Toon posts:

PCIe 2.0 nuttig of nutteloos?

Pagina: 1
Acties:
  • 143 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond,

Ik ben een systeem aan het samenstellen en heb hiervoor twee mogelijkheden uitgezocht bij de moederborden. De een heeft een X38 chipset, de ander een P35. De X38 heeft PCIe 2.0 sloten, en hier gaat mijn vraag over.

Zijn PCIe 2.0 sloten nu al wel nuttig, of worden ze dat pas over een jaar of misschien zelfs twee?

Ik heb al wat gegoogled hiernaar, maar kon weinig concrete info vinden, op één review na die aangaf dat in games van nu de verhoogde doorvoersnelheid weinig performance winst opleverde. Op één review moet je natuurlijk nooit afgaan, dus stel ik hier m'n vraag nog eens aangezien hier volgens mij wel wat mensen zitten die aardig wat van videokaarten afweten.

Voor zover ik heb begrepen is dus de data doorvoersnelheid verhoogd met een factor vier (4GB/s naar 16GB/s). Echter heb ik wel op verschillende fora beweringen gelezen dat huidige games nog niet eens de volledige doorvoersnelheid van AGP 8x benutten. Dit lijkt mij nogal sterk, maar roept dus wel de vraag op of games al die doorvoersnelheid van PCIe 2.0 wel gaan benutten?

Als dat niet het geval is, ben ik namelijk goedkoper uit met het moederbord met PCIe 1.1 sloten die ook zo'n beetje alles heeft wat ik zoek. Als echter binnen nu en een jaar opeens wel volop die doorvoer wordt gebruikt ben je natuurlijk de lul met zo'n aankoop :P.

Hopelijk weet iemand hier er meer vanaf.

Groeten,
Noobtastic

Verwijderd

AGP 8x is inderdaad in principe nog genoeg, qua doorvoer snelheid... En PCI-e 1.1 dus al helemaal. Ik zou toch voor de PCI-e 2.0 gaan, straks brengen ze misschien PCI-e 2.0 only kaarten uit om je te forcen naar het PCI-e 2.0 platform, dan is het handig om over een paar jaar al het goede mainboard in huis te hebben.

Zelf heb ik een hekel aan platformswitches, zeker als er geen zichtbare verbeteringen zijn t.o.v. het oude platform. Dat is dan ook de reden dat ik met plezier een ATI x1950pro AGP draai :+ Maar ook ik zal eerdaags moeten gaan upgraden, je ontkomt er niet aan. Dan kies ik zeker voor een PCI-e 2.0 compatible mobo.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-07 20:18
was het niet de 8800gt die al van die bus snelheid gemaakt is.
ik geloof zelfs ergens gelezen te hebben dat ze niet kunnen garanderen dat deze het doet op de pci-e 1.0/1.1 tests hebben inmiddels al anders uitgewezen maar toch ik zou het wel weten. ;)

• YoghurtO_o
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20-07-2024
doet het op 1.1 in ieder geval, op 2.0 zou die het ook moeten doen aangezien die kaart daar voor is gemaakt. Ik zou pas een pci express 2.0 moederbord kopen als ze mainstream verkrijgbaar zijn en er iets van concurentie is(dus ook lagere prijzen)

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-07 11:00
Ik acht het PCI-E 1.0 -> 2.0 verhaal het zelfde als het AGP 2/4x -> 8X verhaal.
Het komt op de markt met het hoofd voordeel dat er hogere bandbreedte aanwezig is.
Maar helaas zal het een ruimte tijd duren voordat er echt gebruik van gemaakt gaat worden.
De extra bandbreedte zal wel van nut komen bij eventuele nieuwe RAID kaarten en grotere SLI/Crossfire opstellingen.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, dan hou ik het op dit moment toch nog maar even bij de PCIe 2.0 sloten op het X38 moederbord, aangezien die een aantal jaartjes mee moeten, en dus ook eventueel een extra videokaart erbij krijgt wanneer nodig.

Toch vreemd dat deze nieuwe standaards er bij komen terwijl voor de games van tegenwoordig nog AGP dus nog steeds zou voldoen? Maar goed, ik heb al een jaartje of 4 weinig PC nieuws gevolgd, en de laatste PC die ik samenstelde was een maand voor PCIe eraan kwam :P. Nog maar wat meer onderzoek doen of er echt geen andere voordelen aan zitten.
Pagina: 1