Up speed met 32 Kb veel te laag

Pagina: 1
Acties:
  • 984 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Topicstarter
Sinds 2 dagen traint mijn Belkin ADSL Modem with Wireless G Router in op 6368Kb/32Kb bij TweakDSL. Door de lage up speed is mijn internetsnelheid veel te laag, ondanks de ruim 6 mbit down. Ik kom er maar niet achter waar het aan ligt. Resetten van de modem/router helpt niet. Het is ontstaan nadat de modem/router dit weekend een kwartiertje van de stroom afgehaald is.

Dit is een maand geleden ook een keer gebeurd en de helpdesk van TweakDSL kon niks raars vinden. Uiteindelijk is het door een onduidelijke reeks handelingen (DHCP server uit en aangezet, SPA-3000 ATA uitgezet, etc) wel gelukt om de up speed weer omhoog te krijgen. Wat zou het probleem kunnen zijn? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Is je upload snelheid ook echt 32kbit/s? (= 4KB/s)

Aan je verhaal te merken ligt het iig aan je router :P. Misschien is er een nieuwe firmware oid die dit probleem fixt?

[ Voor 68% gewijzigd door MensionXL op 28-11-2007 19:13 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10 10:09
Ubuntu live desktop booten en proberen.
Maar meestal ligt het aan de provider, dus ik zou niks doen en even afwachten, en dan klagen.
Kijk eens in de forum van je provider, daar vind je meestal meer mensen klagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
jan99999 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 19:14:
Maar meestal ligt het aan de provider, dus ik zou niks doen en even afwachten, en dan klagen.
Ubuntu live desktop booten zal geen enkele invloed hebben op de intrain snelheid van de modem, dit wordt namelijk niet veroorzaakt door een van je computers die thuis staat.

Aangezien het probleem een keer werd opgelost door met je modem instellingen te spelen raad ik je aan een andere modem proberen te lenen en deze uit te gaan testen. Als het probleem niet speelt bij de andere modem, dan wordt het probleem dus door je modem veroorzaakt. Doet de andere modem ook moeilijk, dan ligt het waarschijnlijk aan de fysieke verbinding naar de centrale (oftewel, je eigen bebakening, of niet).

🌞🍃

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Want dan traint z'n router ineens wel met het normale aantal kbit's in :? Dat ding staat gewoon los van je OS of waar je pc dan ook op draait, laat staan dat je een PC nodig hebt om überhaupt een router in te laten trainen... ;)
Ik quote:
Dit is een maand geleden ook een keer gebeurd en de helpdesk van TweakDSL kon niks raars vinden.

Ik neem aan dat TS zelf al wat onderzoek heeft verricht; waaronder dit. Of niet TS?

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:06
Die mensen met hun belachelijk ubuntu/linux oplossingen altijd, ten eerste heeft echt niet iedereen die liggen hoor, ten tweede is het zinloos veel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

SCIxX schreef op woensdag 28 november 2007 @ 19:21:
Die mensen met hun belachelijk ubuntu/linux oplossingen altijd, ten eerste heeft echt niet iedereen die liggen hoor, ten tweede is het zinloos veel werk.
Ten eerste kan je het gratis downloaden van http://www.ubuntulinux.org, en ten tweede bestaat het uit een Live gedeelte die je zonder ook maar iets te installen, kan booten en waar je mee kan werken.

Die mensen met hun zogenaamde kennis van Ubuntu/Linux toch altijd... :P

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
Ja leuk man, en wat helpt dat in dit geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

SCIxX schreef op woensdag 28 november 2007 @ 19:25:
Ja leuk man, en wat helpt dat in dit geval?
Wat heeft jouw post geholpen? Maak mij dat maar eens duidelijk. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door MensionXL op 28-11-2007 19:38 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Enfer
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 05-10 11:49
[...]
Sinds 2 dagen traint mijn Belkin ADSL Modem with Wireless G Router in op 6368Kb/32Kb bij TweakDSL.
Het intrainen van een modem heeft werkelijk NIETS te maken met het os, maar heeft te maken met de kwaliteit van de bekabeling thuis / naar de centrale e.d.
edit:

@ hieronder oh sorry, dan heb ik de verkeerde gequote :+ 8)7 |:( }:O
ff aangepast naar de goede quote :+

[ Voor 47% gewijzigd door Enfer op 28-11-2007 19:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Enfer schreef op woensdag 28 november 2007 @ 19:29:
[...]

