Toon posts:

CPU Multiplier

Pagina: 1
Acties:
  • 1.286 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers.

Ik ben in het bezit van een computer met een AMD Athlon 64 3700+ processor. Nu keek ik vandaag in CPU-Z en Everest en zag dat de CPU multiplier op 4.0x stond. Ik zag dat dit het minimum was, en ging ervan uit dat dit met Cool 'n Quiet te maken had. Echter toen ik vervolgens het spel Call of Duty 4 ging draaien merkte ik dat deze multiplier niet veranderde, en de processor dus op minimum bleef werken. Op het moment ben ik mn CPU aan het stressen met Super PI (Op aanraden van een vriend van mij.) en haal ik 100% CPU belasting. De multiplier staat echter nog steeds op x4.0.
Mijn vraag is, hoe kan ik dit verhelpen, als dat al kan. Iemand vertelde mij dat de normale multiplier die ik zou moeten hebben (Als ik iets aan het doen ben) x12 is. Hoe kan ik de multiplier handmatig op 12 zetten, of in ieder geval het Cool 'n Quiet systeem activeren, zonder dat de computer hiervan kapot gaat?

Alvast bedankt.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Daar is een zat over te vinden, is echt veel besproken zowel hier op GoT, als de rest van het internet. ;)

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 12-03 15:40
Ten eerste is de multiplier 11x, niet 12x. Hij loopt namelijk op 2200 MHz.

Ten tweede, gewoon je BIOS ;) Genoeg over te vinden in de FAQ of met google.

• luccie
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-04 21:22
Dit kan in je BIOS, wat de beste optie is.

Waar sschijnlijk heb je net zoals ik een ES een Engineering Sample, met unlockte multiplier en kun je zelfs verder als 12 ;)

Ik gebruik CBiD en RightMark CPU Clock Utility voor het clocken van de mijne omdat het in me bios nog niet lukt (meot bios nog ff hacken)

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 21:30

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

leonpwner1 schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 20:03:
Ten eerste is de multiplier 11x, niet 12x. Hij loopt namelijk op 2200 MHz.

Ten tweede, gewoon je BIOS ;) Genoeg over te vinden in de FAQ of met google.
Niet als hij een socket 754 Athlon 64 heeft. ;)

Kijk eens of het verholpen is als je een ander energiebeheerschema kiest bij Configuratiescherm -> Energiebeheer.

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
Paddixx schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 20:07:
[...]

Niet als hij een socket 754 Athlon 64 heeft. ;)

Kijk eens of het verholpen is als je een ander energiebeheerschema kiest bij Configuratiescherm -> Energiebeheer.
Wat dus het geval is. Sorry, vergeten te vermelden dat het een Socket 754 is. Ik heb wel gezocht, ook hier op GoT maar kon niks vinden waar ik iets mee kon. Ik ben dan ook geen expert op dit gebied, en zou dan ook graag manieren gebruiken waarbij ik niet in BIOS hoef :P.
Ik zal het energiebeheerschema proberen.

Edit:
Bij de Energiebeheerschema's stond hij op Altijd aan. De enige instellingen die ik kan kiezen zijn alleen of en wanneer het scherm uit moet, wanneer vaste schijven uitgeschakeld worden, en wanneer het systeem op standby gaat. Heeft 1 van deze 3 invloed op de CPU multiplier? Alleen beeldscherm uitschakelen staat trouwens aan (op 20 minuten).

Ik zal ook eventjes kijken naar de programmaatjes van luccie.

Edit 2:
Ik hoor ook dat mijn Core Voltage te laag is, klopt dit?
Afbeeldingslocatie: http://img505.imageshack.us/img505/5456/cpuid3pb0.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 20:25 ]

• Avalaxy
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 20:17:

Edit 2:
Ik hoor ook dat mijn Core Voltage te laag is, klopt dit?
[afbeelding]
Ja, normaal gesproken zou dit rond de 1.35V liggen. Ik denk dat je pc gewoon vast zit in de C&Q mode, door welke reden dan ook :P Het verlaagde voltage en verlaagde multiplier duiden er iig wel op.

Overigens wel vet dat je een ES hebt :P

Verwijderd

Topicstarter
leonpwner1 schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 20:42:
[...]

