Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Mitrilvich
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 29-10 17:46
Ik heb een leuke baan gevonden en binnenkort ga ik een gesprek aan over het loon. Het eerst half jaar wordt ik detacheerd bij mijn nieuwe werkgever. Na dat half jaar kom bij die werkgever zelf in dienst waardoor het W&S / Deta-bureau er dus tussenuit valt. Er is mij al verteld dat het eerste half-jaar het loon iets lager (hoeveel weet ik nog niet) is vanwege de marge die het breau moet maken.

Volgens mij klopt dit niet helemaal, dergelijke bureau's krijgen toch hun marge betaald door mijn toekomstige werkgever? Ik dacht dat ze mijn loon + marge bij hun klant bij als tarief neerleggen.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

In veel gevallen betaalt de WG naast het salaris aan jou nog een afkoopsom aan de detacheerder. Dit zal dus wel het geval zijn waardoor jij op je loon wordt gekort.

Bovenstaand is dus ná de eerste periode van een half jaar.

[ Voor 15% gewijzigd door Guardian Angel op 29-11-2007 09:05 ]

ARME AOW’er

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Het hangt nogal van de detacheerder af.

Je kunt in de detachering goed verdienen (ik denk niet dat ik erop vooruit zou gaan als ik zou overstappen naar de klant). Maar je hebt er ook boeven bij:)

Als ik jou was, zou ik zeker niet te laag inzetten bij de salarisonderhandelingen met de detacheerder. Een flink bedrag uit je uurtarief gaat bij een detacheerder in de pot om je door te betalen als je tussen projecten in een tijdje "op de bank" zit. Of als je een aantal dagen op cursus bent ter voorbereiding op een volgende inzet. Of aan het begin van je dienstverband, dan zit je meestal ook eventjes in de leegloop terwijl je bezig bent om je eerste project binnen te halen.

Bij een deta-vast constructie is van deze posten geen sprake. Jouw declarabele uren bestaan uit (100%-vakantie-ziekte)=ongeveer 85%. Zorg dat je dat terugziet in je salaris.

Wat heb je voor opleiding en hoeveel werkervaring? Dan kunnen we je op zit forum wel vertellen wat realistisch is.

• Mitrilvich
Guardian Angel schreef op donderdag 29 november 2007 @ 09:04:
In veel gevallen betaalt de WG naast het salaris aan jou nog een afkoopsom aan de detacheerder. Dit zal dus wel het geval zijn waardoor jij op je loon wordt gekort.

Bovenstaand is dus ná de eerste periode van een half jaar.
Beide partijen (deta en werkgever) gaan uit van een detachering van een half jaar. Aangezien dit al gepland is, is dan nog wel een afkoopsom van toepassing? Het is dus niet zo dat de werkgever in een keer besluit om mij over te nemen.
t_captain schreef op donderdag 29 november 2007 @ 09:08:
Bij een deta-vast constructie is van deze posten geen sprake. Jouw declarabele uren bestaan uit (100%-vakantie-ziekte)=ongeveer 85%. Zorg dat je dat terugziet in je salaris.

Wat heb je voor opleiding en hoeveel werkervaring? Dan kunnen we je op zit forum wel vertellen wat realistisch is.
Ik heb HBO informatica gestudeerd en heb ongeveer 2 jaar werkervaring. Het loon zal rond de 2800 liggen waarvan er dus nog wat van zal worden ingehouden in het eerste half jaar.

Verwijderd

Ik zit momenteel in een vergelijkbaar traject. Ik werk 6 maanden voor een W&S/opleidingscentrum waar ik verschillende certificaten haal, zij begeleiden mij richting mijn functie bij de 'echte' werkgever waar ik na 6 maanden terecht ga komen.

Ik verdien nu ook niet slecht, maar het is wel wat minder dan ik krijg zodra ik bij de werkgever indienst ben. Dit verschil komt doordat het W&S bedrijf een standaard salaris hanteerd en omdat ik nu opgeleid wordt en nog niet echt werk.

