Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Er is zomaar iets geïnstalleerd, maar wat? *

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Xochiquetzal
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-04 14:37
Ik was net gewoon een beetje aan het internetten. Ik had FF open staan op hotmail en hyves. Toen zag ik ineens een installatievenster in mijn taakbalk, met een icoontje (open kartonnen doosje met iets erin), maar geen tekst. Voor ik kon kijken wat het was, was ie weg en kreeg ik de standaard melding dat de computer opnieuw opgestart moest worden om de installatie te voltooien.

Nu kan het een automatische patch zijn geweest van Windows of zo, maar ik wil toch even zien wat het was. Kan dat? Is er ergens een lijst op te vragen met zojuist geïnstalleerde programma's?
Het klopt toch dat niet alle programma's (zeker de virussen en trojans) in de softwarelijst in het config scherm komen te staan?

Please help!
En alvast heel erg bedankt! Ik wacht natuurlijk sowieso nog met het rebooten van mijn laptop.

Verwelkom wat je niet kunt vermijden.

• Xochiquetzal
Hmmm, valt me tegen dat er nog geen reactie op is... Klein kickje dan maar?

• ET
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 28-11 20:03

ET

FireFox heeft net de 2.0.0.10 versie bij mij geinstalleerd, dus ik gok dat het dat is geweest. Alhoewel je daar in Firefox een nette melding van zou moeten krijgen.

Ik kan me echter niet voorstellen dat er zomaar iets uit zichzelf installeert, zeker niet als je wel het installatie venster gezien hebt.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Kicken binnen 24 uur is "not done".

Verder vraag ik me af wat je zelf al hebt gedaan om erachter te komen.

Gekeken of er Windows updates zijn geïnstalleerd?
Heb je een virusscanner?
Online scanner gedraaid?
Met systeemherstel de laptop teruggezet naar een eerder punt zodat mogelijk het programma of wat het dan ook was misschien nogmaals wordt geïnstalleerd?
Gezocht op het internet naar een oplossing?

ARME AOW’er

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Ik gok dat er geen reactie kwam omdat je zo schreeuwt in de topictitel (HELP en de vele vraagtekens) en dat je tegelijkertijd niet zelf op onderzoek uit gaat met de vele tips die je op dit forum tegekomt. Dus is minder roepen en meer denken misschien een goede tip voor de volgende keer. Sommige mensen reagerenniet zo goed op andersom ;)

Ik snap je paniek wel een beetje, maar als je echt bang bent zet je de boel gewoon uit en ga je rustig aan uitzoeken hoe en wat. Als een PC uit staat kan 'ie niets doen ook. (En check je alvast op een andere machine of je backups correct zijn).

Ik pas dus de titel even aan. Kijk zelf even in de Beveiliging en Virussen - Nieuw topic starten en geef dus even meer info over de situatie (zoals een log + je interpretatie daarvan). Al herinner ik me geen 'open kartonnetje' toen ik net update dus ik denk dat het inderdaad iets minder-netjes is. En dan helpt iets als hjt log goed.

Inhoudelijk: heb je inderdaad auto-updates aangezet in Ff, of is dat pas na een OK?

[ Voor 22% gewijzigd door F_J_K op 28-11-2007 17:51 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Xochiquetzal
Sorry, my bad. Te weinig info gegeven.

Ik heb geen auto-updates aanstaan (altijd vragen, bij alle applicaties waarvan ik weet dat het kan, in ieder geval Windows en FF).
Ik heb bij de geïnstalleerde software gekeken.
Ik heb in het startmenu gekeken naar nieuwe onderdelen.
Ik heb Norton AV gedraaid.

Systeemherstel.... heb ik nog niet gedaan maar kan natuurlijk wel als na reboot blijkt dat er iets vernaggeld is.

Verder gezocht op internet: voor zover ik me passende zoektermen kon bedenken, ja. En ook op andere fora gevraagd. Maar mijn ervaring is helaas dat vaak het antwoord hier te vinden is ;)

[ Voor 46% gewijzigd door Xochiquetzal op 28-11-2007 21:46 ]

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Met een beetje mazzel (voor jou) was het een autoupdate van Norton.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Xochiquetzal
Dat doet ie niet meer, want hij is verlopen en ik ben te gierig om opnieuw te betalen :D

• warcow
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-11 17:41
Deinstalleer hem dan ook meteen maar weer, want aan een virusscanner die niet meer update heb je ook vrij weinig.
Gebruik dan gewoon een gratis te gebruiken virusscanner zoals AVG ofzo.

Ik zou persoonlijk niet zo angstig zijn wat je "probleem" betreft, zolang je niet op een vage website zat zal er niet snel echt iets mis zijn.

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-11 14:28
warcow schreef op woensdag 28 november 2007 @ 22:50:
Ik zou persoonlijk niet zo angstig zijn wat je "probleem" betreft, zolang je niet op een vage website zat zal er niet snel echt iets mis zijn.
Herriner je de 'virus banner' nog van IlseMedia (startpagina) ;)

• Xochiquetzal
:Y (God, I'm old) :')

Ik heb trouwens vorige week wel wat leuke spyware binnengehaald met een 'Zwinky' of zo. Inmiddels er al afgeflikkerd :D

Reboot was vaag, trouwens. Deed het 2x niet, derde keer opgestart in veilige modus, vierde keer ging weer gewoon. Kon verder ook niets vreemds vinden, maar was wel ff schrikken.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:45

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

warcow schreef op woensdag 28 november 2007 @ 22:50:
Gebruik dan gewoon een gratis te gebruiken virusscanner zoals AVG ofzo.
Dat is nog beter ook dan Norton.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Normaal gezien heeft windows een mooi herstelpuntje aangemaakt. Wellicht kun je aan de naam hiervan al zien wat er geïnstalleerd werd.
Anders wordt het lastiger.
In elk geval zou ik je AV vervangen door een andere (AVG voldoet idd prima) een een volledige spyware scan doen.
Doe de wereld een plezier: als je vermoedt/zeker weet dat die bak besmet is met allerlei zooi: haal hem van interenet af en kuis hem volledig op (of beter: doe eens een schone install).

