Hittachi Feature Tool v.2.07 met Areca-raid-array

Pagina: 1
Acties:

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 18:53
Een korte uitleg van de huidige situatie:

Op dit moment heb ik een 7-disk raid5 op een areca-controller met 2GB ram en zijn er nog 2 disks extra onderweg om er een 9-disk raid6 van te maken. Via hitachi heb ik het Feature Tooltje versie 2.07 gedownload. Voor mij is stil en 'zuinig' belangrijker dan de prestaties van de disks, de raid-array is toch snel genoeg dus daarop iets verliezen is geen probleem.

Via dit tooltje kan ik de AAM en APM van de disks aanpassen. Wat voor mij op dit moment nog onduidelijk is:

1. Ziet dit tooltje ook mijn disks op de areca-controller en kan ik de AAM en APM aanpassen van deze disks?
2. Loop ik enig risico met mn huidige array; raakt deze corrupt door het aanpassen van de AAM/APM?

Ik krijg op andere forums hier geen duidelijk antwoord op.

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06-2025
Gewoon proberen.

Het kan dit tooltje mn schijven zien? ben je zo achter natuurlijk.

Mischien is het voor het aanpassen handig om de disken los aan een moederbord/controller te hangen zodat de raid controller niet ziet dat hij disken mist op wat dan ook.

En zoals altijd een backup maken van je data O-)

[ Voor 9% gewijzigd door raymonvdm op 28-11-2007 15:42 ]

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-02 18:53
Belangrijker is voor mij ook het punt 2. Punt 1 is gewoon proberen.

Wat betreft de backup: de allerbelangrijkste data staat wel apart gebackupped. Ik stap ook niet-voor-niks over naar raid6 om nog iets meer safety in te bouwen. Natuurlijk kan ook een raid6 op verschillende manieren corrupt raken (brand, voeding die disks doet doorbranden, vernaaide controller) maargoed, er valt te leven met het verlies op dat moment. Het is alleen wel heel zuur als je nagenoeg 'met opzet' je array naar de knoppen helpt omdat je je disks iets anders wilde configureren vandaar deze vraag dus.

Disks die gebruikt worden zijn trouwens nieuwe (6mnd oude) Deskstars.