[AUDIO] Moederbord naar versterker voor HD audio

Pagina: 1
Acties:
  • 185 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Zyphrax
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-04-2023
Een week geleden heb ik een nieuw MediaCenter systeem in elkaar gezet. Tussen mijn Gigabyte GA-MA69GM-S2H moederbord en VSX-LX50 receiver zit alleen een HDMI kabel. Dit werkt prima voor geluid als stereo, DTS en DD.

Met de komst van HD-DVD en BluRay hebben we nu ook DD TrueHD en DTS-HD Master audio. Wat ik wel graag op mijn receiver uit wil testen.

De receiver ondersteunt HDMI 1.3 en kan zelf DD TrueHD en DTS-HD decoderen.
Het moederbord ondersteunt helaas alleen HDMI 1.2 (alleen de PS3 ondersteunt 1.3).

Weet iemand een manier om het signaal vanuit mijn moederbord naar de receiver te krijgen?

Ik weet dat SPDIF de bandbreedte er niet voor heeft. Ik zoek/lees me wezenloos, heef iemand toevallig een dergelijke situatie werkend?

Any sufficiently advanced technology is equivalent to magic.

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-02 12:53
Hopen dat er een programma is die een decoder heeft voor de HD geluidsformaten en die omzet naar meerkanaals PCM. Dat kan wel over HDMI 1.2 en geeft dezelfde geluidskwaliteit.

• Zyphrax
PowerDVD kan het decoderen volgensmij.

Dat brengt een tweede nadeel: deze moederborden sturen tot maximaal 2 kanaals LPCM via HDMI uit.

Ik zit zelf nog te denken aan de losse 6 kanaals output op het moederbord en de 6 kanaals input op de versterker. Waarvoor ik dan 6 losse 3,5mm jack male <-> RCA male kabels nodig heb?

[ Voor 7% gewijzigd door Zyphrax op 27-11-2007 20:25 ]

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-02 18:32

voodooless

Sound is no voodoo!

3x mini-jack naar dual RCA heb je nodig voor analoog 5.1 geluid. Maar het kan best zo zijn dat DD of DTS via HMDI beter gaat klinken. Gewoon een kwestie van uitproberen denk ik.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Zyphrax
Ik dacht ik sluit het aan naast de HDMI aansluiting. En switch mn audio device in Vista als ik naar TrueHD/DTS-HD wil luisteren.

Op het moederbord zijn het 6 losse uitgangen (1 mini-jack per kanaal), op mijn versterker zijn het ook 6 losse ingangen (1 RCA per kanaal). Dan kan ik geen dual RCA's gebruiken toch?

Deze kabel dacht ik aan 3,6mm <-> RCA mono (x6 :S)
Afbeeldingslocatie: http://www.cameraland.nl/components/com_virtuemart/shop_image/product/large/ham025.jpg

Dit is de achterkant van mn Pioneer (ze connecten naar het grijze vlak, middenonder)
Afbeeldingslocatie: http://www.pioneer.eu/images/products/avamplifierreceiver/pioneer/vsxlx50backpanel_medium.jpg

Dit zijn de connecties op mn moederbord
Afbeeldingslocatie: http://www.gigabyte.eu/FileList/Image/motherboard_productimageback_ga-ma69gm-s2h_big.jpg

[ Voor 30% gewijzigd door Zyphrax op 27-11-2007 20:54 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Zyphrax schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 20:46:
Deze kabel dacht ik aan 3,6mm <-> RCA mono (x6 :S)
[afbeelding]
Nee! Je moet de stereo hebben, dus stereo mini-jack naar twee RCA's en dat 3x (zoals ik al eerder zei).

• Zyphrax
voodooless schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 21:05:
[...]

Nee! Je moet de stereo hebben, dus stereo mini-jack naar twee RCA's en dat 3x (zoals ik al eerder zei).
Ik las wat je zei. Sorry, maar ik snap niet hoe ik met 3 kabels, 6 outputs op 6 inputs aansluit :S.

Zie mijn post hierboven: 1 output is 1 geluidskanaal.
(1x front left, 1x center, 1x front right, 1x rear left, 1x rear right, 1x subwoofer)

[ Voor 14% gewijzigd door Zyphrax op 27-11-2007 21:19 ]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Nee, een output is altijd twee kanalen: front, left, center/sub. Staat vast ook in de manual van je plankje.

[ Voor 25% gewijzigd door voodooless op 27-11-2007 21:23 ]

• Zyphrax
Je hebt helemaal gelijk.
Ik moet aansluiten: 1x front, 1x rear, 1x center + subwoofer

Thnx!
Ik ga het komend weekend eens proberen

[ Voor 8% gewijzigd door Zyphrax op 27-11-2007 22:58 ]

Pagina: 1