Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Onterechte? wijziging werktijden vriendin

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allen,

Wij (ik & vriendin), zitten met het volgende probleem. Ik heb een buitenlandse partner, die de Nederlandse taal nog niet goed genoeg beheerst om zomaar overal een prettige baan te vinden in de omgeving Eindhoven voor een spaanstalige. Ze is inmiddels wel al zo'n 2 jaar full-time werkzaam bij een groot internationaal callcenter in de omgeving, en heeft daar ook altijd een zeer positieve beoordeling gehad en een contract voor onbepaalde tijd verdient.

Dit callcenter heeft helaas het project waar zij op zat (uitbesteden support aan spaanstalige onderneming) moeten laten gaan. Hierdoor hebben ze in ieder geval afscheid moeten nemen van alle mensen met een tijdelijk contract.

Nu hebben ze een nieuw project gevonden voor de mensen die willen blijven. Op dit moment maakt mijn vriendin normale werkuren, 8 uur per dag 5 dagen per week, van maandag t/m vrijdag. Het nieuwe project echter, gaat met diensten werken. Dit betekend dat ze om de dag van 8 tot 5, en van 11 tot 8 diensten zal moeten dagen. Tevens 1 keer in de week moet je een zaterdag werken, en daarvoor krijg je dan een doordeweekse dag terug. Er is verder geen extra vergoeding, of beloning voor het werken in de avond of op de zaterdag.

Ze zal dus met hetzelfde, bijna minimum loon een aantal avonden per week moeten werken (het is ook nog eens 1 uur reizen van hieruit), en ze zal om de week een zaterdag moeten invullen. Het bedrijf geeft haar de mogelijkheid om over te stappen op dit project, met deze voorwaarden, en als dat niet bevalt neem je maar ontslag...

Op dit moment hebben ze dus op tactische wijze er voor kunnen zorgen dat een team van 12 mensen nog maar uit 2 bestaat (mijn vriendin + een collega). De rest is ontslagen ivm tijdelijk contract of heeft zelf ontslag ingediend i.v.m. de belachelijke nieuwe aanbieding.

Zelf krijg ik hierbij een beetje het gevoel dat het ze juist daarom te doen is... Het bedrijf zegt dat het nieuwe project 17 december begint. Zowieso vind ik dit een vreemde datum om met een project te beginnen, 17 december... Er is verder ook bijna geen informatie beschikbaar over het nieuwe project, geen trainingsmateriaal, niemand zelfs de teamleaders weten niet hoe het ongeveer ingevuld moet gaan worden. Niets is bekend, alleen welk bedrijf ze moeten gaan supporten en wanneer het begint met welke werktijden. Ook draaien ze overal om elke vraag heen, krijg je nergens een concreet antwoord op, en zijn alle beoordelingsgesprekken waar de jaarlijkse prestatieloon verhoging aan gekoppeld is tijdelijk uitgesteld...

Mijn vraag is, kan een werkgever zomaar op deze manier met zijn werknemers omgaan? En kan een werkgever je verplichten om zomaar na 2 jaar een compleet andere dienst te gaan draaien?

We overwegen om een andere baan te zoeken maar ergens hebben we sterk het gevoel dat het nieuwe "project" alleen maar een tactiek is geweest om er zoveel mogelijk mensen uit te werken...

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:25

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Allereerst de vraag: Wat staat er in het contract van je vriendin t.a.v. werktijden?

Verder kan een werkgever dit soort dingen natuurlijk altijd proberen. Maar als je zelf al het idee hebt dat het een soort wegjaagconstructie is, dan zullen de overblijvers het ongetwijfeld ook "zwaar" gaan krijgen. Beter nu alvast rond gaan kijken, dan op het moment dat ze er daadwerkelijk uitvliegt. Wel klote, dit soort dingen, maar ja, er is een verschil tussen recht hebben en recht krijgen.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
Hillie schreef op woensdag 28 november 2007 @ 20:13:
Allereerst de vraag: Wat staat er in het contract van je vriendin t.a.v. werktijden?
Precies! Gewoon niet mee akkoord gaan dus.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Half dit jaar is de Cao Facilitaire Callcenters algemeen verbindend verklaard. De FNV heeft deze CAO mede ondertekend en lijkt mij de aangewezen plaats om je vraag te stellen.

