Toon posts:

Ownership informatie verkregen via web APIs / webservices *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb het halve internet afgezocht als API n00b, maar ik kom niet achter een helder antwoord op deze vraag: APIs van websites geven je de mogelijkheid om hun informatie over te nemen. Echter, is het (over het algemeen) legaal om deze informatie te kopiëren naar je eigen server?

Ik zie de volgende nadelen:
  • nooit nieuwere info dan de originele bron
  • eigen database en extra servercapaciteit nodig
Echter, een aantal zaken om te overwegen:
  • als een item eenmaal opgeslagen is, hoef je nooit een 2e keer de API te callen voor dat item. Je haalt het immers gewoon uit je DB. Dat scheelt qua API call limiet!
  • grens van 'information ownership' vervaagt: als je users bijv. een item via een API zoeken, deze opslaan naar je DB, en vervolgens extra informatie gaan toevoegen bij dit item, dan wordt het steeds lastiger te zeggen in hoeverre het item nog steeds eigendom is van de originele bron!
  • In sommige gevallen is het idd erg belangrijk om altijd de nieuwste items te hebben (bijv. veilingitems enzo), maar in andere gevallen is dat minder belangrijk.
Als iemand een antwoord voor me heeft, heel graag, want ik kon het echt nergens vinden!! :'(

• Johnny
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:23

Johnny

ondergewaardeerde internetguru

Het is afhankelijk van de gebruiksvoorwaarden die er aan de API vast zitten, het is altijd legaal om informatie die publiekelijk wordt aangeboden te downloaden naar je eigen server, het opnieuw aanbieden er van is waar het om draait. Als de aanbieder er niks over zegt kan je er vanuit gaan dat je de informatie gewoon opnieuw mag publiceren en aanvullen. Een bronvermelding kan echter geen kwaad.

Je kan ook gewoon vooraf contact opnemen met de aanbieder van de API en zeggen wat je van plan bent.

Aan de inhoud van de bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend, tenzij dit expliciet in dit bericht is verwoord.

Verwijderd

Topicstarter
Thanks! Het vage is dat de meeste APIs hooguit zoiets zeggen als 'zolang je maar geen directe concurrent wordt vinden we het best', maar dat is natuurlijk weinig zeggend. In ieder geval goed om te weten dat het lokaal opslaan ervan in principe altijd mag.
Veel APIs bieden ook de mogelijkheid om items te updaten, maar geven niet aan of het ook ok is om de items gewoon op te slaan en dan de updates van je users op je eigen DB voor jezelf te bewaren...

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-01 20:03

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Ik heb je titel even wat aangepast. Een "API" is veel te algemeen en kan veel meer omvatten dan alleen een webservice o.i.d.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney