Hoi,
Ik heb het halve internet afgezocht als API n00b, maar ik kom niet achter een helder antwoord op deze vraag: APIs van websites geven je de mogelijkheid om hun informatie over te nemen. Echter, is het (over het algemeen) legaal om deze informatie te kopiëren naar je eigen server?
Ik zie de volgende nadelen:
Ik heb het halve internet afgezocht als API n00b, maar ik kom niet achter een helder antwoord op deze vraag: APIs van websites geven je de mogelijkheid om hun informatie over te nemen. Echter, is het (over het algemeen) legaal om deze informatie te kopiëren naar je eigen server?
Ik zie de volgende nadelen:
- nooit nieuwere info dan de originele bron
- eigen database en extra servercapaciteit nodig
- als een item eenmaal opgeslagen is, hoef je nooit een 2e keer de API te callen voor dat item. Je haalt het immers gewoon uit je DB. Dat scheelt qua API call limiet!
- grens van 'information ownership' vervaagt: als je users bijv. een item via een API zoeken, deze opslaan naar je DB, en vervolgens extra informatie gaan toevoegen bij dit item, dan wordt het steeds lastiger te zeggen in hoeverre het item nog steeds eigendom is van de originele bron!
- In sommige gevallen is het idd erg belangrijk om altijd de nieuwste items te hebben (bijv. veilingitems enzo), maar in andere gevallen is dat minder belangrijk.