juist een welkome aanvulling zijn

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• Arne
Dat ze op hetzelfde niveau komen als kwaadwillende posts is minder van belang. Dit is een keuze die gemaakt is bij het maken van het nieuwe moderatiesysteem. Dat ze op het standaard niveau onzichtbaar worden is zo, maar dit was met de oude 0 ook zo. Toen was men het er echter wel over eens dat mensen die posts op 0 behoorde. Nu is het welliswaar wel zo dat de 0 posts van toen verdeelt worden over de 0 en -1 van nu, om de postdrempel te verlagen. Iets dat imho aardig is gelukt, met niveau en al. Ik heb echter niet het idee dat er onevenredig veel posts op -1 belanden welke dat adhv de FAQ niet zouden verdienen.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

mjtdevries schreef op donderdag 29 november 2007 @ 12:08:
Het klinkt niet alleen erg negatief, het IS het ook.

Het betekent namelijk dat je een post dezelfde negatieve waarde toekent als kwaadwillende posts en ze op het standaard nivo onzichtbaar maakt.
Dat klopt zich wel, en daarom zou een (gewoon) -2 niveau imho wenselijk zijn: echte trolls/flames/whatever op -2, offtopics, dubbelposts en dat soort shit op -1.

Verder sluit ik me qua redenatie bij arne aan.

Virussen? Scan ze hier!

• RM-rf
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:32

RM-rf

1 2 3 4 5 7 6 8 9

arne schreef op donderdag 29 november 2007 @ 13:44:

Dat ze op het standaard niveau onzichtbaar worden is zo, maar dit was met de oude 0 ook zo.
naar ik meen was het in het oude systeem zo dat voor niet ingelogde gebruikers de default instelling op +1 stond als 'toonbaar' en voor ingelogde gebruikers hun 'voorkeur' standaard op 0 stond, wat je dan kon aanpassen....

Wat dan voor mij erg belangrijk is, si de vraag of mensen die gewoon een 'normale' en niet specifiek 'storende' reactie plaatsen, niet zomaar hun reactie zien verdwijnen..
Dat is volgens mij zeer onwenselijk omdat die mensen terecht zich waarschijnlijk op een zeer negatieve wijze 'betutteld' zouden voelen.

Om die reden vind ik het belangrijkste om een reactie uit zicht te halen op basis van de inschatting 'is storend' en niet alleen al de 'offtopic'-heid of de vraag of de reactie toevallig net tegelijektijd 'dubbel' gepost werd...

pas zodra die post daadwerkelijk storend en dus écht ongewenst is, moet hij ook voor de gebruiker buiten zicht gehaald worden zodat hij ook merkt 'dat hij zulke post liever niet kan doen'...

als mensen merken dat verder normale posts die niet specifiek storend zijn ook uit zicht verdwijnen, vermoed ik dat ze zich té negatief benaderd voelen (en daar geef ik hen gelijk in, als ik op een normale wijze post vind ik het normaal dat die standaard zichtbaar blijven voor anderen binnen die discussie, in dit geval ingelogde gebruikers)

Intelligente mensen zoeken in tijden van crisis naar oplossingen, Idioten zoeken dan schuldigen

• mjtdevries
arne schreef op donderdag 29 november 2007 @ 13:44:
Dat ze op hetzelfde niveau komen als kwaadwillende posts is minder van belang.
Wellicht niet van belang voor jouw, maar wel zeer van belang voor de persoon die de reactie heeft geplaatst.
Het zet tweakers in een kwaad daglicht bij zo'n gebruiker als goedbedoelde off-topic posts op het hetzelfde nivo als kwaadwillende posts worden weggezet.

Dat lijkt mij niet gewenst. Ik zou het zelf ook niet willen bij een reactie van mij.
Nu is het welliswaar wel zo dat de 0 posts van toen verdeelt worden over de 0 en -1 van nu
Gek, volgens mij is dat nooit de bedoeling geweest. Ik heb eerder de indruk dat het de bedoeling was dat de huidige 0 de samenvoeging van de vroegere 0 en +1 is.
En dat de vroegere -1 nu ook gewoon -1 is gebleven met als enige toevoeging de storende off-topic posts.

[ Voor 4% gewijzigd door mjtdevries op 29-11-2007 15:25 ]

• Arne
Persoonlijk stoor ik mij nogal aan te veel offtopic posts. Telt dat ook?

Wanneer je het ergens anders over wil hebben als waar het artikel over gaat, hebben we daar het forum voor. Ik ben er persoonlijk erg voorstander van om de frontpage enigzins op niveau te houden. In mijn ogen hoort hier bij dat de reacties op artikelen ook over dat artikel gaan, en niet over hoe fantastisch / slecht de andere producten van dat merk wel niet zijn. Of nog erger: hoe veel beter de concurent wel niet is.

Wanneer ik je goed begrijp zou jij bij een artikel over een nieuwe tv, of beter nog, telefoon, het helemaal niet erg vinden om alle reacties die melden dat telefoon x veel beter is, want die heeft wel gprs, een 0 te geven? Dat is namelijk wat ik bedoel met offtopic en wat ook regelmatig voorkomt, dit stoort mijen krijgt van mij dus ook gezellig een -1.

Persoonlijk ben ik ook begonnen met dergelijke posts, tuurlijk voelde ik me dan lichtelijk negatief benaderd. Maar dit heeft bij mij juist als effect gehad dat ik alleen post wanneer ik, voor mijn gevoel, echt iets te melden heb. (tuurlijk, ik kan het ook wel eens gewoon niet laten, maar ben dan alleen maar blij met een lage score aangezien dat aan toont dat de moderaties iig nog enigsinds op orde zijn.) Ik zie niet in hoe een dergelijke ontwikkeling negatief kan zijn.

Tuurlijk, sommige mensen gaan dan ook helemaal niet meer reageren. Maar dan komt de vraag of je voor deze groep je FP wil opofferen, ten koste van de meer professionele (niet negatief bedoelt tegen de anderen, maar je snapt mijn punt wel denk ik) bezoeker.

• Arne
mjtdevries schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:24:
[...]

Wellicht niet van belang voor jouw, maar wel zeer van belang voor de persoon die de reactie heeft geplaatst.
Het zet tweakers in een kwaad daglicht bij zo'n gebruiker als goedbedoelde off-topic posts op het hetzelfde nivo als kwaadwillende posts worden weggezet.

Dat lijkt mij niet gewenst. Ik zou het zelf ook niet willen bij een reactie van mij.
zie de daarop volgende zin... Dat is een keuze die de crew bij het opstellen van het huidige systeem heeft gemaakt. Er is daardoor al vaak genoeg gepleit voor een extra negatief niveau. (ook door mij)
[...]

Gek, volgens mij is dat nooit de bedoeling geweest. Ik heb eerder de indruk dat het de bedoeling was dat de huidige 0 de samenvoeging van de vroegere 0 en +1 is.
En dat de vroegere -1 nu ook gewoon -1 is gebleven met als enige toevoeging de storende off-topic posts.
En de nietszeggende oneliners, duidelijke FP's, dat maakt imho sowieso de helft van wat vroeger op 0 kwam.

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
arne schreef op donderdag 29 november 2007 @ 15:32:
Persoonlijk stoor ik mij nogal aan te veel offtopic posts. Telt dat ook?

Wanneer je het ergens anders over wil hebben als waar het artikel over gaat, hebben we daar het forum voor. Ik ben er persoonlijk erg voorstander van om de frontpage enigzins op niveau te houden. In mijn ogen hoort hier bij dat de reacties op artikelen ook over dat artikel gaan, en niet over hoe fantastisch / slecht de andere producten van dat merk wel niet zijn. Of nog erger: hoe veel beter de concurent wel niet is.

Wanneer ik je goed begrijp zou jij bij een artikel over een nieuwe tv, of beter nog, telefoon, het helemaal niet erg vinden om alle reacties die melden dat telefoon x veel beter is, want die heeft wel gprs, een 0 te geven? Dat is namelijk wat ik bedoel met offtopic en wat ook regelmatig voorkomt, dit stoort mijen krijgt van mij dus ook gezellig een -1.

Persoonlijk ben ik ook begonnen met dergelijke posts, tuurlijk voelde ik me dan lichtelijk negatief benaderd. Maar dit heeft bij mij juist als effect gehad dat ik alleen post wanneer ik, voor mijn gevoel, echt iets te melden heb. (tuurlijk, ik kan het ook wel eens gewoon niet laten, maar ben dan alleen maar blij met een lage score aangezien dat aan toont dat de moderaties iig nog enigsinds op orde zijn.) Ik zie niet in hoe een dergelijke ontwikkeling negatief kan zijn.

