Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• ljt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-10 08:49
Kreeg een brief van mijn werkgever hoe ik mijn pensioen wil gaan opbouwen. Aangezien me dat niet helemaal duidelijk is hoe dat in elkaar zit hoop ik dat iemand hier licht in de duisternis kan brengen :)

Het pensioen gaat via een stichting van me werkgever. Is het verplicht om hier aan deel te nemen? Ik dacht namelijk van niet. Mijn partner haar pensioen gaat via een externe partij zegmaar, groot pensioen fonds (pggm).

Is er ook zoiets voor in de IT? Of gewoon iets voor mensen die pensioen buiten hun werkgever wil regelen. Of kom je dan automatisch bij een bank terrecht?

Daarboven komt nog dat ze me de keus bieden hoe mijn inleg belegd dient te worden. Maar ik heb toch gewoon recht op 70% van mijn loon? Kort gezegd: wat maakt mij het uit hoe hun aan het geld komen? :?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:52

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Kan je werkgever je daar geen informatie over geven?
Of ga anders naar het NPI. :)

De voorwaarden en regelingen moet je goed bekijken. Het wordt vaak onderschat.
Voor zover ik weet is de regeling bij elke werkgever nét iets anders, dus je zult hier veel verwarrende antwoorden krijgen.

[ Voor 44% gewijzigd door Gonadan op 28-11-2007 12:57 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• bartgabriels
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15-03-2022
Vermoedelijk gaat dit over een aanvullend pensioen? (dus bovenop die 70% die je krijgt van de overheid)

• ljt
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16-10 08:49
Heb de pensioen afdeling al gecontacteerd, duurt echter even voor ik antwoord krijg.

Of het aanvullend is heb ik nog niet eens aan gedacht. Zal die vraag gelijk eens doorspelen.

Verwijderd

bartgabriels schreef op woensdag 28 november 2007 @ 12:56:
Vermoedelijk gaat dit over een aanvullend pensioen? (dus bovenop die 70% die je krijgt van de overheid)
De overheid geeft jou geen 70%. De overheid geeft jou AOW. Daarbovenop bouw je pensioen op via je werkgever. Er zijn verschillende methodes waarop basis van je pensioen bij je werkgever kan worden opgebouwd, waaronder middelloon-, eindloon- en beschikbare premieregeling.

Jij hebt waarschijnlijk beschikbare premieregeling. Hierbij wordt een bepaald bedrag opgebouwd en daarvan kan aan het einde lijfrente gekocht worden. Hierbij maakt het dus wel degelijk uit hoe je pensioen wordt opgebouwd (aandelen, obligaties, etc) en natuurlijk hoeveel je werkgever inlegt en hoeveel jij eventueel aanvult.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 13:59 ]

• zomertje
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-11 21:42

zomertje

Barisax knorretje

Die stichting is juist los van je werkgever. Mocht het bedrijf failliet gaan dan gaan ze niet geld uit de pensioengelden halen. Het is pensioen voor bovenop je AOW. Je hebt geen recht op 70% van je loon, je hebt regelingen zoals Xenith hierboven bespreekt.

Verplicht is het vast niet, maar het is wel voordelinger omdat je werkgever vaak ook een groot deel van je pensioeninleg betaald.

Je werkgever heeft voor een eigen stichting gekozen, ze kunnen ook kiezen om het uit te besteden aan een verzekeraar (zoiets als PGGM dus). Wat beter is is maar de vraag :)

[ Voor 18% gewijzigd door zomertje op 28-11-2007 13:58 . Reden: typo ]

het ultieme jaargetijde.... | #!/usr/bin/girl | Art prints and fun

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 20-11 16:48
ljt schreef op woensdag 28 november 2007 @ 12:54:
Kreeg een brief van mijn werkgever hoe ik mijn pensioen wil gaan opbouwen. Aangezien me dat niet helemaal duidelijk is hoe dat in elkaar zit hoop ik dat iemand hier licht in de duisternis kan brengen :)

Het pensioen gaat via een stichting van me werkgever. Is het verplicht om hier aan deel te nemen? Ik dacht namelijk van niet. Mijn partner haar pensioen gaat via een externe partij zegmaar, groot pensioen fonds (pggm).

Is er ook zoiets voor in de IT? Of gewoon iets voor mensen die pensioen buiten hun werkgever wil regelen. Of kom je dan automatisch bij een bank terrecht?

Daarboven komt nog dat ze me de keus bieden hoe mijn inleg belegd dient te worden. Maar ik heb toch gewoon recht op 70% van mijn loon? Kort gezegd: wat maakt mij het uit hoe hun aan het geld komen? :?
Je eerste vraag: ja, deelname is verplicht. Dit wordt per CAO geregeld en veruit de meeste werknemers doen verplicht mee met het pensioenplan van hun bedrijf.

Je tweede vraag: de meeste IT bedrijven hebben een "beschikbare premie" pensioen, meestal uitgevoerd door een verzekeringsmaatschappij zoals Delta Lloyd of Zwitserleven. In zo'n systeem wordt een vastgesteld bedrag aan premie (inleg) opgebracht door de werkgever en werknemer samen en dat kun je dan beleggen in de beleggingsfondsen van jouw voorkeur, voor zover die fondsen dan op het lijstje van de pensioenregeling staan tenminste. Als je zometeen 65 bent, is er een bepaald bedrag ontstaan door de inleg en beleggingswinsten. Met dat bedrag ga je t.z.t. een lijfrente kopen; dat is een verzekering die voor de rest van je leven een maandelijks bedrag uitkeert.

Vraag 3: 70% van je loon is geen recht maar een streven (en zelfs een streven dat meestal niet wordt gehaald). In een beschikbare premie regeling zijn de beleggingsrisico's wel degelijk voor jouw rekening.

