Gigabit switch met draadloos N

Pagina: 1
Acties:
  • 818 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Neo86
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-11-2025
In december krijgen wij Telfort internet en telefonie, welbekend hier op GoT. Als modem krijg ik hierbij de Zyxel 2602R. Deze moet het internet verkeer en de VoIP gaan regelen. De aansluiting hiervoor is op de beneden verdieping, maar de computers die internet moeten hebben staan op de 1e en 2e verdieping.
Om het internetverkeer te splitsen is dus een switch nodig.

Nu heb ik natuurlijk hier op GoT wat topics doorgelezen en ik ben erachter gekomen dat je de Zyxel niet zo kan instellen dat hij het telefoonverkeer wel regelt en het internetverkeer alleen maar doorstuurt en verder niet routert.

Nu wil ik graag een gigabit switch met draadloos N. Deze kon ik niet vinden, wel heb ik gevonden een Wireless Router. Namelijk de D-Link DIR-655. Deze heeft 4 gigabit poorten en draadloos-N. Linkje: D-Link DIR-655
Het probleem hiermee is dat ik de WAN kabel in een van de LAN poorten moet doen om zo de router te gebruiken als switch. Ik heb thuis precies 4 computers die op de switch moeten, dus eigenlijks heeft de router een poort te weinig.
Weten jullie misschien een alternatief als switch die voldoet mijn eisen?

Voor de volledigheid, er komen 4 PC's en 3 draadloze apparaten aan het netwerk te hangen.

Being Braindead Kinda Makes You Thinkin'... | Specs1 - Specs2

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01
Waarom wireless integreren op je gigabit-switch?

Een wireless accesspoint en een switch zijn 2 hele andere apparaten. Daarnaast is de plaats die het meest logisch is om je kabels naartoe te leggen maar zelden ook de meest ideale plaats om een WAP op te hangen, omdat je met je wireless in heel je huis dekking wilt en je de minste kabels nodig hebt als je de switch misschien wel ergens in een hoekje neerzet.

Ik zou dus ook gewoon een normale switch en een normaal access point halen, en die op elkaar aansluiten.

Ik weet niet of je dan echt goedkoper uit bent, maar je kunt dan wel op zoek naar een switch met 5, 8 of 16 poorten en naar een accesspoint met de (beveiligings)features die jij wilt.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Neo86
Als ik een switch en WAP in 1 apparaat kan krijgen heb ik dit liever. De WAP komt toch vrij hoog te staan, dus met bereik valt het wel mee. Tevens lijkt mij dit een goedkopere oplossing.

Het is trouwens wel zeker dat je de netwerkkabel vanaf de Zyxel niet in de WAN poort van de DIR-655 kunt stoppen? Dan zou ik er ook zijn. :)

Verwijderd

Neo86 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 17:26:
Als ik een switch en WAP in 1 apparaat kan krijgen heb ik dit liever. De WAP komt toch vrij hoog te staan, dus met bereik valt het wel mee. Tevens lijkt mij dit een goedkopere oplossing.

Het is trouwens wel zeker dat je de netwerkkabel vanaf de Zyxel niet in de WAN poort van de DIR-655 kunt stoppen? Dan zou ik er ook zijn. :)
Volgens mij moet dit gewoon werken, aangezien hij dan gewoon een adres krijgt via de DHCP server van de Zyxel.

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21-02 16:30

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Neo86 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 17:26:

Volgensmij (pin me er niet op vast) werkt dit gewoon, mits je de routering en DHCP in de DIR-655 uitschakeld, wat voor zover ik weet gewoon kan. Dan gedraagt de DIR-655 zich praktisch gewoon als een switch.

Everybody lies

• Neo86
Volgens de faq van het Telfort topic, moet de kabel in 1 van de LAN aansluitingen. De meningen zijn een beetje verdeelt hierover :S

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:01
Als je een router na een router zet zit je ofwel met dubbel NAT, en dat wil je niet, ofwel je moet van de 2e router de DHCP-server uitzetten en de WAN-poort afplakken/niet gebruiken.

Nu kun je in die Zyxel waarschijnlijk wel een default server ofzo instellen waardoor hij alle verkeer dat van buiten komt doorstuurt naar 1 IP-adres. Door je 2e router dat IP te geven zou je dus alsnog van de WAN-poort gebruik kunnen maken. Dan heb je nog steeds dubbel NAT, maar van het grootste probleem, de portmappings, ben je dan af.

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Wat je zou kunnen doen is de modem die je van Telfort krijgt in Bridge mode zetten, en dan vandaar een kabeltje naar je WAP en dan kan hij zonder problemen in de WAN-poort. Dan gedraagt de Zyxel zich niet meer als router maar laat je dat door de Dlink doen.

edit @hieronder: ah das waar ook, was ik even vergeten. Excuses.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 22:01 ]

• ST10©DE
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:55

ST10©DE

Dus.............

Heb je nog andere routers gevonden met zowel Gbit als draadloos N? Of misschien een N accesspoint?

