AMD Athlon 3000+ Systeem hangt na 10 seconde

Pagina: 1
Acties:
  • 224 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:20
Hallo allemaal ;)

Ik heb hier het volgende systeem:
  • AMD Athlon 3000+ (2,1Ghz)
  • 512 MB Kingston PC4200
  • PC Chips M852. Heeft een VIA Chipset.
  • ATI Radeon 9800 Pro
  • 300 Watt voeding.
Mijn probleem:

Als ik hem opstart, blijft hij hangen na ongeveer 10 seconde. Als ik hem Windows probeer te laden, of als ik in de BIOS zit. Maakt niet uit, hij hangt gewoon. Ik kan vlug even wat doen in de BIOS, maar na 10 seconde is het echt einde verhaal. Hij blijft echt hangen, dus hij start niet opnieuw op, of geeft geen beeld, maar freezed gewoon.

Wat heb ik geprobeerd?
  • De hangen en opstarten FAQ doorgenomen
  • De voeding verwisselt voor een andere 300 watt
  • De koeler van de CPU opnieuw gemonteerd (Wel 2x)
  • RAM in de 2 verschillende geheugenbanken geprobeert
  • CMOS reset
  • Alle hardware uit de case gehaalt, en toen opgestart, geen resultaat
Ik heb geen idee wat er nou mis zou kunnen zijn, ik hoopte dat jullie mischien nog een idee hadden.

Alvast bedankt!

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

Heb je het systeem al langer en deed hij het voorheen wel gewoon? Heb je andere reepjes geheugen/mobo/cpu waar je mee kan testen? Anders blijft het beetje gokwerk als je niet je hardware kan testen.

• Chiel340
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-05 15:03
Heeft het PCchips moederbord misschien bolle of lekkende elco's? Hierdoor kun je ook hele vage klachten zoals niet opstarten krijgen.

Core I5 12400F / MSI B660M / Gigabyte RX7600 / 32GB TeamElite DDR43200 / Windows 11

Verwijderd

Die 300 watt voedingen, zijn dat merkvoedingen? 300 watt is niet heel erg veel voor zo'n systeem.

• omgwtfbbq
mad_max234 schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 18:10:
Heb je het systeem al langer en deed hij het voorheen wel gewoon? Heb je andere reepjes geheugen/mobo/cpu waar je mee kan testen? Anders blijft het beetje gokwerk als je niet je hardware kan testen.
Systeem heeft +/- 3 maanden stil gestaan, heeft daarvoor 6 jaar prima gedraait, met dezelfde 300 watt voeding. Dat moet dus in principe niet he probleem zijn.

Elco's zien er allemaal nog prima uit.

• mad_max234
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-12-2025

mad_max234

AMD Athlon II M320

omgwtfbbq schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 19:27:
[...]

Systeem heeft +/- 3 maanden stil gestaan, heeft daarvoor 6 jaar prima gedraait, met dezelfde 300 watt voeding. Dat moet dus in principe niet he probleem zijn.

Elco's zien er allemaal nog prima uit.
Ja na 6 jaar, kan het een en het ander versleten zijn. Voedingen gaan zoiets gemiddeld mee of nemen sterk af na die tijd (vaak al eerder). En HDD zou ook welles fouten kunnen bevatten, controleer de HDD eens op fouten.

Verder moet je even kijken welke onderdelen apart wel werken, zo kan je de rotte appel eruit halen of verder inspecteren of hij nog te reden valt. ;)

• omgwtfbbq
mad_max234 schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 19:57:
[...]

Ja na 6 jaar, kan het een en het ander versleten zijn. Voedingen gaan zoiets gemiddeld mee of nemen sterk af na die tijd (vaak al eerder). En HDD zou ook welles fouten kunnen bevatten, controleer de HDD eens op fouten.

Verder moet je even kijken welke onderdelen apart wel werken, zo kan je de rotte appel eruit halen of verder inspecteren of hij nog te reden valt. ;)
Ik heb hier 3 300 watt voedingen liggen, allemaal stuk voor stuk zelfde probleem.

De HDD geeft geen fouten in een andere PC, dat moet dus ook niet het probleem zijn.

RAM en VGA moet ik ff nakijken, ik kan mischien een VGA lenen van een vriend ;)

Verwijderd

Zet je FSB eens terug naar origineel,
standaard geeft een Athlon 3000+ een snelheid van 2.0 Ghz, dus als je echt op 2.1 Ghz zit,
dan is hij iets overklockt.
Dit samen met je 300W voeding is geen geweldige combinatie, dan kan er niet veel meer
bij of de voeding moet constant op zijn max. werken, wat uiteraard niet ideaal is.
Ook is de ene 300W voeding niet te vergelijken met een andere 300W voeding.
Wat ook een optie kan zijn, is inderdaad een VGA defect, dan gebeurd er ook niet veel,
dus genoeg om even te checken ;)

• omgwtfbbq
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 20:19:
standaard geeft een Athlon 3000+ een snelheid van 2.0 Ghz, dus als je echt op 2.1 Ghz zit,
Dit samen met je 300W voeding is geen geweldige combinatie, dan kan er niet veel meer
bij of de voeding moet constant op zijn max. werken, wat uiteraard niet ideaal is.
Wat ook een optie kan zijn, is inderdaad een VGA defect, dan gebeurd er ook niet veel,
Na de CMOS reset neem ik aan dat hij op stock draait. Dat valt dus af.

