[Vista] Eventlogger geeft fout van atikmdag

Pagina: 1
Acties:
  • 1.912 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
Vandaag was ik weer eens bezig om te kijken of ik Vista ook sneller kan laten opstarten.
De laatste tijd hoor ik steeds mensen die met een redelijk oud systeem Vista binnen 5 minuten laten opstarten en het gebruiksklaar is. Volgens mij is 3 minuten nu ongeveer gemiddeld op een iets gedateerd systeem.

Nou, bij mij duurt het veel langer. Ik heb er geen stopwatch bij gehouden, maar 8 minuten is niet overdreven volgens mij, voordat het systeem gebruiksklaar is.
Hoewel, als ik naar de eventlogger kijk duurt het volledige opstartproces ook maar 3 minuten, maar dan is het systeem nog lang niet gebruiksklaar.
Al eerder ben ik een fout tegengekomen in een LAN-adapter die problemen had met Vista. Ik wist niet eens dat ik er nog een in m'n kast had, maar waarschijnlijk heeft het systeem er een virtuele adapter bij bedacht. Deze heb ik al een tijdje uit staan, want dat gaf vertragingen op van tienduizenden miliseconden.
Tijdens die optimalisatieperiode voorheen zag ik ook al een fout met als bron atikmdag. Deze gaf niet veel vertraging (zo'n 5 tot 8 seconden) en aangezien ik hier geen oplossing voor kon vinden heb ik die eerst laten staan.

Om toch van dit probleem af te zijn heb ik enkele AMD/ATI drivers geinstalleerd voor m'n videokaart. Uiteraard had ik die ook al draaien, maar misschien dat nieuwere versies hielpen. Dit blijkt dus niet het geval te zijn.
Wel ben ik redelijk zeker dat het probleem met m'n ATI kaart te maken heeft, want als je via een zoekmachine op de term atikmdag zoekt krijg je heel veel hits. Deze hebben allemaal te maken met BSOD's en dat de kaart blijkbaar te warm wordt.
Allemaal leuk en aardig, maar dit is bij mij niet het geval.
De fout in de eventlogger die ik krijg is als volgt:
Kan de beschrijving van gebeurtenis-id 43038 van bron atikmdag niet vinden. Het onderdeel dat de gebeurtenis heeft gestart is mogelijk niet op de lokale computer geïnstalleerd, of de installatie is beschadigd. U kunt het onderdeel op de lokale computer installeren of herstellen.

Als de gebeurtenis van een andere computer afkomstig is, moest de weergave-informatie bij de gebeurtenis zijn opgeslagen.

De volgende informatie is in de gebeurtenis opgenomen:

de berichtbron is aanwezig, maar het bericht kan niet in de tekenreeks/bericht-tabel worden gevonden
Wanneer je op de hyperlink Online Help klikt krijg je zo'n mooie melding dat er geen oplossing voor deze fout is, maar ze blij zijn dat je hier naar hebt gezocht.
Allemaal leuk en aardig, maar die fout heb ik dus al sinds het begin dat ik Vista heb geinstalleerd (ongeveer 1 of 2 maand na introductie).

De bovenstaande foutmelding komt 2x achter elkaar voor in de Eventlogger. Daarna volgt er een andere fout (ook 2x achter elkaar).
code:
1
CRT invalid display type

Dit is een foutmelding waar ik iets meer mee kan, ware het niet dat ik geen CRT schermen heb.

Op dit moment heb ik een dual-screen setup, maar enkele weken terug toen ik deze fout ook al had had ik nog een single-screen setup.

Op dit moment weet ik niet meer waar ik nog verder kan zoeken. Op zoek naar mobo drivers voor Vista is denk ik ook geen optie, aangezien ik tot voor kort hier geen drivers voor kon vinden op de Asus website(s).

Heeft iemand hier nog een idee wat ik zou kunnen proberen?

Even een korte lijst met specs en geinstalleerde software
Hardware
P4 3.2GHz, in HyperThreading mode
3GB RAM
2x 160GB SATA HDD
Asus P4C800-E Deluxe
ATI 9800XT 256MB
2 DVD/CD branders intern
1 DVD/CD brander extern (USB2.0)

Software
Vista Ultimate 32-bit
AVG Free
ATI Catalyst Control
DisplayFusion
Windows Mobile Device Center (ActiveSync)
Live Messenger
Firefox
Office 2003
Nero 7.10.1.0
Microsoft Muis & Keyboard drivers
Quicktime
Daemon Tools

Nou ja, nog wel veel meer software, maar niet alles is relevant denk ik.

Volgens mij heb ik ook de Indexer van Vista uit gezet, hoewel ik nog regelmatig de harde schijf hoor ratelen terwijl er niets op het scherm gebeurd.

Als iemand dus nog een briljant idee heeft...

[ Voor 0% gewijzigd door alt-92 op 27-11-2007 20:40 ]

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• Jan_V
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:35
Om toch het antwoord op m'n eigen vraag te geven (en zo misschien anderen ook ermee help)

Antwoord is te vinden op de AMD website.
Het ligt dus aan de Catalyst 7.7 drivers en zal (misschien) worden opgelost in volgende versies. Het heeft echter niets te maken met performance in Vista.

Zie het officiele antwoord alhier:
http://support.ati.com/ic...nowledge&questionID=29385

Battle.net - Jandev#2601 / XBOX: VriesDeJ

• SirDarkAngel
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-02 16:46
De melding CRT invalid display type doet geen kwaad, maar kan je weg krijgen door jawel, oudere drivers te installeren. Ik heb het ook niet verzonnen, maar ATI geeft dit zelf aan als oplossing.

Wilde altijd al iets over computers weten