Toon posts:

[css] div's sluiten niet aan in mozilla

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een aantal divjes die verticaal op elkaar aan zouden moeten sluiten. dat doen ze in internet exploder wel, in mozilla (netscape in mijn geval) niet. of althans, de #navbg en #toolbarbg divjes sluiten wel aan, de 2 daaronder niet. (curieus, op zijn minst :P)

hier alles in een prachtige screenshot toegelicht:

Afbeeldingslocatie: http://ranchorelaxo.student.utwente.nl/bitplane/gfxmisc/kut_css_in_mozilla_klein.jpg
<grote versie>

(nb1: ik heb de 'testestsetsets' text in de '<div id="main">' even weggehaald zodat het op de screenshot past)

(nb2: de '|' ergens in de notepad is de cursor, geen typ0 :P)

*edit: voordat ik uberhaupt op de verstuurknop heb gedrukt heeft een vriend van me het probleem al gevonden.. juist de <p>bla</p> stukjes in de main div veroorzaken het..

letterlijk:
<p>testse</p>
<p>tse</p>
<p>ts</p>
<p>et</p>
<p>set</p>
<p>s</p>
<p>t</p>
<p> </p>

als iemand me kan vertellen waarom dit de boel verziekt, graag, dit lijkt me een mozilla bug.. is dit een bekend probleem?

• Geert.H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:26
Het <p> element heeft een margin. Zet maar eens de margin op nul van het p element en dan is het opgelost. Overbodig om te zeggen, dat is natuurlijk niet de bedoeling dat je de margin weghaalt. Want het <p> element heeft met een reden die margin mee gekregen.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik mis uberhaupt of je wel een doctype declaratie in je HTML hebt?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
alle doctypes geprobeerd, zelfde resultaat
Geert.H schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 19:20:
Het <p> element heeft een margin. Zet maar eens de margin op nul van het p element en dan is het opgelost. Overbodig om te zeggen, dat is natuurlijk niet de bedoeling dat je de margin weghaalt. Want het <p> element heeft met een reden die margin mee gekregen.
maar toch vreemd dat de margin van een paragraaf invloed heeft op de ruimte na een div? (de p zit immers in de div)

en dat het dan ook wel werkt in IE .. dat lijkt me toch logischer (al ben ik geen fan van IE, voor ik word uitgemaakt voor fanboy ;))

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 20:46:
alle doctypes geprobeerd, zelfde resultaat
:D Als je koorts hebt neem je ook gewoon alle pillen uit je medicijnkastje? :X

De me eens een lol en zet je code eens online, want met die screenshot kunnen we weinig en zo blijft het gissen.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
die linker html in de screenshot is de hele source :P (minus wat overflow rechts)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 21:57:
die linker html in de screenshot is de hele source :P (minus wat overflow rechts)
Wil je nou dat we je helpen of wat? Ik mis ook nog een stuk CSS en ik heb geen trek om alles over te gaan zitten kloppen.

[ Voor 14% gewijzigd door RobIII op 27-11-2007 22:03 ]

Over mij

• apokalypse
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:13
RobIII schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 22:02:
[...]

Wil je nou dat we je helpen of wat?
relax
Lees ook even: [Policy m.b.t. replies in 'slechte' topics] :Y)

[ Voor 40% gewijzigd door RobIII op 28-11-2007 00:40 ]

Verwijderd

Topicstarter
sorry hoor, maar het probleem was al zo'n beetje opgelost, no offence intended :)

mocht je er nog in geinteresseerd zijn: de sources:

http://www.knageroe.nl/templates/knaagjongetje.css
http://www.knageroe.nl/templates/knaagjongetje.dwt (macromedia template; stiekem gewoon html)

is intussen alweer wat veranderd want ik ben vrolijk verder gegaan

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 00:33 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 00:32:
sorry hoor, maar het probleem was al zo'n beetje opgelost, no offence intended :)
Het gaat er mij om dat jij komt met een vraag en dus zélf moeite moet doen; nu moesten wij het doen. Helaas mis ik dan ook nog dat je even uitlegt wat het probleem nou was (zie onze faq betreffende topiceinde). Want nu moeten wij (en toekomstige gebruikers die de search gebruiken) maar gissen waar het zat.
Post dan altijd op welke manier je het hebt opgelost. Op deze manier is het voor een volgende lezer ook makkelijker een oplossing te vinden.
En daarbij: is het wel opgelost? Of heb je het met een workaround aangepakt en laat je het daarbij?