Dan nog, het systeem heeft 6 jaar op dezelfde 300 watt voeding gewerkt. Dat moet dan toch echt wel genoeg zijn toch? Ik heb hem zelfs al verwisselt voor een 650 Watts ondertussen :+

Verwijderd

300 W is echt te weinig voor het betere functioneren, ik beweer niet dat het zo nooit kan werken,
mijn Athlon 3000+ had ook als standaard een 300W erin, mara na een paar extra PCi kaarten
gebeurde er niet veel, uiteindelijk draaide alles soepel op 450W.
Kijk hier maar eens: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Daar staat het mooi omschreven waar je met je voeding allemaal rekening mee moet houden.
Dat neemt niet weg dat hij het hierdoor nu wel zou doen, dus kan het nog je geheugen en VGA
zijn, uiteraard kan het nog meer zijn, maar dit zijn de makkkelijkste.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 20:19:
2,0Ghz ?? De mijne loopt standaard op 1,8Ghz

• 3ddie
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
Ik neem aan dat het een AMD XP is? Die draaien op 2 of 2.1 ghz, namelijk 333 en 400 mhz fsb. Een AMD 64 draait wel op 1.8 ghz.

Verwijderd

Ai, dan praten we dus over verschillende types,
de AMD Sempron 3000+ draait op 1.8 Ghz
de AMD Athlon64 3000+ draait op 2.0 Ghz
omgwtfbbq zijn AMD 3000+ draait dan op 2.1 Ghz

Maakt opzich voor zijn probleem even niet uit, voor de voeding wel ;)

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-05 11:40
3ddie schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 20:38:
Ik neem aan dat het een AMD XP is? Die draaien op 2 of 2.1 ghz, namelijk 333 en 400 mhz fsb. Een AMD 64 draait wel op 1.8 ghz.
Zo te zien wel ja, google's resultaat op het mobo laat een socket A bord zien.
Weten we toch weer waar we over praten :)

• omgwtfbbq
Ouch, had ik even moeten vermelden! AMD Athlon XP 3000+ 2,1 Ghz dus wel!

• Robbels
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-05 13:09
Als je zo 10 seconden in de bios kunt zou je eens kunnen kijken wat hij daar voor temps aangeeft, misschien lukt het je de 2e keer ook niet goed om de processor koeler er weer terug op te zetten. Wordt de koeler wel warm? / voel je verschil na het aanzetten...

Anders denk ik inderdaad met de rest mee aan de voeding 6 jaar is gewoon lange tijd! fans draaien nog allemaal goed?

• omgwtfbbq
Ikkkes schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 23:18:
Als je zo 10 seconden in de bios kunt zou je eens kunnen kijken wat hij daar voor temps aangeeft, misschien lukt het je de 2e keer ook niet goed om de processor koeler er weer terug op te zetten. Wordt de koeler wel warm? / voel je verschil na het aanzetten...

Anders denk ik inderdaad met de rest mee aan de voeding 6 jaar is gewoon lange tijd! fans draaien nog allemaal goed?
Ik zal de temps even nakijken, goed idee!

Zoals er een aantal berichten naarboven staat. De PC heeft 6 jaar op 300 gedraait. En ik heb nu van mijn eigen PC de 650 watt Be Quiet erin gezet, en ik hou hetzelfde resultaat.

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 20:31:
300 W is echt te weinig voor het betere functioneren, ik beweer niet dat het zo nooit kan werken,
mijn Athlon 3000+ had ook als standaard een 300W erin, mara na een paar extra PCi kaarten
gebeurde er niet veel, uiteindelijk draaide alles soepel op 450W.
Kijk hier maar eens: Hangen en Opstartproblemen troubleshooter
Daar staat het mooi omschreven waar je met je voeding allemaal rekening mee moet houden.
Dat neemt niet weg dat hij het hierdoor nu wel zou doen, dus kan het nog je geheugen en VGA
zijn, uiteraard kan het nog meer zijn, maar dit zijn de makkkelijkste.
Wat een onzin. Een *goede* 300W voeding is ruim afdoende voor die componenten.

Verwijderd

Exorcist schreef op woensdag 28 november 2007 @ 11:58:

Wat een onzin. Een *goede* 300W voeding is ruim afdoende voor die componenten.
Ja, voor de TS zijn vraag wel, voor mijn opstelling toen niet, mischien heb ik het een beetje wazig
omschreven :X
Pagina: 1