[ubuntu 7.10] sshfs auto mount probleempje

Pagina: 1
Acties:
  • 402 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer in mijn ubuntu automatisch met login via sshfs mijn server te mounten.

Handmatig werkt dit allemaal perfect, ik log dus in en geef het commando:
sshfs root@192.168.1.2:/home /home/b3rt/server

Geen foutmelding en voila mij server is gemount en ik kan erbij
(geen password, ik werk met een key, dit werkt gewoon)

Nu wil ik dat zodra ik dus inlog dit automatisch gebeurd maar dit wil niet lukken, ik heb het zelfde commando al in mij rc.local gezet maar dit had geen effect.
Ook heb ik geprobeerd om in mijn fstab het gehele mount commando erbij te zetten, ook dit werkt niet, zo dus:

sshfs#root@192.168.1.2:/home /home/b3rt/server fuse rw,nosuid,nodev,max_read=65536,,user=b3rt 0 0

Schijnbaar wordt het wel gemount maar ik kan er met mijn user niet bij, enkel als root.

Hoe kan ik nu dus geheel automatisch zodra ik inlog mijn server mounten zodat ik er met mijn user erbij kan?

Verwijderd

Ik heb de automount functie van sshfs nog nooit gebruikt (ik gebruik een simpel bash-scriptje met snelkoppeling op mijn desktop).

Misschien vind je hier iets:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=430312. Hierbij het voorbeeld op die pagina:
code:
1
2
# <file system>       <mount point>         <type>  <options>
sshfs#myname@www.myhome.com:/home/myname    /mnt/sshfs/homebox    fuse    comment=sshfs,noauto,users,exec,uid=1000,gid=1000,allow_other,reconnect,transform_symlinks,BatchMode=yes

Ik vermoed dat je ipv 'user=b3rt' best 'users' gebruikt. Je zult toch de enige zijn die je server kan mounten door je key.
This option allows anyone to mount this filesystem. Without this, you could only mount the filesystem using sudo. Allowing normal users to mount the share isn't strictly necessary for automatic operation, but it allows you to easily remount the share manually if something goes wrong during the automatic mount. (If you know how to edit the sudoers file, feel free to do that instead of using the "users" option; if you don't know what the sudoers file is, don't worry about it - The "users" option is good enough.)
Mocht het niet werken, dan kun je ook 'allow_other' toevoegen, maar dan moet je aan je /etc/fuse.conf nog de regel 'user_allow_other' toevoegen.

sshfs rox :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2007 10:35 . Reden: code van ubuntuforum toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Hé B3rt, ik doe het zo:
code:
1
sshfs justauser@nettowa-ku.net:/opt/public /opt/public -o port=1234,allow_other,follow_symlinks,no_check_root,uid=uidjustauser,gid=gidjustauser
Dit heb ik in mijn rc.local staan. Ik vind dit trouwens een sublieme mogelijkheid onder Linux.

[ Voor 12% gewijzigd door autostatic op 30-11-2007 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 23:58:
sshfs#root@192.168.1.2:/home /home/b3rt/server fuse rw,nosuid,nodev,max_read=65536,,user=b3rt 0 0

Schijnbaar wordt het wel gemount maar ik kan er met mijn user niet bij, enkel als root.

Hoe kan ik nu dus geheel automatisch zodra ik inlog mijn server mounten zodat ik er met mijn user erbij kan?
Begin eens met in de sshfs manpage te kijken. ;)

Hint: je user= optie is fout, en je hebt waarschijnlijk nog wel een andere optie nodig.

Mounts in rc.local zetten is trouwens geen al te charmante oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• autostatic
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 04-03 19:08
Mee eens, volgens mij had ik dat gedaan omdat mijn netwerk nog niet up is als alles in fstab gemount wordt. Over ssh mounten heeft dan niet zo veel zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-09 17:21

deadinspace

The what goes where now?

Oh, dat zou idd wel eens vervelend roet in het eten kunnen gooien :/

Hier op mijn Debian systeem gebeurt mountall als s/35, networking als s/40, en mountnfs als s/45. Ik vrees alleen dat mountall en mountnfs niet snappen dat die sshfs mounts network mounts zijn en dus eigenlijk door mountnfs moeten gebeuren.

Als dat idd het probleem is, dan zou je nog de mount in fstab kunnen zetten en in rc.local simpelweg het mountpoint mounten. Dan heb je de mount iig in fstab staan en kan hij overal meegenomen worden, en gebruik je rc.local alleen om het bij het booten even goed te laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bglnelissen
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 24-08 20:37
waarom ben je root?
:? dat kan ik je niet aanraden 8)7
probeer eens:
man sshfs
of
sshfs -h

succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat is op mijn (thuis)server, daar log ik via ssh altijd in als root.
Teveel gekloot met sudo etc elke keer als ik iets wil aanpassenm/installen, vandaar ik altijd als root inlog. De processen zelf draaien trouwens wel als een gebruiker.

Maar het is inmiddels gelukt en het werkt!

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 08-12-2007 12:49 ]

Pagina: 1