[...]

Het intrainen van een modem heeft werkelijk NIETS te maken met het os, maar heeft te maken met de kwaliteit van de bekabeling thuis / naar de centrale e.d.
Mja, en lees jij ook even door dat ik dit NIET beweer maar een post ontkracht? :? :X

Dat dit niet zo is, heb ik al eerder duidelijk gemaakt. ;)
edit:

:')

[ Voor 32% gewijzigd door MensionXL op 28-11-2007 19:38 ]

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supreme tweaker
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-08 01:27
[...]

[...]

edit:

En hoewel dat toch wel vrij algemeen bekend is bij mensen met ook maar een greintje verstand van ADSL/Telefonie/internet techniek komen er toch weer de gebruikelijke linux "tweakers" met hun alles-in-1 Ubuntu fix-it-all. Erg jammer.

OnTopic: Heb je al de gehele router gereset (factory instellingen), stroom eraf, erop, kabels vervangen en/of nieuwe firmware geflashed?

Burp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
MensionXL schreef op woensdag 28 november 2007 @ 19:29:
[...]

Wat heeft jouw post geholpen? Maak mij dat maar eens duidelijk. ;)
Dan zijn reactie zinloos is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:32
Nu on topic:

Ik vermoed 3 mogelijke oorzaken:

* Je eigen bekabeling/splitter goed nakijken, desnoods vervangen. Misschien kabelbreukje of een
slecht contact van de stekkertjes.

* Je modem is defect. Enige manier is om daar achter te komen is uitwisselen bij iemand anders.
En dat vice versa. Kan je het probleem herproduceren of niet.....

* Een hardware probleem in de centrale of een instellingsprobleem in de DSLAM. Alleen je provider
kan je daar verder helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
cornfed99111 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 22:26:
Nu on topic:

* Je eigen bekabeling/splitter goed nakijken, desnoods vervangen. Misschien kabelbreukje of een

* Je modem is defect. Enige manier is om daar achter te komen is uitwisselen bij iemand anders.
En dat vice versa. Kan je het probleem herproduceren of niet.....

* Een hardware probleem in de centrale of een instellingsprobleem in de DSLAM. Alleen je provider
kan je daar verder helpen.
Quoted for Truth.

Maar toch onvolledig. Het kan ook nog zijn dat je een ADSL-modem voor AnnexB (ISDN) op een Annex A lijn aangesloten hebt staan of vice versa. (Ook dat kan 32kbits upload veroorzaken).

Het kan ook zijn dat je splitter van het verkeerde type is (weer AnnexA (POTS) versus AnnexB (ISDN).

Tot slot kan je splitter nog kapot zijn of wellicht staat er een apparaat voor de splitter aangesloten.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
Merci.kalizec..

Er is feitelijk veel te weinig info om iets zekers te kunnen zeggen. Zoals zo vaak op dit forum.
Als de TS nu eens zijn intrainwaardes zou posten, zou dat ook weer iets helpen.

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Topicstarter
Opgelost, maar eigenlijk heb ik weinig gedaan. Vanmorgen was de up snelheid nog steeds beroerd. Daarna effe de splitter eraf gehaald. Up speed werd meteen 950 kbit. Splitter weer terug geplaatst en de snelheid bleef behouden. Nu voel ik me nog steeds :X en }:O omdat ik niet weet wat het probleem is en of deze oplossing een volgende keer ook weer werkt...
Als de TS nu eens zijn intrainwaardes zou posten, zou dat ook weer iets helpen.
Ik heb de hoogte van mijn intrainverbinding opgegeven. Anyhow, hier nog de schermprint van de weinige info die mijn modem ter beschikking stelt.

Allen bedankt.

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

atjong schreef op donderdag 29 november 2007 @ 07:13:
Opgelost, maar eigenlijk heb ik weinig gedaan. Vanmorgen was de up snelheid nog steeds beroerd. Daarna effe de splitter eraf gehaald. Up speed werd meteen 950 kbit. Splitter weer terug geplaatst en de snelheid bleef behouden. Nu voel ik me nog steeds :X en }:O omdat ik niet weet wat het probleem is en of deze oplossing een volgende keer ook weer werkt...

[...]

