Oude Drivers, te zwakke voeding of kapotte 2900Pro ?

Pagina: 1
Acties:

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 13-02 18:01
Beste videokaartmannen (en -dames),

[verhaal]Ik heb vandaag een HD2900Pro gekocht aangezien ik niet langer wou wachten om alle nieuwe spellen fatsoenlijk te draaien, en omdat ik dan eindelijk mijn P35 mobo en Q6600 in mijn 'game' systeem (in plaats van een E6300 + Asrock mobo) kan plaatsen. (oude kaart was een AGP 6800U)

De 2900Pro heb ik gekozen aangezien de 3870 en de 8800GT slecht leverbaar zijn en waar ze wel verkrijgbaar waren, zijn ze of duur, of het is een winkel waar ik slechte ervaring mee heb.
Zoals waarschijnlijk veel zullen weten is de 2900Pro niets anders dan de overstock aan XT cores (en enkele die de quality-tests niet doorkwamen) met een 'marginaal betere cooler', 1 extra heatpipe :P, die vervolgens wat lager is geclocked. Dus voor iets meer dan 200 Euro heb ik een XT gehaald.[/verhaal]

Mijn 2900Pro heb ik tijdelijk geinstalleerd op mijn C2D E6300 systeem, en tijdens het spelen van grafisch intensieve spellen (UT3, COD4, HL2 gemaxxed op 1680x1050) kreeg ik een overvloed aan Artifacts. Ik heb al een paar dingen geprobeerd:
  • Zet ik de resolutie en installingen lager, dan verminder de hoeveelheid artifacts heel hard.
  • Underclock ik zowel de frequentie van het geheugen als de core, merk ik geen verschil.
  • Zet ik de cooler op 50% (ERG HARD :X ) dan komt de core niet veel hoger dan (zo even uit mijn hoofd) 50-60 graden, echter, heb ik nog steeds veel last van artifacts.
  • Start ik een oud benchmarkprogramma, is er niets aan het handje, en werkt alles prima.
De stroomvoorziening bungelt Extreem op het randje van net wel / net niet. Mijn voeding is een Zalman ZM400B-APS 400Watt, en dit is natuurlijk theoretisch te weinig voor een XT core.

Mijn gemeten voltages zijn:
3.3V == 3.34V
5V == 5.11V
12V == 11.19V

Ik ben sowieso van plan, zodra ik weer geld te spenderen heb (waarschijnlijk binnen een week) een sterkere voeding te kopen.

Doordat ik geen fatsoenlijk internet heb (ik typ dit via mijn T-mobile PIT abbo) kan ook niet de juiste drivers downloaden, maar ik kan via-via wel aan de nieuwste drivers komen, maar dit neemt natuurlijk wat tijd in beslag. Ik draai nu de 8.4 7.9 drivers die bij de kaart waren geleverd.

Kan iemand mij vertellen waarom ik artifacts krijg in elk intensief spel. Geeft mijn voeding te weinig voltjes, zijn het de verouderde drivers of heb ik een defecte 2900Pro gekocht?

Alvast bedankt ! :)

Pentaxiaan

Verwijderd

8.4 is het versienummer van de driverpackage. De aanduiding van de drivers zelf is de Catalyst versie. Die zit momenteel op 7.11 geloof ik.

• SirNobax
My bad, ..... het moet dus versie 7.9 zijn.
Ik zat weer eens verkeerd te kijken (tijd om naar bed te gaan :Y )

Pentaxiaan

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Probeer eens catalyst 7.7. Volgens mij ondersteunt 7.8 t/m 7.11 geen AGP kaarten.

Maar idd de 12V is ook magertjes.

[ Voor 18% gewijzigd door Noork op 29-11-2007 03:47 ]

• SirNobax
Het is gewoon een PCI-E 2900Pro hoor, het Asrock mobo'tje heeft zowel een AGP 8x als een full size PCI-E 4x slot.

Pentaxiaan

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
De voeding die je gebruikt is er 1 met een 20 polige atx stekker, en kan op 12v maximaal 18A afgeven.
Ik vermoed dat je pc dit net niet meer trekt en dit soort dingen gaat vertonen.
Heb je de mogelijkheid om een andere voeding ergens te lenen?

Verwijderd

Die 12V-lijn, waarvan elke moderne videokaart het grootste deel van zijn prik haalt, is veel te laag. De toegestane tolerantie is in theorie maximaal 5% afwijking, dus 11.4V en dat is eigenlijk al veel te laag. Als vuistregel kun je in de praktijk aanhouden dat de 12V-lijn onder volle belasting niet verder mag dalen dan tot zo'n 11.85V. Dat is nog net acceptabel, daaronder wordt het gewoon een teken dat je voeding het niet meer trekt. Bij een spanning van 11.2V, zoals jij rapporteert, is het eigenlijk een wonder dat de voeding het systeem nog aan de praat weet te houden. Dat is gewoon vragen om gezeik.

