Toon posts:

dual channel asus p5bnd2-se

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
hallo, ik heb sinds kort een nieuw moederbord met daarop 2 x 1gb ddr2 pc5300 modules, nou geeft het moederbord tijdens het posten niet aan dat dual channel enabled is
ook everest geeft aan dat de actieve modus 64 bit singel channel is.
volgens de handleiding van het mobo wordt dual channel ondersteund en ik heb ook de modules in de juiste dimm sloten gestopt volgens de handleiding.
als ik dezelfde modules gebruik in een foxconn moederbord dan wordt tijdens het booten dual channel aangegeven en draait dus ook dual channel.
in het foxconn bord zit een pentium d925 dual core en in het asusbord zit een celeron d346.

Heeft het daar nog iets mee te maken . Ik dacht dat dual channel alleen door de chipset bepaald wordt of is de proc ook van invloed op dual of single channel?

Vraag waarom werkt dual channel niet op het asus p5nd2se niet?
indien men meer info nodig heeft hoor ik het wel

andy

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 24-05 09:10

M2M

medicijnman

dual channel wordt enkel door de chipset bepaald (in het geval van intel iig, amd weet ik zo snel niet ivm geintegreerde memcontroller). uiteraard moet je de ramstaafjes wel in de juiste slots duwen, asus wil nog wel eens 4 bankjes hebben, waarbij dual channel enkel werkt als de ramplaatjes in 1 en 3 gestopt worden. daarna zou het automatisch moeten werken :D

-_-

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Welke geheugensnelheid geeft Everest aan?

[ Voor 34% gewijzigd door Guardian Angel op 28-11-2007 17:42 ]

ARME AOW’er

Verwijderd

Topicstarter
jongens bedankt voor reacties, maar probleem is opgelost.

asus heeft inderdaad 4 bankjes , in het boekje stond dimm a1 en a2 als respectievelijk als geel en blauw gekleurd. en b1 b2.
een channel wordt dus gecombineerd door a1 en b1 (geel) a2 b2 (blauw).
ik dacht dat a1 a2 een channel vormde.

ook blijkt het bord gevoelig voor bepaalde modules , ik heb 2 identieke modules gecombineerd met a1 en b1 en dualchannel wordt vermeld bij posten . de andere modules werken in die combinatie niet in dual channel ,maar wel in dual channel op het foxconn. Het aus bord blijkt dus meergevoelig voor bepaalde dimms.
Maar het werkt nu
bedankt andy