Toon posts:

Domeinnaam geschil

Pagina: 1
Acties:
  • 207 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,
Ik ben door een vriend hierheen verwezen, ik hoop dat jullie me kunnen helpen.
Ik start in Januari mijn eigen café. Deze huur ik.
De vorige huurders hebben echter nog de domeinnaam in hun bezit en hebben deze doorgelinkt naar een andere website.

De website waar het om draait is www.cafecandlelight.nl

Het café heet 'café candlelight'

Hebben ze nog recht op deze domeinnaam of kan ik hem claimen?

mvg,
Henk

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Die domeinnaam is eerder geregistreerd dan dat jij het als merknaam had. Dat gaat je dus niet zomaar leukken. Kun je niet gewoon vragen of ze die domeinnaam verkopen?

• Bitage
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 01-12 16:04
Ik zou als eerste contact met de eigenaar opnemen hierover. Mocht dat niet het gewenste resultaat hebben, heb je volgens mij wel een grote kans om het juridisch te verkrijgen: immers, zij doen er niets mee wat betrekking heeft tot het café, jij wel, dus jij hebt er eigenlijk recht op.

Maar er zijn al zoveel topics hierover, gebruik de search eens.

Je kan ook eens contact opnemen met SIDN.

[ Voor 8% gewijzigd door Bitage op 27-11-2007 17:28 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Als in het contract staat dat jij de naam meehuurt dan heb je wellicth een punt. Van wat je schijft hebben de vorige huurders netzoveel recht op de naam als jij, en dan is het wie het eerst komt wie het eerst maalt.

Tegenvraag, zouden de vorige huurders ergens anders in de stad ook een cafe met dezelfde naam mogen beginnen volgens je huur contract. Zoja, dan heb je grotere problemen dan die domien naam, zonee, dan hoort de domein naam-rechten wellicht gewoon bij de boedel.

Waar het domein nu naar toe wijst , koi visserij, heeft niet zoveel met deze rechten te maken, maar geeft wel aan dat de vorige eigenaar wellicht niet zo veel meer op heeft met het domein.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Het is JOUW domein. Of liever, het domein is van een persoon die namens Cafe Candlelight in Landgraaf mag handelen. Als jij dat bent is het makkelijk.
Dat gaat dus wel alleen op als jij Cafe Candlelight BV (/whatever) overgenomen hebt.

Wat Bitage zegt is overigens niet waar, je mag met een domein doen wat je wilt (mits je geen inbreuk maakt op wat rechten). Ik mag www.lekkerewijven.nl ook prima laten verwijzen naar www.tweakers.net.

[ Voor 30% gewijzigd door IceStorm op 27-11-2007 19:31 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal even wat dieper op alles ingaan.
Het domein is een aantal jaar geleden aangevraagd door Dhr. A (ik gebruik geen namen in verband met privacy)
Dhr. A heeft een aantal jaar het café gerund en is anderhalf jaar geleden overgestapt naar een partycentra.
Dhr. A heeft daarna het café verhuurt aan B.
B. heeft ook de website overgenomen.
B is uit het café gezet en heeft dikke schulden.
Ik huur nu weer alles van Dhr A.
Ik heb al contact opgenomen met B en die willen dat ik ze dik ga betalen. Ze hebben zich ook nog niet uitgeschreven bij de KvK en ik kan dus eigenlijk niet dezelfde handelsnaam voeren (iets wat ik wel doe omdat B wettelijk verplicht is zich uit te schrijven omdat ze failliet zijn)

misschien dat dit wat duidelijkheid geeft.

• Ragger
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-12 12:03

Ragger

slopen. alles kapot maken.

Kun je dat café geen nieuwe naam geven? Een echte, lekkere frisse start met nieuwe (domein)naam.
Ik vind Candlelight niet bepaald een topnaam.

• ODF
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 31-10 23:01

ODF

Als de bedrijfsnaam op naam staat van B. is hij de eigenaar of hij wel of niet failliet is. Ik zou gewoon een andere naam bedenken of betalen voor de naam, in beide gevallen ben je veel geld kwijt.

Klaverjassen op je Pocket PC?! Klik hier!

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:02

lordsnow

I know nothing

Een andere naam voor het cafe, en een bijbehoorende website lijkt mij praktischer.

Of je kan ook dezelfde naam gebruiken, maar dan anders. Bijvoorbeeld http://www.candlelightcafe.nl

Verwijderd

Ik begrijp je verhaal denk ik maar half en ik ben vast niet de enige..
Hoe zit het nu precies?

