[Vista]Performance problemen nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik heb net mijn nieuwe HP laptop binnen. Hij kwam standaard met Vista Business 32-bit. Ik heb daar even mee lopen spelen, en heb daarna een, legale, Windows Vista Ultimate X64 geinstalleerd.

De performance was de eerste dagen gewoon goed, maar ik heb sinds gister flinke problemen. Af en toe reageert het systeem 30 seconden gewoon niet. Ook kan het heel lang duren voordat bijvoorbeeld een Excel of Word opstart, terwijl dat van de week nog razendsnel ging. Ik heb hiervoor ook Windows Vista Ultimate gedraaid op mijn vorige HP laptop, en dat ging prima.

Vanzelfsprekend alle updates gedraaid, onnodige services uitgezet, enz. enz. De reden dat ik 64-bits draai is het geheugen. Specs:
  • Intel T7700
  • 4Gb intern
  • 120GB 7200RPM
  • ATI X2300
Hier lijken mij geen Bottlenecks te zitten.

Ik heb op mijn PC wel zo'n 50.000 mailtjes staan. In totaal 62.000 items geindexeerd. Zou dit teveel kunnen zijn?

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:10
Check deze pagina eens met betrekking tot het maximale geheugen in Vista 32bit: http://www.vistaclues.com...-in-32-bit-windows-vista/

Heb je de 4GB al geprobeerd in Vista 32bit? Want ik zou alleen al om driver beschikbaarheid Vista op 32bit willen hebben. Want stabiliteit van 64bit drivers en de beschikbaarheid daarvan is nog steeds niet bepaald geweldig! En dan nog, heb je die 4GB helemaal volledig nodig? Wat voor programma's draai je dan op je Laptopje?

Als ik dan bijvoorbeeld 3,5GB beschikbaar had in Vista 32bit dan was ik persoonlijk niet eens begonnen aan Vista 64bit... Maar dat is mijn mening.

En wat betreft je mailtjes: Dat zal niet de oorzaak zijn, maar om de snelheid van Outlook optimaal te maken zou ik toch eens een schoonmaak houden in je mail archief... Desnoods exporteren naar een USB HDD of branden op DVD... Want 62.000 mailtjes is wel erg veel...

[ Voor 35% gewijzigd door Saeverix op 28-11-2007 10:28 ]

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-01 13:20

Gé Brander

MS SQL Server

Hij is waarschijnljik je mail aan het indexeren. Het is vrij veel, maar zeker niet een max, ik heb vorig jaar een sessie op IT Forum bijgewoond over de search, en deze kan dacht ik tot 5 miljoen items of 50 miljoen items aan, het is nogal een verschil, dat weet ik, maar het is in ieder geval bij lange na niet een probleem met 62.000 items. Alleen voor het volledig geindexeerd is, dat kan even duren.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• PWM
  • Niet online
c70070540 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 10:22:
Hij is waarschijnljik je mail aan het indexeren. Het is vrij veel, maar zeker niet een max, ik heb vorig jaar een sessie op IT Forum bijgewoond over de search, en deze kan dacht ik tot 5 miljoen items of 50 miljoen items aan, het is nogal een verschil, dat weet ik, maar het is in ieder geval bij lange na niet een probleem met 62.000 items. Alleen voor het volledig geindexeerd is, dat kan even duren.
Het indexeren was al wel klaar.

Ik heb op deze laptop onder Business dus heel even 32-bits gedraaid, en toen kon Vista maar 3,2gb adresseren. 32-bits is dus geen optie voor mij, aangezien ik veel Virtueel draai, en je daar je geheugen flink nodig hebt.

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Je draait Vista 64 bit en Office 32 bit, misschien dat Outlook, die nu dus WOW, draait wat moeite heeft met zoveel mail in een WOW omgeving?

Toen het eerst goed performde, stonden er toen ook al zoveel mailtjes in je mailbox?

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

• PWM
  • Niet online
c70070540 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 10:28:
Je draait Vista 64 bit en Office 32 bit, misschien dat Outlook, die nu dus WOW, draait wat moeite heeft met zoveel mail in een WOW omgeving?

Toen het eerst goed performde, stonden er toen ook al zoveel mailtjes in je mailbox?
Yep. Overigens tijdens het indexeren van die 60.000 items heb ik ook geen enkel performance probleem gekend.

Overigens is het niet dat ik hier mijn vraag even dump :) Ik heb deze hele dag ingepland om het probleem op te lossen, aangezien ik de laptop nodig heb bij klanten.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:55

ThunderNet

Flits!

Kijk even in de eventlogs of er problemen tussen staan op de tijden dat je systeem hangt?

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Gé Brander

Gé Brander

MS SQL Server

Ik zou eens proberen om alle mail items in een pst op te slaan op een USB stick of USB drive en deze pst loskoppelen van Outlook, zodat deze niet meer geladen wordt. Dan je systeem herstarten, en eens kijken of het nog steeds zo traag is, zo ja, je index opnieuw opbouwen, en nog eens herstarten en proberen.

Anders weet ik het ook niet. Dit is de enige manier om te bepalen waar het aan ligt.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Intussen geen software geinstalleerd? Spyware/virus scanners, of andere meuk?

Als het eerst goed draait, kan het niet vanzelf zomaar ineens hickups geven.

Heb je nadat het systeem hickups ging geven services en troep uitgezet of ervoor? Als je dat ervoor hebt gedaan, kan het daar wellicht mee te maken hebben.

MAil archiveren en verwijderen kan een oplossing zijn, om te testen?

• PWM
  • Niet online
ToFast schreef op woensdag 28 november 2007 @ 10:42:
Intussen geen software geinstalleerd? Spyware/virus scanners, of andere meuk?

Als het eerst goed draait, kan het niet vanzelf zomaar ineens hickups geven.
Ik ben al mijn wijzingen van de afgelopen dagen afgegaan, en problem solved!

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/9cXPCKtitnnPapoKo7kyYg7v/full.jpg

Ik had Enable Advanced Performance aangezet 2 dagen terug. Dit zou de Performance van je HD iets moeten verbeteren (met daarbij in het nadeel dat bij de Power Failure je problemen kan krijgen). Ik had dit op mijn oude laptop ook gedaan.

Blijkbaar vind deze nieuwe laptop het geen goed idee om deze optie te gebruiken, want mijn performance is weer volledig terug :)

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15:10
Volgende keer doen voordat je een topic aanmaakt... ;)

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

• PWM
  • Niet online
Saeverix schreef op woensdag 28 november 2007 @ 11:40:
Volgende keer doen voordat je een topic aanmaakt... ;)
Dat doe ik normaal ook :)

Echter, deze optie gebruik ik al jaren (zat ook onder XP) op meerdere machines (elk jaar nieuwe laptop). Aangezien het nog nooit een probleem heeft opgeleverd, was dit het laatste waar ik aan dacht.
Pagina: 1