• Tinoes
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 06-03 16:01
Hoezo kan de videokaart niet kapot zijn dan?
Ik denk dat het eerder juist niet aan de voeding ligt, maar aan de kaart... probeer de kaart eens in een ander systeem...

Verwijderd

Dat lijkt me onwaarschijnlijk, maar stel dát dat zo is, vind je het dan wel acceptabel dat dat systeem een 12V-lijn heeft van 11.2V?

• SirNobax
Ik ga nu maar een Zalman 600W voeding halen.

De nieuwe drivers heb ik ook mee, dus ik laat het weten.

Pentaxiaan

• Tinoes
@nare man : ik snap je punt wel idd, maar toch heb ik al zo veel systemen gezien die volgens de 'metingen' het in principe niet kunnen trekken, maar die toch soepel lopen. We zullen er snel genoeg achter komen...

• SirNobax
Nou, dit is wel een ZEER ernstige teleurstelling.
Ik doe die Zalman 600W erin na enorm veel kloten (aangezien al mijn kabels achter het moederbord lopen) start ik UT3 -> geen artifacts.

Kijk ik bij speedfan naar mijn 12V rails....... heb ik maar 11.6V erop staan :X.

Daar ben ik veel mee opgeschoten, ..... mijn Quad-core + P35 zit er niet eens op en hij zit al ver onder de 12 Volt.
Ik ga morgen maar terug naar de winkel (alternate) met die Zalman .... hopelijk begrijpen ze me, en mag ik een ander uitkiezen. Valt mij zwaar tegen, want echt veel vooruitgang ten opzichte van mijn 400W versie is er dus niet (buiten dat er geen artifacts zijn).

Pentaxiaan

• NNF
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11-2024

NNF

Artifacts zijn toch meestal een teken van hitte, niet van een te zwakke voeding. Zou het niet kunnen dat die artifacts nu toevallig niet optreden omdat je systeem een tijdje uit heeft gestaan?

Verder: hecht niet teveel waarde aan de voltages die Speedfan uitleest. Dat soort dingen softwarematig uitlezen is nu eenmaal niet betrouwbaar, als je écht het voltage wilt weten dan moet je dat meten met een multimeter. Ik zou echt niet teruggaan met deze voeding wanneer a) alles gewoon stabiel draait en b) je enige bewijs dat de voeding niet goed zou functioneren een waarde is die je softwarematig hebt uitgelezen. :)

• SirNobax
Bij UT3 i.c.m. 400W kreeg ik de allereerste seconde nadat ik de pc opgestart heb heel veel artifacts.

Nu na een tijdje spelen heb ik nergens last van. Ik ga zo nog een rondje COD4 en UT3 doen, dus ik merk het vanzelf wel.

Zal de toevoeging van een Quad-core op een P35 moederbord de 12V lijn verder omlaag halen? Want AFAIK gebruikt een processor en NB/SB voornamelijk de 5V en 3.3V lijn.

Trouwens, mijn BIOS geeft wel 12.63V aan, maar komt dit omdat de kaart dan nog niet 'opgestart' is?

Pentaxiaan

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Mijn ervaring is dat Speedfan voltages onbetrouwbaar zijn. Die je in het bios kunt uitlezen zijn een stuk beter, maar het beste is om de verschillende voltlijnen zelf te meten met een multimeter tijdens zware belasting. Trouwens, je hebt het probleem gevonden, dus dan neem ik aan dat je nu weet wat de oorzaak is :).

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-12-2025
Test je voltages eens met Everest, Speedfan zit er nog wel eens naast ;)

Heb je je apparatuur wel een beetje verdeeld over de lijnen die uit je voeding komen?
Sommigen mensen willen nog wel eens 1 ader gebruiken, en oneindig opdelen naar de onderdelen toe, terwijl de andere aders bij elkaar gebonden worden, en in een hoekje worden gepropt.

Daarmee belast je onnodig zwaar een voeding, aangezien niet elke voeding die schakeling zelf corrigeerd.

[ Voor 73% gewijzigd door Banshee op 29-11-2007 22:52 ]

• SirNobax
Mijn componenten zijn redelijk goed verdeeld, dus dat zal het probleem niet zijn.

Maarrr.... Ik heb te vroeg "gejuigd", ik start vol verwachting de demo van Crysis op, en alles gaat goed totdat je je teammaten zie, nou nou nou. Om te huilen. Het is dat ik wist dat het mijn teammaten waren, anders zou ik niet weten naar wat voor raar object ik keek. Artifacts waren dus "all over the place".

Vreemd, want UT3 deed hij wel fatsoenlijk, op 1 punt na. Warm hoef de kaart niet te worden om deze grappen uit te voeren, bij Crysis was hij 63 Graden toen hij begon te flippen.

