Toon posts:

Dolby TrueHD, DTS-HD en PCM

Pagina: 1
Acties:
  • 2.680 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een paar vraagjes over PCM , Dolby TrueHD en DTS-HD dus ik dacht ik start maar even een nieuwe topic. Het volgende:

Ik heb thuis een 6.1 opstelling staan en het schijnt dat als er een PCM signaal op de Onkyo 605 binnen komt de Onkyo 605 dit signaal niet kan omzetten naar 6.1 (matrix). Dit schijnt wel op de 705 te kunnen.

En dan nu mijn vraag:

Gaan de nieuwe formaten Dolby True HD en DTS-HD ook gebruik maken van 6.1? Dan maakt het mij niet uit of PCM wel van 5.1 naar 6.1 omgezet kan worden (matrix) of niet want dan gebruik ik gewoon de nieuwe audioformaten....

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Dit is toch echt meer iets voor audio, dus schop naar AUD.

Verder kan iedere receiver een stereo PCM signaal omzetten naar een of andere vorm van nep 5.1/6.1/7.1

Voor info over DD HD en DTS HD verwijs ik je naar google, daar is meer dan zat info te vinden over beide formaten.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ik neem aan dat Awakener meerkanaals LPCM via HDMI bedoelt en geen stereo. Als die receiver (waar ik verder geen ervaring mee heb) geen matrix-decoding kan doen op een LPCM signaal vind ik dat wel een gemis.

Ook al bevat een Blu-ray of HDDVD schijfje een TrueHD of DTS-MA soundtrack, soms moet je wel LPCM gebruiken. De spelers kunnen namelijk zelf het geluid mixen (bijvoorbeeld een commentaartrack over het originele geluidsspoor), maar hiervoor moeten ze wel eerst de boel decomprimeren. Voor zover ik weet is er momenteel geen enkele speler die het signaal dan weer terug kan comprimeren.

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel inderdaad meerkanaals LPCM. Maar is een film zelf altijd uitgevoerd in TrueHD of DTS-MA? En zo ja, kunnen deze nieuwe formaten later dan ook 6.1 en 7.1 weergeven? Zoals nu het geval is met Dolby Digital EX en DTS-ES?

• alphacentauri
  • Laatst online: 09-12-2012
Er zijn nog maar heel weinig films dit Dolby TrueHD en/of DTS-Master Audio ondersteunen, en er zijn ook nog niet veel av-receivers die dit kunnen (alleen recente top-modellen). De formaten ondersteunen surround tot 7.1 (nog meer zelfs, maar de hd-spelers gaan niet verder).
Als je meer informate wilt over de hd-surround formaten lees dan dit artikel op AVblog:
http://www.avblog.nl/dolby-truehd-vs-dts-hd-wat-is-beter/

Ik vermoed dat jouw receiver op true-hd/master audio niveau er weinig moeite mee heeft om een surround 5.1 naar 6.1 om te zetten.

• voodooless
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

Alle nieuwe HD standaarden verplichten zich altijd om backwards compartible te zijn, en zullen dus altijd de oude DD en/of DTS data kunnen aanleveren. Omzetten dan 5.1 of 7.1 naar 6.1 gaat meestal gewoon automagisch in de receiver.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Pagina: 1