Ja, normaal gesproken zou dit rond de 1.35V liggen. Ik denk dat je pc gewoon vast zit in de C&Q mode, door welke reden dan ook :P Het verlaagde voltage en verlaagde multiplier duiden er iig wel op.

Overigens wel vet dat je een ES hebt :P
Toevallig enig idee hoe ik hem hier vanaf kan halen? Google levert zo op het eerste oog niet veel op.
Wat houd ES trouwens precies in? :P Ben wel benieuwd.

• Rhannie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 21:30

Rhannie

[DPC] Team Black Bulls

Zet 'm eens op een ander schema. Ik had bij mijn vorige laptop ook dat 'ie bleef hangen in de energiebesparingsstand als 'ie op "Altijd aan" stond. Toen ik dat veranderde naar "Draagbaar/laptop" werkte het wel goed. Staat er niet iets van "minimaal energieverbruik" tussen?

[ Athlon XP 3000+ (Barton) @ 2635MHz | Abit NF7-S2 | Zalman CNPS7000-Cu | 2 x MDT 512MB DDR400 | Sapphire Radeon 9800SE @ 432MHz core/378MHz mem met alle pipelines unlocked + Zalman VF700-AlCu | WD800JB | WD2500JB | Antec SLK3000B | Zalman ZM400B-APS ]

Verwijderd

Topicstarter
Paddixx schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 20:48:
Zet 'm eens op een ander schema. Ik had bij mijn vorige laptop ook dat 'ie bleef hangen in de energiebesparingsstand als 'ie op "Altijd aan" stond. Toen ik dat veranderde naar "Draagbaar/laptop" werkte het wel goed. Staat er niet iets van "minimaal energieverbruik" tussen?
Deze staat er inderdaad bij, ik ga het nu uitproberen :)
Ik heb alle schemás geprobeert en het probleem gaat niet weg. Nog andere manieren, naast BIOS (BIOS als allerlaatste middel), die zouden kunnen werken?

*edit*
Ik heb nu Rightmark CPU Clock Utility aan staan, maar ben niet zeker over welke instellingen ik moet kiezen. Ik denk dat ik maar voor Multiplier 12x ga, maar dan moet ik ook Voltage instellen. Volgens Wikipedia moet deze bij mijn CPU 1.50V zijn, maar hier werd net gezegd dat het 1.35V was. Op welke kan ik het beste instellen?

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 21:20 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

Duik gewoon even het BIOS in en zet de MP hoger en het voltage op default :). Het hele C'nC verhaal zal ongetwijfeld niet goed werken als de MP daadwerkelijk op 4x staat vastgesteld. Mocht je toch het BIOS willen mijden dan kun je eens proberen om met RMClock de multiplier in te stellen, ik kan alleen niet uit ervaring vertellen of dat gaat werken in deze situatie.

Wat een ES inhoudt? Het staat voor 'Engineering Sample' en kwalificeert zich daarmee eigenlijk als een testprocessor van AMD. Dit wil overigens niet zeggen dat alle ES processoren als test processor zijn gebruikt, AMD wil ook wel eens cadeautjes weggeven in de vorm van een leuke ES processor. Meestal zijn dat dan gewoon normale processoren maar dan in ES vorm.

Er zijn ook ES processoren die wel als testmodel gebruikt zijn. Deze zijn ouder (gemaakt voordat ze nog in de winkel lagen) en kunnen gebreken hebben, slechter overclocken en/of door en door getest zijn onder erbarmelijke omstandigheden waardoor de levensduur met een aantal jaar ingekort is :P.

De voor- en nadelen van een ES? De processoren zijn multiplier unlocked. Helaas zijn niet alle ES processoren volledig unlocked maar enkel 'naar beneden' unlocked. Dat wil zeggen dat een processor met een default multiplier van 12x alleen op 12x en lager ingesteld kan worden. Dit laatste kunnen huidige desktop processoren overigens ook al een tijdje omdat C'nC (en EIST van Intel) dit vereisen.

Nadelen kun je terug vinden zodra het dus 'echt' een (oude) testversie is. Deze kunnen bugs bevatten, slechter overclocken of al een hele testrit achter de rug hebben. Andere nadelen kunnen compatibiliteit zijn daar niet alle moederborden met een ES overweg kunnen (al valt dat tegenwoordig nog wel mee).