Tuurlijk, sommige mensen gaan dan ook helemaal niet meer reageren. Maar dan komt de vraag of je voor deze groep je FP wil opofferen, ten koste van de meer professionele (niet negatief bedoelt tegen de anderen, maar je snapt mijn punt wel denk ik) bezoeker.
Ik ben het hier helemaal mee eens. Ik vind offtopic posts over het algemeen ook storend. Vooral als er een hele discussie uit voort komt. Dingen die gewoon niks meer met het artikel te maken hebben horen imo niet in een reactie thuis, en zijn daarmee ongewenst. Ik wil als lezer niet door een hele bult met offtopic posts heen scrollen alleen maar omdat diegenen hun offtopic post goed verwoord hebben oid.
Jammer voor degene die post.. maar je zou imo toch moeten weten dat het gewenst is om ontopic te blijven.

Ik vind het wel jammer dat dat soort reacties op hetzelfde niveau komen als keiharde flames. Dat is inderdaad een beetje krom. Maar als dit veranderd moet worden lijkt mij een extra niveau handiger, in plaats van de offtopic posts toch maar een 0 te geven. Het moderatiesysteem is immers toch bedoeld als filtersysteem op basis van de relevantie van de posts.

Onschuldige offtopic posts zet ik overigens niet op -1, maar wat nou wel en niet zwaar offtopic is, is geen statisch gegeven. Ik vraag me dus wel een beetje af wat de TS ziet als onterecht op -1.. heb je voorbeelden?

• mjtdevries
Het is meer een algemeen gevoel, dus ik was in eerste instantie al benieuwd of andere mensen dat gevoel ook hadden. Als niemand dat gevoel heeft dan hoef ik ook geen tijd te steken in het zoeken van een lading voorbeelden. (wat bovendien het gevaar heeft dat iedereen zich specifiek op die voorbeelden richt en niet op de algemene trend)

Maar ik zie bv in het "greenpeace weerspreekt kritiek op 'groene' lijst" dat iedereen die bv twijfels uit over de geloofwaardigheid van greenpeace massaal op -1 komt.

Tuurlijk is het wel of niet betrouwbaar zijn van dat lijstje van greenpeace niet helemaal on-topic, maar moet het daarom meteen naar -1?

Het zou natuurlijk kunnen dat het daar allemaal mening-mods zijn, want greenpeace is immers de "good guy". Maar het is zo massaal, dat ik denk dat er ook pro-mods tussen zitten die het off-topic vinden.
Een heel specifiek voorbeeld is dit:
Thrillseeka in 'nieuws: Greenpeace weerspreekt kritiek op 'groene' lijst'
4x 0
21x -1

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
mjtdevries schreef op donderdag 29 november 2007 @ 17:18:
Het is meer een algemeen gevoel, dus ik was in eerste instantie al benieuwd of andere mensen dat gevoel ook hadden. Als niemand dat gevoel heeft dan hoef ik ook geen tijd te steken in het zoeken van een lading voorbeelden. (wat bovendien het gevaar heeft dat iedereen zich specifiek op die voorbeelden richt en niet op de algemene trend)
Ik wilde vooral voorbeelden zien zodat ik een beetje in kan schatten wat jij onschuldig offtopic vindt.
Dat vind ik eigenlijk ook wel een 0. Dit soort reacties vind ik absoluut niet zwaar offtopic. Dus wat dat betreft kan ik me dan toch wel vinden in je betoog. Echter, ik zie eigenlijk in het algemeen niet vaak onschuldige offtopic posts op -1 belanden... Meestal komen ze -naar mijn eigen ervaring- gewoon op 0 terecht.

Verwijderd

Tja.... ik blijf het zeggen...

Vanuit het gezichtspunt van de filter functie van de moderaties is er gewoon vraag naar een extra niveau onder de default. -2 voor de echte flames, en -1 voor alle off-topics, of andere vervuilende zaken.

• Arne
@mjtdevries:
Je hebt wel een lekker draadje te pakken idd. Die post die je aanhaalt zou je kunnen zien als offtopic -1 modereren, maar wanneer je de rest van de draad bekijkt vrees ik dat het gewoon een typisch geval van meningmodden is. Bijna alles pro greenpeace staat op +1, alles tegen greenpeace op -1. Terweil toch duidelijk of de hele thread offtopic is of ze gewoon allemaal positief behoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mjtdevries
Ik zag de thread pas de volgende dag. Dus ik was er eigenlijk vanuit gegaan dat er ook al wel promods langs waren geweest. (en dat die dus ook -1 hadden gegeven)

Maar wellicht was dat gewoon niet zo...

In het kleine mismoderatie topic zie ik ook wel regelmatig -1 off-topics waarbij ik denk, tja moet dat nou. Maar deze thread was wel een beetje de aanleiding om dit topic er over te maken.
Pagina: 1