Als volgt misschien?
A is eigenaar van het pand waarin het café zit én is zelf met het cafe begonnen (in welke vorm? BV/eenmanszaak ?). en A heeft het domein geregistreerd en de website begonnen (heette het cafe toen ook al www.cafecandlelight.nl neem ik aan?)
Vervolgens verhuurt A het pand aan B en gaat B het café runnen (gaat het café als onderneming op B over, of wordt B alleen kroegbaas als functie?)
Ook gaat de website over van A naar B over (het is hier dus ook belangrijk of B de website mag gebruiken of dat hij daadwerkelijk de website (en de domeinnaam) verkrijgt).
Vervolgens gaat B failliet :? en mag jij het café runnen? (dat is dus raar als B het café runt als een eenmanszaak; want dan zou het café inclusief domeinnaam in de faillite boedel zijn gevallen).
En nu mag jij van A hetzelfde café (dat is raar, want had A niet het hele café al aan B overgedragen?) runnen in hetzelfde pand dat altijd van A is gebleven.

E.e.a. verduidelijken is wel belangrijk. Ik snap namelijk bijvoorbeeld echt niet of je het oorspronkelijke café nu gaat runnen of dat je gewoon een nieuw cafe met dezelfde naam in hetzelfde pand wil beginnen.
Als B gewoon "kroegbaas" is geworden en het café als onderneming gewoon bij persoon A is gebleven dan is nog maar de vraag of B enkel het gebruik van de website en de domeinnaam heeft gehad en dat A eigenaar is gebleven. In dat geval is er namelijk helemaal geen probleem voor jou en kan A je gewoon de site + domeinnaam overdragen/in gebruik geven.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2007 20:55 ]

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-12 16:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

ODF schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 20:42:
Als de bedrijfsnaam op naam staat van B. is hij de eigenaar of hij wel of niet failliet is.
Dat vraag ik me af.
Iig wordt het met de extra info niet makkelijker. Ik heb geen kaas gegeten van failliete bedrijven met domeinnamen moet ik toegeven.
Maar zoals ik het begrijp heeft A de complete toko aan B verhuurd, is B failliet en mag jij nu de complete toko van A huren? In dat geval ben ik eigenlijk heel erg benieuwd waar de domeinnaam 'thuis' hoort (goh, jij ook ;)).
Waar ik een beetje mee zit, volgens mij hoor je bij een faillissement een curator te 'krijgen' die de schuldeisers in kaart brengt en bekijkt wat er nog te verpatsen valt. Ik kan me niet voorstellen dat een eigenaar dan nog weg kan komen met het domein (dat namelijk prima te verkopen/van de hand te doen is).
edit:
Iets te creatieve spelling van faillissement ;)

[ Voor 3% gewijzigd door IceStorm op 27-11-2007 20:55 ]

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-11 09:35

leuk_he

1. Controleer de kabel!

http://www.sidn.nl/ace.ph...reffende_domeinnaam_.html
De houder van een .nl-domeinnaam is failliet verklaard. Wat gebeurt er met de betreffende domeinnaam?
Bij het faillissement van een domeinnaamhouder worden de door gefailleerde houder geregistreerde .nl-domeinnamen, niet automatisch vrijgegeven door SIDN. Eerst zal de curator van de gefailleerde domeinnaamhouder moeten afwegen of, en zo ja in hoeverre, deze meent dat de rechten op de betreffende domeinnaam kunnen worden overgedragen.
Wellicht is het beter gewoon te investeren in een nieuwe site naam.

http://candlelightcafe.nl/ is al in gebruik.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:02

lordsnow

I know nothing

Verwijderd schreef op dinsdag 27 november 2007 @ 20:35:
Dhr. A heeft daarna het café verhuurt aan B.
B. heeft ook de website overgenomen.
Heeft B ook wettelijk het domein overgenomen. M.a.w., het staat ook in de papieren overgeschrevn op zijn naam? Of maakt hij alleen gebruik van de domein, terwijl A nog steeds eigenaar is?

Als je de WHOIS bekijkt van de site, zie je:
Administratieve contactpersoon
BRO022448-2BLUE
N. Brouwers
+31 (0)613305276
info@cafecandlelight.nl

Technische contactpersonen
SCH028255-2BLUE
R. Bandsma
+31 (0)511469972
info@2blue4u.nl

Anders eens bellen met 2blue4u.nl (de hoster?) om te controleren wie volgens hun de wettelijke eigenaar is van de site?

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:05
Volgens SIDN is:

Domeinnaam cafecandlelight.nl
Status actief
Houder CAF001940-2BLUE
cafe candlelight
Hoogstraat 157
6373HR LANDGRAAF
Netherlands

De eigenaar van de domeinnaam en:
Administratieve contactpersoon BRO022448-2BLUE
N. Brouwers
+31 (0)613305276
info@cafecandlelight.nl

De contakt persoon.

Ik zou persoonlijk ook een nieuwe naam verzinnen voor het cafe en zo een nieuwe start maken, meestal heeft een failliet cafe geen goede naam. Zo weet iedereen ook dat het cafe een nieuwe eigenaar heeft.
Pagina: 1