Al met al zal het wel mee vallen, je hebt een SH-CG stepping en dat is niet de allereerste versie.

Subnote: Zodra het BIOS de processor niet herkent kan het voorkomen dat deze denkt dat het om een ES gaat. In het verleden heb ik eens een AMD Sempron S754 geïnstalleerd waarbij dit het geval was. Na een BIOS update werd het apparaat wel correct herkent.

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Avalaxy
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 20:50:
[...]

Deze staat er inderdaad bij, ik ga het nu uitproberen :)
Ik heb alle schemás geprobeert en het probleem gaat niet weg. Nog andere manieren, naast BIOS (BIOS als allerlaatste middel), die zouden kunnen werken?
Waarom BIOS als allerlaatste middel? Je moet gewoon alle settings van je CPU even recht zetten, er kan echt niets fout gaan ofzo hoor. Het is ook echt niet zo dat je garantie dan weg is.

Aangezien er al heel wat posts zijn gemaakt en je er nog niet schijnt uit te komen geef ik je een hint:

Druk tijdens het opstarten, wanneer je dat scherm ziet met een logo, op je Delete toets (of anders Escape, F1, F2, F3, whatever). Dan kom je in je BIOS. Vervolgens ga je naar Advanced (tabblad bovenin) en zoek je een beetje rond. Bij mij stond het geloof ik onder Jumperfree Configuration, bij CPU Config.

Handmatig de multiplier op 12(?) zetten, voltage op 1.35, eventueel HT-link op 5x, HTT op 200 MHz en alles zou moeten werken zoals het moet.

De specificaties van jouw processor weet ik niet uit m'n hoofd, want zelf heb ik een S939 3700+ gehad, die draaide iig met een multiplier van 11x op 2200 MHz met 1.35 volt. Zoek anders even op google wat de specificaties zijn van de jouwe.

Edit: ik zie nu dat je 1.50V hebt gevonden, doe dat maar dan. Jouw CPU is volgens mij nog een 110 130 (je hebt gelijk Thandor ;)) nanometer CPU.

Edit 2: die smerige Thandor was me weer eens voor :( :P

[ Voor 7% gewijzigd door Avalaxy op 27-11-2007 21:28 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Thandor

SilverStreak

leonpwner1 schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 21:22:
[...]

Waarom BIOS als allerlaatste middel? Je moet gewoon alle settings van je CPU even recht zetten, er kan echt niets fout gaan ofzo hoor. Het is ook echt niet zo dat je garantie dan weg is.
Er kan inderdaad weinig fout gaan. Mocht je het BIOS foutief instellen en start de PC niet meer op dan is een BIOS reset een eenvoudig redmiddel. Simpelweg de stekker uit de PC, de PC aanzetten (dan weet je zeker dat de spanning 'eruit' is), de jumper verzetten/kortsluiten (zie manual van het moederbord), PC aanzetten, jumper weer terug, stekker erin in en gaan met die banaan.
Edit: ik zie nu dat je 1.50V hebt gevonden, doe dat maar dan. Jouw CPU is volgens mij nog een 110 nanometer CPU.
110nm AMD Athlon64? Ik denk eerder dat het 130nm is :).
Edit 2: die smerige Thandor was me weer eens voor :( :P
* Thandor die douchen gaat O-)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Na enig zoeken alles toch gevonden, en het staat nu, denk ik, allemaal goed ingesteld. Ben benieuw hoe het nu met de C'nQ mode staat. Deze staat nog wel ingesteld, maar volgens mij staat de CPU ook ingesteld op booten met x12.
Hoe dan ook: Hartstikke bedankt voor jullie hulp! :D

De reden dat ik liever niet in BIOS ga is trouwens omdat mij vroeger ooit eens is verteld dat ik daar nooit in moet gaan, en dat idee ben ik nooit kwijtgeraakt :P Achteraf gezien onzin natuurlijk maarja.