Ik heb de hoogte van mijn intrainverbinding opgegeven. Anyhow, hier nog de schermprint van de weinige info die mijn modem ter beschikking stelt.

Allen bedankt.
Blijkbaar zit er dan toch iets niet lekker in je bekabeling of splitter, aangezien één van die twee dingen het probleem heeft opgelost.

Goedkoop bellen via VoIP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Topicstarter
Ik wil na al die tijd nog wel even de uitkomst van dit probleem laten weten. Bij tijd en wijlen was de lage snelheid weer terug, bv. als de stroom van de router/modem af was geweest of als ik hem had moeten resetten. Ik had al een betere telefoonkabel uitgeprobeerd (die ik nog ergens in een bak had liggen):
Afbeeldingslocatie: http://atjong.tweakdsl.nl/got/img_4797_.jpg
Het resultaat leek beter. Maar vandaag heb ik weer een halve dag een upspeed van 32 kb gehad en was ik het zat. Ik ben naar de winkel geweest en heb voor € 6,25 deze splitter gehaald van Sitecom:
Afbeeldingslocatie: http://atjong.tweakdsl.nl/got/img_4789_.jpg
Het resultaat: een mooie stabiele verbinding van 6368Kb/960Kb (down/up). Dus ik ben weer blij :).

PS, hier nog een shot van de splitter die alle ellende heeft veroorzaakt; ik kreeg hem samen met een CopperJet ADSL modem bij mijn abonnement bij TweakDSL:
Afbeeldingslocatie: http://atjong.tweakdsl.nl/got/img_4794_.jpg
Thanks voor alle reacties.

[ Voor 12% gewijzigd door atjong op 16-02-2008 19:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevertje1977
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 05-10 09:56
Dat splittertje lijkt verdacht veel op de splitter die Telfort erbij levert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 20:03
Zo hey, dat een simpele splitter zoveel uit kan maken... Ik heb diezelfde splitter hier ook, en hier is het intrainen ook niet optimaal. Ik zal ook eens een andere proberen...

People who live in glass houses shouldn't throw stones.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cornfed99111
cornfed99111 schreef op woensdag 28 november 2007 @ 22:26:

Fijn dat je mijn advies hebt opgevolgd..... :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Topicstarter
cornfed99111 schreef op zaterdag 16 februari 2008 @ 20:41:
Fijn dat je mijn advies hebt opgevolgd..... :*)
Ja, ik dacht dat alles nu goed was. Tot gisteravond. Weer 32 kbps upspeed 8)7. Uiteraard is er niks gewijzigd aan mijn configuratie dus ik begin nu te twijfelen aan het modem. Overigens heb ik heb vanmorgen gereset en stond hij daarna op 160 kpbs upspeed. Is dit verklaarbaar?

Afbeeldingslocatie: http://atjong.tweakdsl.nl/got/belkin20080326.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Reset je modem eens in de zoveel tijd? (poweroff)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 05:36:
Reset je modem eens in de zoveel tijd? (poweroff)
Normaal doe ik dat niet nee. Is nog niet nodig geweest. Inmiddels heb ik na de vorige post wel 8 keer gereset en is de upspeed na die 16- kbps alleen nog maar 32 kbps geweest. Ook heb ik WLAN uitgezet en alle netwerkkabels uit het apparaat getrokken en hem van stroom gehaald. Vervolgens weer de stroom erop, gewacht tot de internetverbinding er weer was (groene lampjes) en vervolgens alleen netwerkkabel van de PC aangesloten. Gevolg: 32 kbps. :X :? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:25
atjong schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 05:53:
[...]

Normaal doe ik dat niet nee. Is nog niet nodig geweest. Inmiddels heb ik na de vorige post wel 8 keer gereset en is de upspeed alleen nog maal 32 kbps geweest. Ook heb ik WLAN uitgezet en alle netwerkkabels uit het apparaat getrokken en hem van stroom gehaald. Vervolgens weer de stroom erop, gewacht tot de internetverbinding er weer was (groene lampjes) en vervolgens alleen netwerkkabel van de PC aangesloten. Gevolg: 32 kbps. :X :? 8)7
Vraag eens aan je provider of ze de lijnkaart in de de wijkcentrale voor je willen resetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Topicstarter
trolleystad schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 07:39:
Vraag eens aan je provider of ze de lijnkaart in de de wijkcentrale voor je willen resetten.
Voor mijn begrip: wat is de lijnkaart van de wijkcentrale?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:25
atjong schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 09:05:
[...]