[ Voor 26% gewijzigd door RobIII op 28-11-2007 00:52 ]

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
*edit: wat genuanceerder ;)

in de eerste post staat wat er fout ging,

de reden staat een post er na (van geert),

in mijn post er na staat dat ik het toch maar een vreemde oorzaak vind

intussen werkt het wel, de divs hebben intussen wat veranderingen doorgemaakt (absolute/relative, float, etc) maar blijf de originele oorzaak toch vreemd vinden. reacties dus nog altijd welkom, zou toch leuk zijn om de kronkels van de mozilla-programmeurs te snappen ;)

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2007 01:50 ]

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 01:47:
goed lezen he, in de eerste post staat wat er fout ging :)
Klopt...
de reden staat een post er na (van geert)
...en dat vind ik vreemd...
in mijn post er na staat dat ik het toch maar een vreemde oorzaak vind
En dat concludeer ik dus ook; dus: ik vind het geen oplossing ;)

[ Voor 27% gewijzigd door RobIII op 28-11-2007 01:49 ]

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
idd, daar heb je wel gelijk in, maar ik weet de oplossing dus ook niet echt.. ben nog niet zo lang bezig met css (en vind het nu al wat arbitrary hier en daar, weer lekker dat verschillende browsers het anders behandelen)

*jezus wat ben ik aan het klooien, excuus 8)7

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
En ik zie ondertussen het probleem en moet constateren dat Geert.H het verrekes snel door had en ik er (ook :P ) behoorlijk langs keek :P

Over mij

Verwijderd

Topicstarter
idd :)

ik krijg trouwens hetzelfde probleem als ik in de divs een margin-top of margin-bottom instel.. opeenvolgende divs lijken door marges van de voorgaande dus helemaal van de wijs te geraken.. je zou toch zeggen dat het de marge binnen de divs (hoort te) betreffen :? (zeker bij paragrafen)

• MichielioZ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-11-2025
Kan aan mij liggen, maar heeft dit niet te maken met het "box-model" ?
Internet Explorer hanteert namelijk een nogal aparte omschrijving voor een "box" (block-level element).
Als dit het is, zou je Firefox hetzelfde als IE kunnen laten reageren door in je CSS de volgende regel toe te voegen :
html * { -moz-box-sizing: border-box; }
Dat "-moz-" ervoor kan je bij de nieuwste versies van FF ook weglaten, dan werkt 't ook in Opera.

Iedereen wil terug naar de natuur, maar niemand wil lopend...

Verwijderd

Topicstarter
brr, nu wil een poging het probleem te her-creeren om je box-model idee te proberen niet meer lukken :?

tis ook hoogste tijd om te slapen, morgen of overmorgen vervolg ik het avontuur wel :)

• Geert.H
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19:26
Verwijderd schreef op woensdag 28 november 2007 @ 02:02:
idd :)

ik krijg trouwens hetzelfde probleem als ik in de divs een margin-top of margin-bottom instel.. opeenvolgende divs lijken door marges van de voorgaande dus helemaal van de wijs te geraken.. je zou toch zeggen dat het de marge binnen de divs (hoort te) betreffen :? (zeker bij paragrafen)
't was inderdaad bedtijd voor je ;)
De margins van een object liggen altijd buiten het object. De padding daarentegen ligt binnen het object. Het is dus ook de bedoeling dat als ik (vb:) een div een margin-bottom:10px; meegeef de volgende div 10px; onder mijn eerste div staat. Wil ik een inner-margin, oftewel een padding dan moet je dus padding:10px; meegeven.

Verder is het natuurlijk leuk dat ik het als eerste doorhad ;), maar zat toch zeker wel even te twijfelen aan mijzelf. Het zou toch eigenlijk zo moeten zijn dat het <p> element een margin vanaf de top van de div neemt. De reden dat het <p> element dit volgens mij niet doet is omdat alle <div> relative gepositioneerd zijn.

Verwijderd

Topicstarter
dat kan kloppen ja, met absolute placing verdwijnt het probleem :)

en bedankt voor je uitleg over margins en padding.. ga ik voortaan gewoon padden dus ;)

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

_Thanatos_

Ja, en kaal

ga ik voortaan gewoon padden dus
Padding is geen gouden hamer. Als je het verschil tussen paddings en margins nu daadwerkelijk begrijpt, en hoe de afmetingen dan werken enzo, dan is het ok ;)

日本!🎌

Pagina: 1