[XP] Games crashen continu

Pagina: 1
Acties:
  • 455 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Godjira
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-11 20:09

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Beste mede-tweakers,

Na inmiddels drie weken een flink probleem te hebben met mijn PC, en meerdere pogingen tot een oplossing (welke mislukt zijn, zie ook verder in mijn post), heb ik toch enig advies nodig/hulp nodig, aangezien ik er zelf niet meer uit kom.

Het probleem is als volgt:
Onder Windows XP Professional en Windows XP Professional x64 crashen games continu. Zelfs games die voorheen altijd als een zonnetje liepen, lopen nu continu vast. Het vastlopen begint met een haperend geluid, waarna mijn beeld blijft hangen (maar muis is vaak nog te bewegen). Daarna gaat het geluid weer vrolijk door, maar het beeld blijft nog hangen. Ook de muis blijft het een tijdje doen (merk je in games als WoW en Tabula Rasa, FPS games reageren helemaal niet meer). Na dit alles loopt op een gegeven moment ook het geluid vast, en blijft in een loop hangen of valt helemaal weg. Hierna moet ik mijn PC voorzien van een reboot, want CTRL+ALT+DEL werkt niet. Mijn keyboard reageert namelijk ook nergens meer op (numlock kan ik ook niet meer in- of uitschakelen).

Mijn systeem is opgebouwd uit de onderdelen (alles op stock speeds, omdat ik niet overclock):
  • Intel Core 2 Duo E6850
  • Gigabyte GA-P35C-DS3R
  • GeIL GX22GB6400UDC (2gb DDR2 6400)
  • Sparkle GeForce 8800 GTX 768MB DDR3
  • Western Digital Raptor WD360GD, 36GB (10000rpm, SATA, 8MB)
  • Western Digital Caviar SE16 WD3200KS, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
  • Western Digital Caviar SE16 WD2500KS, 250GB (7200rpm, SATA II, 16MB)
  • 2x NEC AD-7170S 18x (Dual-layer, SATA, Zwart)
  • Creative X-Fi XtremeMusic OEM
  • Logitech Z-4 (2.1, 2x 8.5W, 23W, Zwart)
  • Cooler Master Real Power M700, 700W
  • Zalman CNPS9500 LED (Socket 478/754/775/939/940, LED Blauw)
  • Samsung Syncmaster 206BW
  • Logitech UltraX Keyboard (USB)
  • Logitech G9 Gaming Laser Mouse
Het onderstaande heb ik al geprobeerd om het probleem op te lossen:
  • Herïnstallate Windows XP en Windows XP x64
  • Windows XP zonder enige andere programma's geïnstalleerd, behalve alle drivers en de games
  • Testen op Windows Vista (levert totaal niet de problemen op die ik onder XP wel ondervind, het draait zelfs rete stabiel onder Vista)
  • Verschillende drivers nVidia geprobeerd (163.69, 163.71, 163.75, 169.04 beta & 169.09 beta)
  • SoundCard vervangen (gebruikte eerst onboard, heb nu een Creative SB X-Fi eXtremeMusic), omdat ik eerst dacht (na flink testen) dat het aan de geluidskaart lag.
  • Instellingen netwerkkaart aangepast (checksum offload disabled en hard ingesteld op Full Duplex 100mbps) - Dit na een artikel op het forum van WoW te hebben gelezen
  • Alle mogelijke drivers geüpdate naar de laatste versies (allemaal stable releases, op nVidia drivers na, daarvan heb ik ook beta's geprobeerd)
  • BIOS update (naar versie F8, was versie F4)
  • 5 pass test geheugen gedraaid (met MemTest), geen fouten geconstateerd
  • Harde schijven getest (allemaal zonder fouten)
  • Modified ForceWare drivers geprobeerd (van nGO en DNA-Force), geen effect
  • Nog meer waar ik zo snel niet op kan komen
De problemen komen vooral voor in de onderstaande games:
  • World of Warcraft (soms kan ik een uur of twee gamen zonder problemen, de andere keer crashed de game binnen 10 minuten)
  • Call of Duty 4 (nog geen enkele keer een level in 1x zonder problemen kunnen uit spelen)
  • Tabula Rasa (game crashed 9 van de 10 keer al binnen vijf minuten)
  • Crysis (deze game draait verbazend stabiel, nog geen crashes in gezien)
  • BioShock (geen crashes, al heb ik de game nooit langer dan 30 minuten gespeeld)
  • Half-Life 2 (is twee á drie keer gecrashed)
  • Counter-Strike: Source (idem)
Het uitschakelen van alle mods in World of Warcraft heeft helaas ook niet mogen baten om het probleem voor die game op te lossen, ook met de standaard UI loopt deze game continu vast. Met of zonder mods maakt dus helemaal niets uit.

Wat ik nog het meest vreemde aan dit hele verhaal vind is het stabiel draaien van alles onder Windows Vista Home Premium x64 (voor zover ik heb kunnen testen). De problemen spelen dus alleen in Windows XP en Windows XP x64.

Alle games/OS'en heb ik legaal in mijn bezit, dus het ligt niet aan cracks of het illegaal zijn van de software.