Wikipedia: DSLAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bastian433
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 06-10 22:23
Ik zou eerder zeggen van probeer eens een betere modem, belkin en sweex en sitecom zouden verboden moeten worden om routers en modems op de markt te brengen. eenvoudige switches en splitters gaat denk ik nog wel, maar zodra het aankomt op het schrijven van software is het vaak huilen geblazen.
Kapot modem is ook niet ondenkbaar, ze kunnen wel stuk namelijk. als je zonder splitter heb geprobeerd, de kabels hebt vervangen, vind ik ik de volgende logische stap een ander modem.

[ Voor 23% gewijzigd door bastian433 op 26-03-2008 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 05-10 01:34
atjong schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 09:05:
[...]

Ik vrees dat de eerste lijn van je ISP dat ook zal zeggen.

PSN: djmurcielago

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Topicstarter
bastian433 schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:28:
Kapot modem is ook niet ondenkbaar, ze kunnen wel stuk namelijk. als je zonder splitter heb geprobeerd, de kabels hebt vervangen, vind ik ik de volgende logische stap een ander modem.
True, da's de meest logische stap. Ik heb alleen geen ADSL2 modem in de buurt om te testen. Dus als iemand toevallig nog zo een ding heeft liggen in de buurt van Utrecht die ik een dagje mag lenen dan hoor ik dat graag :|.
Murcielago schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 10:32:
Ik vrees dat de eerste lijn van je ISP dat ook zal zeggen.
Die kans is vrij groot en dan sta ik weer met een mond vol tanden. Hoewel de helpdesk van TweakDSL me nog wel eens positief heeft verbaasd over technische kennis. Maar het gaat wel weer over een netwerk van BBNed en dat beheren ze natuurlijk zelf weer niet :X.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben jij d'r zoeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan je 100% garanderen dat een lijnkaart reset de oplossing is. Maar het probleem zal blijven terugkomen, en dat ligt aan de modem firmware. De lijnkaart kan niet goed communiceren met de modem in deze situatie en zal daarop vastlopen (Die poort althans).

Vraag aan de Helpdesk om een poort reset te doen op je lijnkaart.
Je moet zelf ook nieuwe firmware op je modem zetten/een andere modem kopen.

Maar let op: Een nieuwe modem helpt pas als de lijnkaart ook is gereset. Vanuit deze situatie gaat geen enkele modem op die poort meer boven de 32kb up uitkomen.

Overigens kan je splitter en bekabeling uitsluiten, want het is wel erg toevallig dat hij precies op 32kbit uitkomt en geen 29 of 34 of 51 of wat dan ook. Bij een getal als 32 of 64 gaat er bij mij al gelijk een lampje branden.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2008 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atjong
  • Niet online

atjong

90km/h-astronaut

Topicstarter
Thanks Richard voor de uitgebreide inside information. Goed om te weten. Werk je in de netwerken?

Overigens: Ik kom net thuis. Modem staat op 6400Kb/32Kb (exact). Ik trek de splitter er tussenuit en na reconnecten gaat de snelheid naar 6350Kb/960Kb. Ik doe de splitter er weer tussen en de snelheid blijft op 6368Kb/960Kb. 8)7 :X |:( :X |:( :X |:( :X |:( 8)7

kSnapput niemeer...
Verwijderd schreef op woensdag 26 maart 2008 @ 17:29:
Ik kan je 100% garanderen dat een lijnkaart reset de oplossing is. Maar het probleem zal blijven terugkomen, en dat ligt aan de modem firmware. De lijnkaart kan niet goed communiceren met de modem in deze situatie en zal daarop vastlopen (Die poort althans).

Vraag aan de Helpdesk om een poort reset te doen op je lijnkaart.
Je moet zelf ook nieuwe firmware op je modem zetten/een andere modem kopen.
Er is geen nieuwere firmware voor deze modem. Ben ik nu doomed? Of zou het misschien helpen om juist oudere firmware uit te proberen? 't Vervelende is dat dit probleem niet altijd optreedt, dus reproduceren kan lastig zijn.

[ Voor 49% gewijzigd door atjong op 26-03-2008 18:42 ]

Pagina: 1