In het algemeen geldt: als je nog veel tijd hebt, kun je wat risicovoller beleggen (nadruk op aandelen). Naarmate de pensioendatum dichterbij komt, wordt het tijd om jouw beleggingen op het droge te brengen. Dat kun je doen door in en periode dat de beurs hoog staat je aandelen te gaan verkopen en er obligaties of deposito's voor terug te kopen. Als het goed is, ben je daar voor de pensioendatum mee klaar. Anders dan kom je in de situatie dat je op je 64e geen oog dichtdoet omdat elke procent beursdaling meteen een procent pensioendaling met zich meebrengt.

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-11 16:42
t_captain schreef op woensdag 28 november 2007 @ 14:05:
Je eerste vraag: ja, deelname is verplicht. Dit wordt per CAO geregeld en veruit de meeste werknemers doen verplicht mee met het pensioenplan van hun bedrijf.
Fout en tevens een groot misverstand. De wet zegt dat jouw werkgever verplicht is een redelijk pensioenplan aan te bieden. De werknemer heeft echter altijd de keuze om daar aan mee te doen of zelfstandig iets te regelen. Wel is het vaak zo dat mee doen met wat de werkgemer je aanbiedt voordeliger is omdat je werkgever dan ook wat bijdraagt.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Chemist schreef op woensdag 28 november 2007 @ 16:48:
De wet zegt dat jouw werkgever verplicht is een redelijk pensioenplan aan te bieden.
Nee hoor, zo'n wet bestaat niet.

• Chemist
asmi schreef op woensdag 28 november 2007 @ 20:49:
[...]

Nee hoor, zo'n wet bestaat niet.
verrek ... je hebt gelijk .. laat ik dat nou altijd gedacht hebben. Maar goed, dan is het allemaal nog vrijblijvender. De werkgever is niet verplicht iets aan te bieden (behalve als dat verplicht is vanuit de CAO) en de werknemer hoeft er niet aan mee te doen...

Ik moet volgens mij toch maar eens mijn eigen situatie onder handen gaan nemen, want ik verwacht nog wel een paar keer van werkgever te wisselen voor ik met pensioen ga en dan kan ik het beter maar helemaal in eigen hand nemen volgens mij (afh van wat een werkgever wil vergoeden natuurlijk).

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Chemist schreef op donderdag 29 november 2007 @ 18:00:
De werkgever is niet verplicht iets aan te bieden (behalve als dat verplicht is vanuit de CAO) en de werknemer hoeft er niet aan mee te doen...
Dat is ook niet helemaal waar. Ook zonder CAO-verplichting kan een werkgever deelname verplicht stellen, bijvoorbeeld omdat hij dan kwantumkorting bij een verzekeringsmaatschappij kan krijgen. Gebruikelijk is overigens dat een werkgeversbijdrage alleen wordt gegeven bij deelname in het collectieve pensioen, dat werkt net zo goed als een formele verplichting.
Ik moet volgens mij toch maar eens mijn eigen situatie onder handen gaan nemen, want ik verwacht nog wel een paar keer van werkgever te wisselen voor ik met pensioen ga en dan kan ik het beter maar helemaal in eigen hand nemen volgens mij (afh van wat een werkgever wil vergoeden natuurlijk).
Dat hangt af van je persoonlijke situatie en je verwachtingen, maar over het algemeen is een collectieve regeling veel gunstiger dan zelf iets regelen.

[ Voor 8% gewijzigd door asmi op 29-11-2007 19:24 ]

• Chemist
asmi schreef op donderdag 29 november 2007 @ 19:18:
Dat hangt af van je persoonlijke situatie en je verwachtingen, maar over het algemeen is een collectieve regeling veel gunstiger dan zelf iets regelen.
Je hebt gelijk als je puur kijkt naar de premie die je moet betalen en wat het je op dat moment kost. Als je echter op de lange termijn gaat kijken vraag ik mij af of 6 kleine premievrije pensioentjes net zoveel op gaan leveren als 1 grote (die misschien wat duurder was in de premie).
En om nou iedere keer dat ik van werkgever wissel een waardeoverdracht te doen zie ik ook niet zo zitten omdat daar schandalig veel 'administratiekosten' voor worden berekend; je hebt dan misschien niet zo veel premie betaald, maar dat wordt grotendeels ook weer teniet gedaan door het feit dat een groot deel van je opgebouwde kapitaal weer wordt afgenomen.

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Onlangs hoorde ik van iemand dat een pensioen meestal slecht is geregeld. Dit wil zeggen dat de mogelijkheden die de organisatie biedt niet overeenkomt met de verwachting wat de werknemer voor ogen heeft. Nu moet ik eerlijk bekennen dat ik zelf ook nog niet alles heb opgezocht. Wat je vaak ziet is dat organisaties pensioenmogelijkheden aanbieden. Als ik eens vraag in mijn directe omgeving zie ik dat circa 90% totaal niet weet waar hij of zijn qua pensioen staat. Dit is dat ook een reden voor mij om het precies uit te zoeken. ;)

Bij mijn werkgever kwam ik automatisch in een pensioenfonds, natuurlijk heb ik niet uitgezocht hoe alles in elkaar zit. Het is mijn eerste baan en je werkt nog zo lang. Vaak zie je deze gedachte bij starters. Vergeet overigens niet dat ook een heleboel mensen die al langer werken minimale maatregelen hier voor getroffen heeft.

Misschien een idee om een aparte discussie te openen voor dit onderwerp. Ik weet niet in hoeverre mijn directe omgeving representatief is voor dit forum, maar het kan toch niet zo zijn dat iedereen zonder navraag automatisch in het pensioenfonds van zijn of haar werkgever stapt. 8)7
Pagina: 1