• Nielson
  • Laatst online: 00:43
Xochiquetzal schreef op donderdag 29 november 2007 @ 07:25:
:Y (God, I'm old) :')

Ik heb trouwens vorige week wel wat leuke spyware binnengehaald met een 'Zwinky' of zo. Inmiddels er al afgeflikkerd :D
Is dat op dezelfde pc ? Want veel spyware zet je pc wagenwijd open, en ook al weet je het ene te verwijderen heb je misschien al tig andere op de achtergrond draaien. Als je dan ook nog een verlopen virus-scanner hebt is dat vragen om problemen.
Reboot was vaag, trouwens. Deed het 2x niet, derde keer opgestart in veilige modus, vierde keer ging weer gewoon. Kon verder ook niets vreemds vinden, maar was wel ff schrikken.

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Ik vraag me af hoe oud je norton al is. Hoe lang is die al verlopen? Want sinds die verloopdatum ben je kwetsbaar voor de virussen (virii?) die sindsdien zijn uitgevonden. En dan kan je allerlei troep binnen krijgen, zoals wormvirussen, die kan je al krijgen door alleen maar online te zijn (sasser anyone?)...

De stappen die je zou moeten nemen:
op andere pc de norton removal tool downloaden, een andere virusscanner (AVG, Antivir, Avast zijn goeie gratis alternatieven), en een spywarescanner (hitmanpro is heel uitgebreid en gratis).
Vervolgens start je die vage pc op zonder actieve internetaansluiting en ga je de norton removal tool draaien, installeer je virus en spywarescanner en plan je een virusscan @ next boot en reboot. Draai daarna de spywarescan. Als er niks gevonden wordt is je pc clean, wordt er wel wat gevonden dan wordt dat verwijderd. Omdat systeembestanden besmet zouden kunnen zijn dien je eerst de belangrijke documenten enzo te backuppen, omdat verwijdering van een besmet systeembestand kan betekenen dat je pc niet meer (naar behoren) werkt.

• Xochiquetzal
Nog geen 2 maanden verlopen.
Ik denk dat ik niet zo erg veel risico loop op virussen. Ik kom niet op game-, cheat-, pr0n-, of twijfelachtige downloadsites. Maar je hebt wel gelijk. Ik moet binnenkort een nieuwe VS gaan kopen.

Ik zal vanavond je post eens goed doornemen en die stappen uitvoeren. Bedankt.

• Rogier
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-11 12:19
Je omschrijving van je icoontje doet mij meteen denken aan een scan van inkomende mail.

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Twee maanden? Een week verlopen vind ik al heel erg eng, ben al niet blij als mijn KAV een paar uur lang geen nieuwe update heeft binnengehaald :o Neem dan een gratis AV. En zorg dan natuurljk dat je alle updates van OS en alle applicaties hebt geinstalleerd en dat bijv. NoScript is geinstalleerd in Ff (en dat HTML weergave in je mailreader uit staat). Geen vscanner hebben is er om vragen, zie ook Racemol in "Er is zomaar iets geïnstalleerd, maar wa..." ;)

Overigens ben ik het niet eens met "is je pc clean" in bovenstaande post. Beter: "is de kans groot dat je PC clean is". Met de hand (icm eventueel iets als www.hijackthis.de/en) nog eens logjes bekijken kan dan nog steeds geen kwaad.

offtopic:
En jammer dat je jezelf old voelt. Nu voel ik me helemaal oud :'( :+

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• har0
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 10-02-2022
*koop* dan AVG of Avast Home, dan heb je wat voor weinig en had je dit kunnen voorkomen

• Kosh66
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 28-11 22:28
Kun je in het eventlog: systeem- of applicatielog bij de betreffende datum/tijd niets vinden over de betreffende installatie? Elk msi-pakket laat zo zijn sporen achter...

• Coca-Cola
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:42
Ik had trouwens ook die Firefox update, zonder waarschuwing, maar ook zonder reboot melding (althans alleen de melding dat firefox 'gereboot' moest worden). Weet je zeker dat het je OS was wat wilde rebooten?

• Xochiquetzal
Kosh66 schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 09:51:
Kun je in het eventlog: systeem- of applicatielog bij de betreffende datum/tijd niets vinden over de betreffende installatie? Elk msi-pakket laat zo zijn sporen achter...
Ja, zoiets zocht ik dus! Waar vind ik dat?

• Xochiquetzal
Coca-Cola schreef op vrijdag 30 november 2007 @ 13:47:
Weet je zeker dat het je OS was wat wilde rebooten?
Nee. Ik weet alleen dat het er uitzag als de standaard melding. (Iets van installatie kan pas voltooid worden na een reboot.. Wilt u nu of later?)

Pagina: 1