Oude chip overleden door hoge belasting?

Pagina: 1
Acties:

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:14

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Ik draai al tijden op een oude Dell Optiplex een FTP server, draaiende onder FreeBSD. Ging altijd prima, verrassend voor zo'n oud beestje, maar het is dan ook prima kwaliteit allemaal.

Nu heb ik een paar weken geleden "groot onderhoud" gedaan aan de server en er onder andere een Gigabit netwerkkaart ingezet. FreeBSD 6.2 geinstalleerd op dezelfde schijf, geconfigureerd en alles draaide weer als een zonnetje :)

Tot ik gisteren een melding kreeg van een gebruiker dat de server niet meer benaderbaar was. Inderdaad, via het lokale netwerk werd er nog op een ping gereageerd, maar inloggen via SSH ging niet... De server fysiek benaderd en de monitor aangezet. Het hele scherm stond vol met write to disk errors en het systeem reageerde nergens meer op. Uitgezet en gecontroleerd op problemen, vooralsnog helemaal niets te zien.

Systeem opnieuw geboot en het BIOS kwam al meteen met de melding dat er geen schijf gevonden was, gek genoeg deed FreeBSD wel een poging om te booten. Kwam echter niet ver met opstarten, daarna automatische schijfcontrole doen lukte het OS ook niet. Handmatig gedraaid, geen oplossing.

Andere schijf en IDE kabel (80 pins) boden ook geen soelaas... Ik kan nog wel andere onderdelen zoals het geheugen testen, maar het zijn echt HDD errors die ik krijg.

Ik heb nu dus het vermoeden dat de IDE controller ergens een tik van gekregen heeft, maar waarvan? Kan het zijn omdat de server altijd data aangeleverd en ontvangen heeft met een snelheid van maximaal 10 MB/sec, wat ruim binnen de specs van IDE UDMA33 valt en nu ineens met snelheden daar dik boven?
De meeste data gaat namelijk van en naar mijn pc waar 2 Hitachi SATA300 schijven in RAID0 inzitten, uiteraard ook over een Gigabit NIC en switch. Data kopieren naar mijn andere server met snellere specs gaat met ruim 40-50 MB/sec.

Concreet mijn vraag:
Is het mogelijk dat een oude (IDE) chip ineens de geest geeft als er data aangeleverd en gevraagd wordt met snelheden die de chip te boven gaan? Bijvoorbeeld door een langdurend degeneratieproces wat nu ineens versneld wordt, waardoor er een circuitje ofzo smelt?

Specs

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

De meest logische oorzaak zal niet zijn de data welke de chip te verwerken krijgt maar de leeftijd van de chip. Je geeft zelf al aan dat het een oud beestje is en oude beestes gaan helaas ook een keer stuk.

Het lijkt mij niet logisch dat de datastroom iets te maken heet met de levensduur van zo'n chip..

Nu met WP, PV, EV en PC

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 05-01 09:19
Je zou wel een PCI kaart kunne bijprikken emt IDE/SATA controler als blijkt dat je IDE chip kapot is en je nog gene nieuwe server wil kopen.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:20

Theo

moederbord

Ik denk niet dat dat zo gemakkelijk gaat. De IDE controller zit in de southbridge ingebakken. Als in deze chip de IDE stuk is, wie zegt dan dat de PCI controller in dezelfde chip nog wel heel is?

Nu met WP, PV, EV en PC

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
IDE schrijf/leesfouten kunnen prima met rot geheugen te maken hebben..

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:32
Daar gaat elektronica echt niet van stuk, elektronica gaat stuk van ouderdom (elektronenmigratie, kosmische straling, langetermijneffecten van ESD en warmte), te hoge temperaturen, mishandeling (te hoge stromen, spanningen of storing en ESD).
Het warmteverschil door een gbit kaart zal te verwaarlozen zijn, ik denk eerder aan fans die versleten geraken (en minder ventileren, waardoor het beestje warmer loopt), eventueel icm het feit dat je em voor het groot onderhoud hebt uitgeschakeld, waardoor ie goed is afgekoeld. Als er al contacten in zaten die net wel werkten, is het afkoelen en terug opwarmen vaak voldoende om ze net niet meer te doen werken (heb vandaag nog een print afgekeurd, 5 minuten laten opwarmen en er zat een slecht contact in, dat door een gemikt tikje weer goed werd 8)7 ).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 04:14

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Topicstarter
Ok, bedankt voor de info allemaal. Waarschijnlijk heeft gewoon het hele mobo en/of de chips erop een tik gekregen van het weer opstarten na een 2 jaar gedraaid te hebben en daarna uitgezet is.

Ik had de machine gewoon nooit uit moeten zetten... :)

Never mind, ik ga nu kijken voor een andere server, met deze valt niets meer te doen en de aanschaf van een losse controllerkaart heb ik er niet meer voor over.

Specs

Pagina: 1