Hebben jullie nog ideeën? Ik ben ten einde raad... heb al zoveel geprobeerd, maar zonder resultaat. Windows Vista draait momenteel op mijn PC, maar vanwege de hogere performance in games (als ze ten minste niet crashen) met Windows XP, blijf ik het liefste Windows XP gebruiken.

Profile

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:01
Godjira schreef op donderdag 29 november 2007 @ 08:27:
Beste mede-tweakers,

Na inmiddels drie weken een flink probleem te hebben met mijn PC, en meerdere pogingen tot een oplossing (welke mislukt zijn, zie ook verder in mijn post), heb ik toch enig advies nodig/hulp nodig, aangezien ik er zelf niet meer uit kom.

Het probleem is als volgt:
Onder Windows XP Professional en Windows XP Professional x64 crashen games continu. Zelfs games die voorheen altijd als een zonnetje liepen, lopen nu continu vast. Het vastlopen begint met een haperend geluid, waarna mijn beeld blijft hangen (maar muis is vaak nog te bewegen). Daarna gaat het geluid weer vrolijk door, maar het beeld blijft nog hangen. Ook de muis blijft het een tijdje doen (merk je in games als WoW en Tabula Rasa, FPS games reageren helemaal niet meer). Na dit alles loopt op een gegeven moment ook het geluid vast, en blijft in een loop hangen of valt helemaal weg. Hierna moet ik mijn PC voorzien van een reboot, want CTRL+ALT+DEL werkt niet. Mijn keyboard reageert namelijk ook nergens meer op (numlock kan ik ook niet meer in- of uitschakelen).
Dit probleem heb ik ook gehad met een 6800GT, alleen bij mij was het na 3x rebooten echt over met de kaart.
Eerst blijft game hangen, daarna geluid hangen > reset enige optie.
Bij mij was het het probleem dat mijn videokaart defect was, Kun je testen met een andere videokaart ? liefst ongeveer hetzelfde type.

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Ik heb dit ooit gehad, het bleek toen te liggen aan een te hoge versie van de bios (vond ik na weken speuren pas in een of ander asusforumtopic). Heb je voor dat je bios versie 4 had ook al een biosupdate gedaan naar versie 4? probeer anders eens wat verschillende biosses.

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
mhoogendam schreef op donderdag 29 november 2007 @ 08:32:
[...]

Dit probleem heb ik ook gehad met een 6800GT, alleen bij mij was het na 3x rebooten echt over met de kaart.
Eerst blijft game hangen, daarna geluid hangen > reset enige optie.
Bij mij was het het probleem dat mijn videokaart defect was, Kun je testen met een andere videokaart ? liefst ongeveer hetzelfde type.
Helaas heb ik niet de optie om met een kaart van ong. hetzelfde type te testen. Wel neemt mijn vriendin haar x1900xt van 't weekend mee, zodat ik daarmee kan testen. In de hoop dat het daarmee duidelijk wordt. Vreemde blijft echter dat het niet met elke game gebeurt.

Profile

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Mar2zz schreef op donderdag 29 november 2007 @ 08:39:
Ik heb dit ooit gehad, het bleek toen te liggen aan een te hoge versie van de bios (vond ik na weken speuren pas in een of ander asusforumtopic). Heb je voor dat je bios versie 4 had ook al een biosupdate gedaan naar versie 4? probeer anders eens wat verschillende biosses.
Voor BIOS versie F8 heb ik eigenlijk altijd F4 gedraaid. Daarvoor stond er enkel de meegeleverde BIOS op. Ik zal vanavond eens kijken of ik terug kan naar de F4, om te kijken of dit verschil met zich mee brengt, anders naar een nog eerdere versie.

Profile

• mhoogendam
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:01
Godjira schreef op donderdag 29 november 2007 @ 08:43:
[...]

Helaas heb ik niet de optie om met een kaart van ong. hetzelfde type te testen. Wel neemt mijn vriendin haar x1900xt van 't weekend mee, zodat ik daarmee kan testen. In de hoop dat het daarmee duidelijk wordt. Vreemde blijft echter dat het niet met elke game gebeurt.
Wat misschien nog wel handig was om te vemelden, hoewel het misschien niet van toepassing is voor jou:
De uiteindelijke oorzaak van mijn videokaart storing was een te lichte voeding (350W)
De voeding trok perfect een GF4 Ti4600Ultra maar de 6800GT was te veel na verloop van tijd.
De voeding blies de videokaart op... en degene daarna ook 8)7
Vervangen van de voeding en videokaart bleek de totale oplossing.

offtopic:
Godjira kan je mij misschien even mailen/msn over jou vbs topic, ik heb een dergelijk "probleem" michiel0007@hotmail.com

[ Voor 7% gewijzigd door mhoogendam op 29-11-2007 08:57 ]

• Godjira

Godjira

To infinity and beyond!

Topicstarter
Heb een nieuw moederbord geprobeerd, de Asus P5K, maar ook met dit moederbord lopen games continu vast. Probleem moet dus wel de videokaart zijn.

Andere videokaart in het systeem heeft de problemen opgelost :). Mijn 8800GTX gaat dus retour naar Dollarshop.nl. Wil er ook geen meer voor terug, maar een ATi 3870 videokaart. Hopen dat die een beetje snel leverbaar zal zijn.

[ Voor 44% gewijzigd door Godjira op 02-12-2007 17:06 ]

Profile

Pagina: 1