Seagate 7200.10 alleen fouten in korte Seatools test

Pagina: 1
Acties:

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-02 17:25
Omdat ik het idee had dat m'n Seagate Barracuda 7200.10 500 GB (PATA) erg veel tikte (vooral als het systeem nog niet warmgedraaid is) heb ik Seatools gedraaid.

Bij het starten gaf Seatools aan dat Smart niet tripped was. Vervolgens heb ik de long test gedaan.
Dit heeft 2 uur geduurd en er werden geen fouten gevonden. Vervolgens heb ik, wellicht ten overvloede, nog de short test gedraaid. Voordat de test was begonnen kreeg ik al de waarschuwing dat de drive 70 C is geweest :X In het hoofdmenu gaf Seatools op dat moment echter een veel lagere waarde weer. Smartmontools geeft aan dat de drive maximaal 50 C is geweest.
Als de short test dan toch uitgevoerd wordt wordt deze afbroken met de mededeling dat er een fout is opgetreden (unknown error).
Short en long test herhalen geeft dezelfde resultaten met als enige verschil dat Seatools nu bij het opstarten aangeeft dat Smart tripped is.

Verder geeft smartmontools aan dat de schijf binnen 24 uur de pijp uitgaat. Het enige Smart attribuut wat echt fout zit is de Spin Retry Count welke waarde 97 heeft (threshold is ook 97).
Het selftest log bevat alle short tests die allemaal maar voor 10% uitgevoerd zijn en een "unkown failure" opleveren. De LBA van de eerste error lijkt ook willekeurig te zijn.

Omdat ik totaal geen idee had wat ik hier nou mee moest heb ik contact opgenomen met Seagate (onder vermelding van hetzelfde verhaal). Ik kreeg een erg korte reactie: de long test levert geen fouten op, dus de schijf is in orde.

Maar ik ben er toch niet helemaal gerust op :(

Edit wat specs:
Abit KR7A met Athlon XP 1800+
Voeding: Tagan TG480-U01 (480W) (voor de upgrade die nooit kwam :P )

[ Voor 3% gewijzigd door tweak_dude op 28-11-2007 19:26 ]

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:54
Wat zijn je specs? Wat voor voeding heb je? Klinkt als een te lichte voeding.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Kan je eens de volledige SMART gegevens posten (bv. met HD Tune).
SMART geeft twee waarden voor elke parameter: de huidige en de slechtste. Het is mogelijk dat een van die parameters op een bepaald moment onder de drempelwaarde is gekomen maar er intussen weer boven zit.

• tweak_dude
@ Twister336:
Bedankt voor de tip, handig windows programma.

Ok, nu het vreemde. HD Tune geeft bij de Spin Retry Count de waarde 98 (threshold is 97). smartmontools (Smart *nix tool) geeft hetzelfde aan! Terwijl het gisteren en eergisteren 97 was. Dat blijkt ook nog uit de worst value. Zowel HD Tune als smartmontools geven nu ook aan dat de schijf OK is :)
Zelfs Seatools geeft helemaal geen errors meer op de short test en geeft ook aan dat Smart niet tripped is. Ik zou bijna denken dat de Smart selftest logs gewist zijn (omdat Smart niet meer tripped is) maar de mislukte selftests komen volgens smartmontools nog wel in de logs van de schijf voor, net als de nu succesvolle selftests.

Heel apart in ieder geval. Ik zal het de komende tijd in ieder geval nog in de gaten moeten houden.

• The__Virus
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-02 16:54
Smartwaardes veranderen constant. De slechtste waarde die je hebt gehaald is 97, maar dat ie nu weer hoger is, komt omdat er een soort gemiddelde wordt genomen. Er is ook een waarde die bijhoudt hoevaak de schijf is opgespint en Spin Retry Count geeft aan hoevaak dit (t.o.v. het totaal in procenten!) is misgegaan. Hoe minder vaak het misgaat, hoe beter natuurlijk.
Dat programma's verschillende waardes aangeven, komt omdat SMART niet echt gestandaardiseerd is, elke fabrikant mag er zijn eigen draai aan geven in principe en er zijn vroeger gevallen geweest waarin zelfs betere waardes werden geschreven dan in werkelijkheid het geval was.

De waardes zijn iig niet heilig, maar vaak wel een goede indicatie dat er iets mis is met de schijf. Dat van dat tikken, dat kan ook gewoon doodnormaal zijn. Mijn schijven hebben dat (vooral in de beginperiode) erg veel gedaan, is een soort calibratie en is doodnormaal. Ik heb wel andere schijven, maar vele fabrikanten (als ze het niet al allemaal zijn) passen dit toe. Het hangt er een beetje vanaf hoe dat tikken klinkt eigenlijk, maar dat kan ook weer per schijf heel verschillend zijn.

Om een lang verhaal kort te houden, zolang Seatools geen fouten meer geeft, zou ik me er niet te druk om maken.

• tweak_dude
Bedankt daar heb ik wat aan :) Nu kan ik de schijf weer actief gebruiken :)

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
tweak_dude schreef op donderdag 29 november 2007 @ 14:20:
Bedankt daar heb ik wat aan :) Nu kan ik de schijf weer actief gebruiken :)
maar als je twijfelt aan de correcte werking, maak je toch wel extra backups? O-)

• tweak_dude
Ik heb er opzich geen belangrijke data opstaan. De bak wordt alleen voor (oude) spellen en het kijken van films gebruikt. Maar data kwijt raken is nooit leuk ;)
Pagina: 1