• Avalaxy
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 21:53:
De reden dat ik liever niet in BIOS ga is trouwens omdat mij vroeger ooit eens is verteld dat ik daar nooit in moet gaan, en dat idee ben ik nooit kwijtgeraakt :P Achteraf gezien onzin natuurlijk maarja.
Absolute onzin.

Je kunt het beter nu meteen goed zetten in het BIOS, aangezien software niet altijd even goed werkt. Als je Windows opnieuw installeert of je applicatie werkt om wat voor reden dan ook niet meer lekker dan loopt je CPU gelijk weer op 800 MHz. Daar komt bij dat er nog een hoop andere factoren zijn die je daar niet mee kunt regelen (of wel, niet zoveel ervaring met RMclock).

Je hebt ook de snelheid van je RAM die afhankelijk is van de snelheid van je HTT, waar ook weer de Hypertransport bus afhankelijk van is, alsmede je CPU. Nu zal je HTT wel goed staan, dus lopen die dingen waarschijnlijk ook wel goed, maar misschien zie je iets over het hoofd.

• Sannieboy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 14:19
Hey kerels,

Heb nu eindelijk na heelveel zoekwerk ook engineers sample van een AMd 3700+ op een Asus Deluxe kv8 staan. Echter weet ik niet waar ik de multiplier in de bios can veranderen (staat nu op 4x|)? _/-\o_ Ik kan het echt niet vinden...of ik kijk verkeerd natuurlijk, dus hulp is van harte welkom!

NB:
Heb volgens de website van Asus de nieuwste bios...dus daar kan het niet aan liggen

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Sannieboy schreef op zondag 09 december 2007 @ 12:50:
Hey kerels,

Heb nu eindelijk na heelveel zoekwerk ook engineers sample van een AMd 3700+ op een Asus Deluxe kv8 staan. Echter weet ik niet waar ik de multiplier in de bios can veranderen (staat nu op 4x|)? _/-\o_ Ik kan het echt niet vinden...of ik kijk verkeerd natuurlijk, dus hulp is van harte welkom!

NB:
Heb volgens de website van Asus de allerniewste bios...dus daar kan het niet aan liggen
Misschien onder 'Multiplier'? :')

Goedkoop bellen via VoIP

• Sannieboy
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-05 14:19
Ja dat zou je verwachten....maar dat krijg ik niet te zien...

By jumperfree config:
Als ik de mode veranderd van auto naar standaard, kan ik de cpu speed handmatig veranderen naar bijvoorbeeld 2200mhz (multiplier staat er echter niet bij). N het herstarten van het systeem, blijft het geheel echter hangen en pas na 'load setup defaults' in mij geval 800 mhz start windows op.

Ik heb trouwens een Asus k8V deluxe moederbord

[ Voor 6% gewijzigd door Sannieboy op 09-12-2007 15:09 ]

Verwijderd

Een beetje late reactie, maar ik heb hetzelfde probleem met een 3700+ Clawhammer ES op een Asus K8V-X moederbord. Snelheid kun je in het Bios inderdaad via een scrollmenu handmatig instellen op een bepaald aantal Mhz (komt op hetzelfde neer als met de multiplier). Alleen hij pakt die instellingen helaas niet. De kloksnelheid blijft 800 Mhz, terwijl dat (minimaal) 2400 Mhz moet zijn. Een Biosupdate heeft niet geholpen en RMClock e.d. doen het systeem vastlopen. Verder al het bovenstaande zonder succes al geprobeerd. Mijn conclusie: deze processor gaat het niet naar behoren doen op deze plank. :'(

Verwijderd

Eerdere conclusie was voorbarig: hij doet het inmiddels toch naar behoren! Weliswaar niet vanuit het Bios, maar wel m.b.v. RMClock Utility. Bij een eerdere poging had ik de foute instelling gebruikt, waardoor de multiplier in één klap werd ingesteld op 25... Vrij logisch dus die vastloper. Nu gaat het met een multiplier van 14 nog prima!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:54
Eigenlijk lekker laat, ook van mijn kant :+

Heb je wel de AMD Driver geinstalleerd? Anders werkt CnQ niet. Maar weet niet of hij dan constant op zn laagst zou lopen.. Standaard de max lijkt me logischer..

[ Voor 10% gewijzigd door GENETX op 22-02-2008 18:05 ]

Pagina: 1