Mijn lijst van mogelijke problemen is dus ingekort tot: (heb de 7.11 drivers ook al geinstalleerd)
  • De Zalman 600Watt voeding is Nog Steeds te zwak voor de 2900Pro.
  • De 2900Pro is kaputt.
:'(

Btw, ik had voor de problemen met Crysis even snel de overclockbaarheid getest d.m.v. ATI-Tool en tot >830/1900 bleef hij stabiel, en gaf het scherm geen artifacts weer.
..... En dat vind ik nou juist zo raar, bij simpele dingen heb ik geen last van artifacts, en bij zware grafische spellen gaat het direct fout. :/

[ Voor 19% gewijzigd door SirNobax op 30-11-2007 02:55 ]

Pentaxiaan

Verwijderd

Nou .. die voeding mag het probleem niet zijn. Is je mobo wel in orde?

• SirNobax
Een echt lekker moederbord is het niet nee, (Asrock 775 DualVsta) maar hoe kan het daar dan aanliggen?

Pentaxiaan

Verwijderd

Als je mobo niet het juiste voltage levert aan je videokaart. Dan zou het kunnen. Maar als ik het zo lees dan is het idd meer waarschijnlijk dat de kaart zelf niet lekker is. RMA sturen dus.

Ik heb zelf een 9700 Pro gehad die op een gegeven moment allemaal blokjes in beeld gaf en in 3D verkeerde polygonen tekende. Dat is puur een hardware issue.

• SirNobax
Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 08:17:
Als je mobo niet het juiste voltage levert aan je videokaart. Dan zou het kunnen. Maar als ik het zo lees dan is het idd meer waarschijnlijk dat de kaart zelf niet lekker is. RMA sturen dus.
Zoals ik het zo zie mis mijn budget Arock mobo'tje flink wat aansluitingen voor de voeding.
Zoals ik het zo zie mis mijn budget Arock mobo'tje flink wat aansluitingen voor de voeding.[/s]

[soort van EDIT]
Nevermind, ik heb even gegoogled naar "Dual Vsta artifacts" en ja hoor ..... mijn mobo heeft problemen met redelijk zware (qua stroomgebruik) PCI-E kaartjes, waardoor hij spontaan artifacts gaat tonen. :o 8)7
Kom nog eens bij dat ik de PCI-E snelheid had veranderd (100mhz -> 117mhz) en allerlei andere functies had omgegooid, om een klein beetje te OC'en op dit moederbord. Zal eerst nog eens kijken of alles standaard te zetten helpt, voordat ik weer mijn systeem helemaal ga verbouwen.

Ik hoop maar dat dat helpt. Anders ga ik vanmiddag maar mijn P35 + Quadje van mijn andere lokatie ophalen, maar ben eerlijk gezegd een beetje uitgetweaked (lees: gefrustreerd) geraakt, dat doe ik volgende week wel ofzo :P.
In ieder geval weer wat geleerd, ook in de computerwereld geldt, 'You get what you pay for'.

Btw, Everest liet inderdaad hogere Voltages (12.28V ofzo) zien van het 12V railsje, terwijl de 5 en 3.3 Volt rail wel overeenkomt met de waardes van Speedfan.

[edit]
Nah, door alles op "stabiele mode" te zetten in de BIOS krijg ik het voor elkaar om de hoeveelheid Artifacts Flink uit te dunnen, echter zijn er nog steeds storende dingen, zoals muren die 'zichtbaar' / 'niet zichtbaar' knipperen en textures die er niet zijn. Ik moet dus maar mijn P35 ophalen en weer gaan knutselen }:| .

[ Voor 30% gewijzigd door SirNobax op 30-11-2007 14:20 ]

Pentaxiaan

• Tinoes
Heeft de p35 gebaat?

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
SirNobax schreef op donderdag 29 november 2007 @ 21:16:
Zal de toevoeging van een Quad-core op een P35 moederbord de 12V lijn verder omlaag halen? Want AFAIK gebruikt een processor en NB/SB voornamelijk de 5V en 3.3V lijn.
Deze wil ik even de wereld uit hebben. Sinds de Pentium 4 en de Athlon64 gebruiken processors de 12V lijn voor hun stroom toevoer. De Pentium 3 gebruikte de 5V lijn nog. Wat de NB en de SB gebruiken hangt uiteraard van de NB en de SB af.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• SirNobax
Oh de P35 heeft inderdaad geholpen, maar het bleek niet het probleem te zijn. Ik had (voor betere oc resultaten) de PCI-E bus naar 118mhz getrokken, wat de HD2900 niet leuk vond, verder gebruikte ik ook niet de Crysis Hotfix waardoor ik dus ook 'artifacts' zag.

Grotendeels mijn eigen fout dus :( .

Iedereen bedankt voor jullie hulp!

Pentaxiaan

Verwijderd

OMG. En waarom stond dat niet in je startpost? Dan had je ws. in 5 minuten een fix gehad. ;)
Pagina: 1