"Ik heb een hekel aan thuiswerken". Hendrik, 36 jaar, brandweerman.

• Neo86
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 19:07:
Wat je zou kunnen doen is de modem die je van Telfort krijgt in Bridge mode zetten, en dan vandaar een kabeltje naar je WAP en dan kan hij zonder problemen in de WAN-poort. Dan gedraagt de Zyxel zich niet meer als router maar laat je dat door de Dlink doen.
Maar dan werken de VoIP poorten dus niet meer.

• Neo86
P. Mekes schreef op woensdag 28 november 2007 @ 19:14:
Heb je nog andere routers gevonden met zowel Gbit als draadloos N? Of misschien een N accesspoint?
Ik heb even gezocht en ik kwam de Linksys WAP4400N tegen, dit is een Wireless N accesspoint, hierbij zou je een Linksys SD2008 8 poorts switch kunnen nemen. Dan ben je er ook. Dit is alleen duurder. Scheelt toch zo'n €50,-. En je moet 2 apparaten altijd aan hebben staan.

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Alleen lijkt het erop dat dat AP een LAN verbinding heeft van 100mbit?

• Neo86
P. Mekes schreef op woensdag 28 november 2007 @ 21:57:
Alleen lijkt het erop dat dat AP een LAN verbinding heeft van 100mbit?
Inderdaad, had ik zo snel niet gezien. Dan kun je dus nooit de volle 300Mbps van N halen. Dat hebben ze niet goed bekeken dan bij Linksys 8)7

• ST10©DE

ST10©DE

Dus.............

Niet alleen Linksys, ik stelde deze vraag juist omdat ik al redelijk wat N apparatuur heb bekeken, mar het overgrote deel gewoon een 100mbit LAN aansluiting heeft. Mijn gewenste situatie: server met Gbit bedraad, client draadloos via N. Net als de topicstarter dus. Dan kom je al snel op de Dlink 655 uit.

• Neo86
Ik ga dan waarschijnlijk de DIR-655 bestellen, later kan ik daar dan desgewenst een switch bij kopen om zo het bedrade deel nog te kunnen uitbreiden.

Verwijderd

Neo86 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 22:57:
Ik ga dan waarschijnlijk de DIR-655 bestellen, later kan ik daar dan desgewenst een switch bij kopen om zo het bedrade deel nog te kunnen uitbreiden.
De 655 laat zich voeren met een WAN aansluiting op een aparte poort, dus niet een van de 4 switched poorten.. althans....zo is het bij die van mij.

De setup die ik momenteel hanteer:

KPN IS/RA --> Allied Data DSL2+ ethernet modem --> D-Link DIR-655

• --> switched Gbit ehternet

• --> WLAN 54G netwerk

De modem staat niet in bridge mode, de DIR-655 geeft de DHCP uit.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 14-12-2007 17:54 ]

• Neo86
Verwijderd schreef op vrijdag 14 december 2007 @ 17:51:
[...]

De 655 laat zich voeren met een WAN aansluiting op een aparte poort, dus niet een van de 4 switched poorten.. althans....zo is het bij die van mij.

De setup die ik momenteel hanteer:

KPN IS/RA --> Allied Data DSL2+ ethernet modem --> D-Link DIR-655

• --> switched Gbit ehternet

• --> WLAN 54G netwerk

De modem staat niet in bridge mode, de DIR-655 geeft de DHCP uit.
Je bedoelt dus eigenlijk dat de WAN poort geen deel uitmaakt van de switch? Das bij alle routers zo geloof ik...
Heb je ADSL met VoIP? Regelt de 655 je internet verkeer en je modem de VoIP dan?

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wireless-n: check.
Gigabit switch: check.

http://www.apple.com/airportextreme/

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• kaajee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21-12-2025
Leuk ding hoor die Apple Airport Extreme, maar wat voegt deze toe, meer dan de al genoemde D-link DIR-655? Als je die Apple zou nemen moet je nog steeds een gigibit switch erbij hebben. Ook al omdat die Apple slechts 3 LAN poorten heeft. En dan ben je, met de in de regel door Apple gehanteerde prijzen, veel duurder uit.........

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

kaajee schreef op dinsdag 18 december 2007 @ 00:01:
[...]

Leuk ding hoor die Apple Airport Extreme, maar wat voegt deze toe, meer dan de al genoemde D-link DIR-655? Als je die Apple zou nemen moet je nog steeds een gigibit switch erbij hebben. Ook al omdat die Apple slechts 3 LAN poorten heeft. En dan ben je, met de in de regel door Apple gehanteerde prijzen, veel duurder uit.........
Oh pardon, ik had over de 4 computerts heengelezen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Heb zelf Tele2 thuis heb aan Tele2 modem de DIR-655 hangen, vast ip ingeregeld op de Tele2, dlink verzorgt DHCP gaat over het algemeen wel goed.
(Nu nog zorgen dat we ook ondanks een perfecte verbinding ook altijd internet op kunnen :? )
Pagina: 1