Toon posts:

Zwart beeld na installeren nieuwe CPU koeler

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb gister een nieuwe (passieve) cpu koeler geinstalleerd. Sindsdien krijg ik zwart beeld(komt niet uit standby). Voor die tijd deed de pc het prima. Heb de oude cpu fan daarna aangesloten(alleen stroom), misschien startte hij niet op vanwege het ontbreken ervan.

Zet ik de netschakelaar achter op voeding aan dan gaat het lampje op het moederbord branden.
Bij opstarten draaien de fans(zowel de 12 mm als de oude cpu fan) en de 2 sata2 schijven. Toetsenbord geeft echter geen licht bij opstarten(oude ps/2 aangesloten ipv usb).
Grafische kaart (pci-e) is passief gekoeld net als de voeding.

Aanzetten van pc werkt maar uitzetten werkt alleen door de schakelaar van voeding om te zetten, niet door >4 sec. aan/uit knop ingedrukt te houden. Hoor geen piep bij opstarten, zit ook geen speaker ingebouwd, heb wel luidspreker op onboard geluidskaart aangesloten en aanstaan, geen beep, weet ook niet of dat werkt?

Vandaag alles eruitgehaald en opnieuw proberen te starten met alleen videokaart+monitor, cpu+koeler, ram en voeding. Daarna HDs ook weer aangesloten en oude cpu fan(alleen stroom). Intussen ook Bios gereset. stroom er weer af, batterij eruit, jumper op reset gezet, gewacht, jumper terug, batterij terug, aangezet, geen effect.

Ik zit er een beetje doorheen, hebben jullie nog suggesties?

Specificaties van mijn pc:
Mobo: Asus P5WD2 premium, socket LGA 775
Ram: 2x 1 gb DDR2 dimm Kingston
Proc: Intel p4, 3.2 ghz
Voeding: Antec phantom 500w
Grafische kaart: GeForce 6600 GT
Nieuwe cpu koeling: Thermaltake sonic tower rev 2.0

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Tja, er kunnen meerdere oorzaken zijn. als ik het zo keer is er keuze uit de processor, moederbord of de voeding. het niet geven van piepjes en het wel draaien van fans lijkt of een geval van een brakke voeding, maar hoe dat gerelateerd is aan een nieuwe koeler weet ik ook niet :P. Als alleen de proc kapot is dan gaat het moederbord wel loeien, dus dat laat dan het mobo als enige oorzaak over. het zou kunnen zijn dat je iets hebt beschadigt bij het installeren van de koeler of misschien is er iets oververhit geraakt bij een gebrek aan airflow. probeer eens een andere voeding als dat mogelijk is :).

Logius | Somda | Twitter

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb er een andere voeding ingezet maar wederom hetzelfde verhaal. Draaiende fans verder geen beep. Maar ik weet niet of ik ooit wel een beep gehoord heb met opstarten, gaat ook nogal moeilijk denk ik, zo zonder pc speaker? :P

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22-04 07:44

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 15:28:
Ik heb er een andere voeding ingezet maar wederom hetzelfde verhaal. Draaiende fans verder geen beep. Maar ik weet niet of ik ooit wel een beep gehoord heb met opstarten, gaat ook nogal moeilijk denk ik, zo zonder pc speaker? :P
Ja sorry mn vorige reactie was mobiel (in de trein via mn k800) dus die opmerking heb ik niet gezien :P.

Als je geen speaker hebt en een andere voeding werkt ook niet dan is de processor opeens wel weer in beeld. Alleen ik kan het zo niet zeggen zonder dat je een speaker aansluit en de piepjes telt of dat je toevallig een extra processor hebt liggen :+. Het zou kunnen dat de nieuwe passieve koeler niet sterk genoeg was voor de processor maar de meeste (zo niet alle) moderne processors hebben ingebouwde beveiligingen tegen doorbranden dus dat lijkt me sterk.

Alleen, die P4 is een prescott geloof ik :P. Voor zover mijn ervaringen met die generatie strekken is die zooi nauwelijks passief te koelen, dus in de richting van de processor zoeken lijkt wel gerechtvaardigd.

Wacht even, ik lees weer lekker :+ :X. Als ik het goed lees kan de pc wel aan, alleen wil deze niet uit stand-by komen en niet normaal uitgaan?. Dat soort dingen heb ik ooit (met een P4P800) ook wel gehad, alleen werd dat verholpen door alle kabels nog eens te checken en de bios te resetten.

Ow, en trouwens: om een geluid via de geluidskaart naar de speakers te sturen ipv de systeemspeaker daarvoor moet de BIOS natuurlijk wel een driver hebben om de geluidskaart aan te spreken etc, dus nee, dat werkt helaas niet ;).

Logius | Somda | Twitter

• mieJas
  • Registratie: April 2005
  • Niet online

mieJas

Ja, maar nee.