Uiteraard moet je wel lid van de vakbond zijn voor het geval je verdere hulp nodig hebt.

ARME AOW’er

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Als het de callcenter is die ik denk dat het is, dan maak je geen kans. Die zijn namelijk niet CAO gebonden en doen dit soort praktijken al sinds ik daar aanwezig was tijdens mijn studie. Die gaan van project naar project en dien je om te schakelen. Tevens staat er in je contract een lengte van datum en mogelijkheid tot contract breuk indien het project afgelopen is. Is er bij haar contract spraken van een Gentlemens Agreement? Een vaak voorkomende contract onder callcenter medewerkers namelijk.
Als ik haar was zou ik gewoon verder zoeken.

Verwijderd

Topicstarter
In het contract staat helaas dat haar werktijden ergens tussen maandag/zondag ingedeeld worden.

De CAO is ook niet echt bruikbaar in deze. We zijn ook geen lid van de FNV, ik krijg nog altijd een beetje een akelig gevoel bij een dergelijke beweging.

Waar het mij een beetje om gaat is dus of het wettelijk wel mogelijk is om na 2 jaar te zeggen tegen een medewerker "vanaf nu ga jij 2 avonden en een zaterdag in de week werken". Mensen hebben nu eenmaal bepaalde verplichtingen en een levensstijl die ze er op na houden...

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 20:54 ]

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

n4m3l355 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 20:41:
Als het de callcenter is die ik denk dat het is, dan maak je geen kans. Die zijn namelijk niet CAO gebonden...
Niet correct. Juist door de AVV zijn WG's werkzaam als facilitair callcenter gehouden aan het volgen van deze CAO.

De werktijden kunnen worden veranderd, zeker als daar zwaarwichtige redenen voor zijn. De WG zal ook rekening moeten houden met evt. belangen en/of verplichtingen van de WN.
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 20:42:
De CAO is ook niet echt bruikbaar in deze. We zijn ook geen lid van de FNV, ik krijg nog altijd een beetje een akelig gevoel bij een dergelijke beweging.
80% van de WN's vallen onder een of andere CAO die door vakbonden zijn/worden afgesloten. Niet vakbondsleden profiteren daarom gratis van de inzet van de vakbond en hun leden.

[ Voor 29% gewijzigd door Guardian Angel op 28-11-2007 21:15 ]

ARME AOW’er

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:17

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 19:58:
Tevens 1 keer in de week moet je een zaterdag werken
Er zit maar 1 zaterdag in de week; elke zaterdag dus? Of bedoelde je eigenlijk een keer per twee weken of een keer per maand oid? :)

.edit: oh eens per twee weken dus, ik had dat stukje in de volgende alinea even gemist.

[ Voor 13% gewijzigd door .oisyn op 29-11-2007 18:11 ]

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:43
Callcenters hebben na alle jaren van bestaan inmiddels al best veel gedaan om dit soort situaties af te vangen in hun contracten die ze uitdelen. In de callcenterbranche is het gewoon een komen en gaan van medewerkers, vooral gaan omdat veel mensen toch vaak zsm een baan nemen met meer loon en evt. 'mooiere' werktijden.

Ik denk dat het best moeilijk wordt hier iets aan te veranderen

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-11 22:20
Gadgeteer schreef op zaterdag 01 december 2007 @ 12:28:
Callcenters hebben na alle jaren van bestaan inmiddels al best veel gedaan om dit soort situaties af te vangen in hun contracten die ze uitdelen. In de callcenterbranche is het gewoon een komen en gaan van medewerkers, vooral gaan omdat veel mensen toch vaak zsm een baan nemen met meer loon en evt. 'mooiere' werktijden.

Ik denk dat het best moeilijk wordt hier iets aan te veranderen
Yep,

In dit geval is het een gevalletje take it or leave it, voor haar 10 anderen....... Wie er gelijk heeft telt dan vaak niet meer ;)
Pagina: 1