3D wijk bouwen, maar

Pagina: 1
Acties:
  • 765 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 22:11
Ik ben momenteel bezig om een 3D woonwijk te maken. Ik heb al beschikking tot de huizen in 3D formaat. Alleen wil ik er nog een leuke fictieve woonwijk omheen maken. Dit alles wil ik in sketchup doen,omdat je ALLEEN met Sketchup modellen kan plaatsen in Google Earth. (deze fictieve woonkwijk komt gewoon ergens op een weilandje te staan).

Ik ben begonnen in Sketchup, maar ik kom er al gauw achter dat huizen maken in sketchup makkelijker gaat, dan een komplete woonwijk. Mijn vraag is dan ook: "Hoe moet ik dit aanpakken?"

Misschien is het handiger om de schetsen van mijn woonwijk eerst te maken in photoshop/illustrator en deze vervolgens in te laden in een 3D programma. Hoe gaat dit normaal gesproken te werk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30579

ehm, je pakt je referentie en cloned je gebouwen om de huizen heen zodat je een woonwijk krijgt ?..

ik snap je probleem niet echt

moet het accurater dan zul je moeten vragen naar een bestemmingsplan, daarop staan vaak de individuele locaties per huis aangegeven en als je een goede hebt staat er vaak al een bestaande woonwijk waar deze in geplaatst moeten worden op

[ Voor 30% gewijzigd door Anoniem: 30579 op 28-11-2007 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Djerique
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-05 22:11
het probleem is dat ik maar moeilijk een landschap kan creeeren.

De gebouwen zijn al gecloned, maar ik ben benieuwd hoe normaal gesproken een plattegrond wordt gemaakt. Wordt dit eerst in een tekenprogramma gemaakt en dan geimporteerd in een 3D programma? Of wordt er alleen maar gebruik gemaakt van een 3D programma en daar al een plattegrond getekend?

Met plattegrond bdoel ik de weg, grasveld, water en alles wat in de omgeving normaal gesproken plat is. Dus geen grote heuvels en bruggen,want daar heb ik wel componenten voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 217897

Je wilt een stad, naar mijn mening kun je het beste eerst de hoofdwegen plaatsen, daarna van de tussen ruimtes huizenblokken maken door kleinere wegen aan te leggen.
En als je eenmaal verschillende huizenblokken hebt moet het al iets makkelijker gaan dunkt me.
Dit is hoe ik in simcity aan de slag iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 21:19
Wat ik altijd doe is een plattegrond / situatie / doorsnede / whatever in een willekeurig CAD programma tekenen. Vervolgens exporteer ik dit naar DXF wat weer te importeren is in Sketchup. Je hoeft dan niet alles in Sketchup te tekenen (want: Sketchup is geen tekenprogramma) en het scheelt je veel werk omdat de geometrie al in de DXF zat en vlakjes dus al vlakjes zijn.
Je kan ook eerst een schets (op schaal) maken van je woonwijk. Deze schets kan je inscannen waarna je hem kan importeren in Sketchup. (als JPG bijvoorbeeld) Je hoeft hem dan in Sketchup alleen nog maar over te trekken zegmaar, en niet meer te ontwerpen....

Niet direct in Sketchup tekenen in ieder geval. (Hoewel, als jij je er fijn bij voelt zou ik het gewoon doen :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 30579

sja een autocad tekening van je bestemmingsplan staan wegen grasvelden en vaak ook beplantingslocatie's op

je zult dus aleen wel alles moeten modeleren

• Dark Blue
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 22:33

Dark Blue

Compositionista!

Alpenmeisje

Archetype: true, dat laatste, maar als je een jaren '80/90 woonwijk neemt, zijn alle huizen ook hetzelfde, sommigen hebben een garage aangebouwd, sommigen een dakkapel, en ze zijn allemaal telkens in spiegelbeeld aan elkaar gebouwd. That's it.

Begin eerst in Illustrator ofzo met een bestemmingsplan van een woonwijk. Je zou eens kunnen zoeken naar woonwijken die nooit gebouwd zijn, sterker nog, die hebben ze bij de gemeente best liggen denk ik. Weet niet of je die zomaar digitaal kunt krijgen though, zitten denk ik wel rechten op enzo. Maargoed dan heb je de indeling van je woonwijk al.

Vervolgens maak je 1 standaard huis en copy paste plak-daarop 4 varianten. 1 Met garage, 1 met een dakkapel, 1 met een carport, 1 met een boom in de tuin ofzo.
Die ga je dan over je woonwijk verdelen; duurdere huizen bij elkaar, goedkopere ertegenover. Koophuizen hebben vaak zelf gekozen kleuren, huurhuizen hebben 99% van de tijd allemaal hetzelfde kleurtje (je moet het nml. terugbrengen in oude staat als je eruit gaat, koophuizen hebben dat niet).

Je zou eens op Google Earth kunnen kijken naar leuke wijken, ik noem bijvoorbeeld in Doesburg (waar ik vandaan kom :P ) de Potsmaat, de Hermaat, of de Pol. In Doetinchem heb je 'de Huet', een ruime wijk met allemaal slingerstraten. Beetje de nieuwere wijken in een stad, toen stedebouwkundigen het op hun heupen kregen en rechte straten stom gingen vinden. :P
Printscreentje maken, beetje kijken waar je denkt dat een huis staat, van de rest maak je tuin en plantsoen.... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Dark Blue op 29-11-2007 16:35 ]

heidiulrich.nl | adventura.nl : rugzakavonturen | pathwise.nl : prepping geeks to get jobs

Pagina: 1