Ik vrees ervoor dat het moederbord tijdens het monteren een trek of stoot teveel heeft gekregen. Maar voor de zekerheid: wat gebeurt er als je ook de CPU uit haalt en probeert op te starten? En hetzelfde, maar met je geheugen?

Yes, but no.

Verwijderd

Topicstarter
SleutelMan schreef op woensdag 28 november 2007 @ 16:02:
[...]
Wacht even, ik lees weer lekker :+ :X. Als ik het goed lees kan de pc wel aan, alleen wil deze niet uit stand-by komen en niet normaal uitgaan?. Dat soort dingen heb ik ooit (met een P4P800) ook wel gehad, alleen werd dat verholpen door alle kabels nog eens te checken en de bios te resetten.

Ow, en trouwens: om een geluid via de geluidskaart naar de speakers te sturen ipv de systeemspeaker daarvoor moet de BIOS natuurlijk wel een driver hebben om de geluidskaart aan te spreken etc, dus nee, dat werkt helaas niet ;).
Inderdaad, hij gaat niet meer normaal uit. De bios had ik inmiddels al gereset, kabels ook al een aantal keer losgemaakt en opnieuw vastgezet. Geen resultaat, ja hoofdpijn :)

Ik heb net een pc speakertje gekocht, ik wilde het moederbord de kans geven om me te vertellen waar het pijn doet, maar geeft geen kick of beep. "Geschikt v"
mieJas schreef op woensdag 28 november 2007 @ 18:13:
Ik vrees ervoor dat het moederbord tijdens het monteren een trek of stoot teveel heeft gekregen. Maar voor de zekerheid: wat gebeurt er als je ook de CPU uit haalt en probeert op te starten? En hetzelfde, maar met je geheugen?
Ik ben bang dat je gelijk hebt, ik heb de cpu of geheugen er nog niet uitgehaald en getest. Dat wordt de laatste test en dan opzoek naar een nieuw moederbord denk ik. :/

Verwijderd

Ik heb toevallig gisteren hetzelfde gehad, na het vervangen van een koeler. Gaf helemaal geen biepjes, maar dvd-speler, hd's en fans spinden gewoon op. Er was een pinnetje op de processor verbogen, door het eruithalen (hij zat nog aan de oude koeler geplakt). Haal even de processor eruit, en bekijk zeer nauwkeurig op alle pinnetjes nog recht staan. Dit kun je doen door van dichtbij met één oog vanuit alle 4 de hoeken langs de pinnen te kijken. Eventueel met een aardappelschil mesje op pinpasje terugbuigen. Klink misschien vreemd maar ik zou het toch even checken.

Verwijderd

Topicstarter
De pasta was redelijk vloeibaar bij het verwijderen van de oude koeler. De klem van de processorbehuizing? zat na het verwijderen van de koeler nog op dezelfde positie, dicht. Ik neem aan dat de processor zelf dan ook geen kant op is geweest? Ik ga morgen kijken wat de pc doet zonder processor, ik zal dan ook gelijk kijken of er geen pinnetjes zijn verbogen. Thanks.

Verwijderd

Topicstarter
Ik wilde toch nog even proberen om m'n oude koeler er weer op te zetten, je weet maar nooit. Het beeldscherm ging aan en boot-te alsof er niks aan hand was! Nieuwe koeler er opnieuw opgezet en ik typ dit bericht nu vanaf m'n oude vertrouwde pc, die overigens een stuk stiller is geworden. :P

Wat ik anders heb gedaan weet ik echt niet.. Eind goed, al goed?

• Cidious
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-05 13:45

Cidious

The Bloody Gent

Ik heb ook eerder zoiets gehad met een oude Athlon XP 3200+ pc die ik voor mijn oma aan het bouwen was.. even een originele AMD koeler erop gezet omdat die beter was dan de Alu Spire koeler en toen ik probeerde te booten.. NIKS.. geen piepjes.. geen VGA signaal.. niks.. alles geprobeerd.. 3 dagen later nog een keer weer koeler eraf en erop.. en JA hoor.. VREEEMMMD verhaal dit..

Ik voel met je mee! succes met je stille pc!;)

R7 9850X3D + ASUS ROG X870E APEX + RTX 5090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38 + Seasonic PRIME TX-1300 ATX3

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 05:09:
Ik wilde toch nog even proberen om m'n oude koeler er weer op te zetten, je weet maar nooit. Het beeldscherm ging aan en boot-te alsof er niks aan hand was! Nieuwe koeler er opnieuw opgezet en ik typ dit bericht nu vanaf m'n oude vertrouwde pc, die overigens een stuk stiller is geworden. :P

Wat ik anders heb gedaan weet ik echt niet.. Eind goed, al goed?
Mooi man, waarschijnlijk heeft de processor toch niet goed contact gemaakt op de e.o.a. manier, en door het er opnieuw af en erop zetten van de koeling werkt het weer?
Pagina: 1