Mijn processor maakt geluid

Pagina: 1
Acties:
  • 703 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JoostGB
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20-06-2025
Ik ben er natuurlijk niet zo blij mee dat mijn processor geluid maakt! Helaas na veel zoekwerk via google en op dit forum ben ik niets tegengekomen over mijn probleem, vandaar dat ik maar eens een gokje waag om het zelf te vragen! Hier komtie:

Ik heb nog niet zo lang geleden (paar weekjes terug) een nieuwe processor gekocht, namenlijk een AMD 4200+ X2. Hiervoor had ik een 3200+. De nieuwe processor doet het wel (twee grafiekjes in taskmanager), alleen als ik games speel op hoge resoluties (1680x1050) dan wil hij wel eens na onbepaalde tijd geluid gaan maken. Soms na 10 minuutjes en soms pas na 30 minuten. Het probleem komt vroeg of laat altijd opduiken. Op lagere resoluties heb ik het tot nu toe niet meegemaakt. Ik ondervind het als een knetterend geluid alsof er een velletje papier tegen de fan gehouden wordt. Ik ben er vrij zeker van dat het aan mijn processor ligt. Het geluid komt namelijk boven in de kast vandaan, rond de processor/voeding. En het probleem ontstond pas nadat ik de processor heb geinstalleerd.

Dingen die ik al heb gedaan:
-gekeken of er niet wat voor de fan stond, wat niet het geval was;
-laatste (officiele) drivers geinstalleerd voor mijn moederbord;
-laatste drivers voor mijn videokaart;
-AMD dual core optimezer geinstalleerd;
-temperaturen gemeten met speedfan en nvidia ntune: zijn niet te warm
-gewoon door wezen gamen: eindigt met een kort blauw scherm en de computer reboot.

Mijn systeem:
Asus A8N SLI deluxe
AMD 4200+ (niet overclocked
8800GTS (2 maandjes oud, draaide stabiel met oude processor)
2GB geheugen
550W voeding (el cheapo en net zo oud als mijn videokaart)

Ik ben benieuwd of iemand hier enig ervaring mee heeft en of dit op te lossen valt, of dat er misschien iets mis is met de processor zelf.
Misschien dat het ook helemaal niet mijn processor dat dit probleem geeft!

Alvast bedankt!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Is het niet u fan die sneller gaat draaien, waarmee heel de kast gaat meeresoneren?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Een processor maakt niet zo snel geluid.
Ga er maar vanuit dat een van de spoelen (in de buurt van de cpu) het geluid maakt.
De nieuwe processor zal waarschijnlijk meer vermogen gebruiken en zo de spoelen meer belasten.
Wat je zou kunnen doen is als je het geluid weer hoort, voorzichtig op de spoelen te drukken.
Als je weet welke spoel geluid maakt zou je dit kunnen oplossen door er met een lijmpistool wat lijm op te doen.

• JoostGB
@ Snake: ik heb de kast al vaker omarmd als het geluid voorkwam, maar dat hielp niets

@ Job: dit klinkt als een goede verklaring. Ik zal zometeen eens tegen die spoeltjes aandrukken. Mocht het helpen dan moet ik mezelf eens lijm gaan aanschaffen! En anders laat ik het ook horen!

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Leg je oor eens tegen de voeding. Voedingen van el-cheapo hebben vaak de neiging onder zware belasting te piepen.

Yes, but no.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-05 00:37

job

Al heb ik wel twijfles bij het knetterende geluid dat je hoort.
Spoelen op een moederbord veroorzaken vaak een piepend, fluitend of blazend geluid.
Maarja.. de wonderen zijn de wereld nog niet uit natuurlijk :)

• Florinsz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-01 11:08
is je cpufan niet gewoon brak?

klinkt als een geval temp te hoog -> fan sneller draaien -> fan rateld -> overhitting cpu -> blue screen?

ff je fans nachecken dus :)

Verwijderd

Begin maar eens met een goede voeding te kopen. Kans vrij groot dat je probleem dan opgelost is.

Verwijderd

Ik denk dattie beter eerst even de tips van job en mieJas kan proberen alvorens naar de winkel te rennen om een voeding te gaan kopen ;)

• JoostGB
Zojuist begon hij weer te knetteren en het stilhouden van de spoeltjes hielp niet! Nu heb ik nog eens duidelijker geluisterd en het klinkt alsof het probleem uit de voeding komt. Ik kan niet horen waar het precies vandaan komt, omdat het geluid er aan de onderkant van de voeding uit zal moeten komen en dan kan het ook net zo goed iets zijn op moederbord.

Temperatuur is het probleem niet (zover ik kon meten met speedfan en ntune)

Over de voeding heb ik zelf ook de meeste twijfels gekregen. Ik zal binnenkort eens een goede voeding proberen om te kijken of het probleem echt daaraan ligt!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 19:38:
Ik denk dattie beter eerst even de tips van job en mieJas kan proberen alvorens naar de winkel te rennen om een voeding te gaan kopen ;)
Een A-merk voeding is altijd een goede investering, of dat het probleem nu oplost of niet. Je gaat er echt spijt van krijgen als je langere tijd een pruts voeding gebruikt, want die dingen leveren meestal niet al te stabiele voltages af, wat de levensduur van je pc geen goed doet.

Daar komt nog bij dat sommige B-merk voedingen ronduit (brand)gevaarlijk zijn, of je hele pc opblazen als je pech hebt.
Over de voeding heb ik zelf ook de meeste twijfels gekregen. Ik zal binnenkort eens een goede voeding proberen om te kijken of het probleem echt daaraan ligt!
Heel verstandig!

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 19:48 ]

Verwijderd

JoostGB schreef op woensdag 28 november 2007 @ 19:44:
Zojuist begon hij weer te knetteren en het stilhouden van de spoeltjes hielp niet! Nu heb ik nog eens duidelijker geluisterd en het klinkt alsof het probleem uit de voeding komt. Ik kan niet horen waar het precies vandaan komt, omdat het geluid er aan de onderkant van de voeding uit zal moeten komen en dan kan het ook net zo goed iets zijn op moederbord.

Temperatuur is het probleem niet (zover ik kon meten met speedfan en ntune)

Heel verstandig dat je eerst het probleem probeert te lokaliseren alvorens naar de winkel te rennen. ;)

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

misschien een kabeltje ergens tegen een fan?

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

• stimpyrulez
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-05 23:18
mieJas schreef op woensdag 28 november 2007 @ 19:22:
Leg je oor eens tegen de voeding. Voedingen van el-cheapo hebben vaak de neiging onder zware belasting te piepen.
Lijkt mij dus ook.
Zou goed kunnen dat de spoelen in je voeding ratelen. Een spoel bestaat uit allemaal kleine plaatjes met daarom heen dus de koperdraad.
Als nu zo'n plaatje los zit, gaat hij trillen/resoneren.

Misschien een idee om je voeding proberen te ruilen?
Het kan gewoon een probleem zijn met deze voeding, en dat een andere goedkope voeding het niet doet.
Mocht deze het ook doen, dan lekker een nieuwe, betere voeding kopen.
Pagina: 1