Ik had wel wat gezeik want het W&S heeft mij een beetje lekker gemaakt met de arbeidsvoorwaarden van het bedrijf waar ik uiteindeljik zou gaan werken en daarvan is lang niet alles waar geworden.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2007 09:35 . Reden: typo ]

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 03-11 22:17
t_captain schreef op donderdag 29 november 2007 @ 09:08:
Je kunt in de detachering goed verdienen (ik denk niet dat ik erop vooruit zou gaan als ik zou overstappen naar de klant). Maar je hebt er ook boeven bij:)
Dat is denk ik niet de detachering die de TS bedoeld. De TS gaat vast werken bij berijf X maar is op papier het eerste half jaar bij bedrijf Y in dienst, gedurende dat eerste halve jaar wordt de TS door bedrijf Y gedetacheerd bij bedrijf X. Mensen die bij ABN-Amro in de sales werken zijn bijvoorbeeld in het eerste half jaar in dienst bij Brunel en krijgen na een half jaar een contract van ABN-Amro. Bij de detachering die jij bedoeld (denk ik) werk je tijdelijk bij een opdrachtgever om na verloop van tijd te vertrekken naar een nieuwe opdrachtgever voor een nieuwe klus, dat is hier niet het geval.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• Mitrilvich
argro schreef op donderdag 29 november 2007 @ 09:37:
[...]
Dat is denk ik niet de detachering die de TS bedoeld. De TS gaat vast werken bij berijf X maar is op papier het eerste half jaar bij bedrijf Y in dienst, gedurende dat eerste halve jaar wordt de TS door bedrijf Y gedetacheerd bij bedrijf X. Mensen die bij ABN-Amro in de sales werken zijn bijvoorbeeld in het eerste half jaar in dienst bij Brunel en krijgen na een half jaar een contract van ABN-Amro. Bij de detachering die jij bedoeld (denk ik) werk je tijdelijk bij een opdrachtgever om na verloop van tijd te vertrekken naar een nieuwe opdrachtgever voor een nieuwe klus, dat is hier niet het geval.
Dit is helemaal correct :)

Verwijderd

Wat een onzin dat er wordt ingehouden op je loon.
Het detacheringsbureau legt je tarief (loon plus marge) neer bij de opdrachtgever, verdienen dus op je & zouden je dan minder gaan betalen (want je wordt het eerste half jaar verloond via het detacheringsbureau). Met het ziek zijn, op de bank zitten, vakantiedagen etc heb je niets te maken. Deze risico's verwerkt het detacheringsbureau in je tarief naar de opdrachtgever.

• Mitrilvich
Dat idee heb ik dus ook. Ik moet het nog navragen, maar als het goed is betaald mijn toekomstige werkgever extra voor de flexibiliteit die hij krijgt door de extra proeftijd. Dit zou dan de inkomsten moeten zijn voor het bureau. Het zou dan niet kloppen wanneer ze wat van mijn loon inhouden onder de noemer van hun marge.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
Mitrilvich schreef op donderdag 29 november 2007 @ 09:23:

[...]
Ik heb HBO informatica gestudeerd en heb ongeveer 2 jaar werkervaring. Het loon zal rond de 2800 liggen waarvan er dus nog wat van zal worden ingehouden in het eerste half jaar.
Een salaris van 2800 voor HBO+2 jaar ervaring is volgens mij heel netjes.

Een redelijk/goed HBO startsalaris anno 2007 is zo'n 2300 a 2400 euro bruto per maand. Een normale salarisgroei gedurende de eerste jaren is dat je salaris jaarlijks zo'n 200 euro stijgt. Dat bestaat voor zo'n 50 euro uit correctie van de prijsstijging tussen vorig jaar en dit jaar (zeg maar een CAO stijging). De andere 150 euro is dus je "echte" stijging.

Dat betekent dat je met 2600 a 2700 (2300/2400 + 2x150) wel goed bent ingeschaald. Met het oog op mijn eerdere post (hoge percentages declarabele uren) vind ik dat je zo'n soort bedrag ook zeker moet kunnen krijgen.

Let ook goed op de andere primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden.

- bouw je bij je detacheerder pensioen op? (zo niet, dan mag je wel iets van de werkgeverspremie terug zien in je brutoloon)
- dertiende maand?
- aantal vakantie- en ATV dagen?
Pagina: 1